Kampaň EAZA jihovýchodní Asie – Vítejte v džungli!

12. leden 2012

Na jednu z biologicky nejrozmanitějších oblastí na Zemi, na jihovýchodní Asii, se zaměří letošní kampaň Evropské asociace zoologických zahrad a akvárií (EAZA). Kampaně se přitom vůbec poprvé v historii jako partner účastní i Mezinárodní svaz na ochranu přírody (IUCN), který každoročně vydává známý Červený seznam ohrožených zvířat. V ZOO Liberec kampaň povedeme pod názvem „Vítejte v džungli”.

Pojmenování má evokovat nejen neopakovatelnou atmosféru a druhovou rozmanitost jihoasijských pralesů, ale i jejich současnou odvrácenou tvář, tedy džungli globálního trhu se surovinami, neodpovědné a krátkozraké chování producentů nejrůznějších potravin, které je zaměřené jen a pouze na zvyšování zisků, bezbřehý a netečný konzumerismus spotřebitelů a konečně i místní černý obchod se zvířaty. To vše je totiž v příkrém rozporu se strategií trvale udržitelného života.

Kampaň má ostatně i politický rozměr – bude se totiž týkat zemí sdružených v organizaci ASEAN, což v současnosti jsou Brunej, Kambodža, Indonésie, Laos, Malajsie, Myanmar, Filipíny, Singapur, Thajsko a Vietnam.

Ulovená saola

Hlavní cíle kampaně:

· zvýšit povědomí evropské veřejnosti, institucí i podnikatelských kruhů o úžasných, ale ohrožených živočišných druzích JV Asie,
· získat 750.000€, které budou určeny na nejrůznější terénní projekty,
· pomoci snížit pytláctví a černý obchod s ohroženými druhy zvířat,
· pokusit se ovlivnit chování evropských spotřebitelů, což může mít pozitivní dopad na ochranu asijské přírody.

Plantáže palmy olejné v místech, kde býval tropický les

Mezi největší současné hrozby živočichů v JV Asii patří především kombinace dvou faktorů – nelegální pytláctví a ztráta původního prostředí. Na tom se podílí zejména mohutné odlesňování, obchod s dřevem a současná výsadba obrovských palmových hájů k produkci palmového oleje, který slouží jako levná přísada do mnoha potravin. K nápravě je třeba potírat oba problémy najednou.

Symbolem kampaně se stala saola (Pseudoryx nghetinhensis), mytický sudokopytník objevený teprve v minulém století a zařazený na seznamu jako kriticky ohrožený. Kritéria kampaně ale splňují i další desítky zvířat, které najdete zde: http://www.southeastasiacampaign.org/southeast-asia-species.

Suvenýry z ulovených zvířat

Jak může pomoci každý z nás a prakticky ihned? Všímejte si etiket na potravinách!
Stát se aktivním účastníkem kampaně Vás přitom nestojí vůbec žádné úsilí ani peníze. Stačí si například všímat etiket na potravinách, které běžně kupujete. Pokud ze svých dosavadních spotřebních návyků vyloučíte ty z nich, které palmový olej obsahují (např. populární čínské polévky, předsmažené hranolky i chipsy, některé čokoládové pamlsky dodávané nadnárodními výrobci apod.), už tím odepřete producentovi část zisku. A pokud se po celé Evropě najdou takových lidí milióny, věřte, že tím dáme dost jasný signál! Od roku 2013 navíc budou muset podle nařízení EU už všichni producenti potravin palmový olej jako přísadu na etiketách jednoznačně identifikovat.

A podle odhadů EAZA obsahuje palmový olej až třetina produktů z našich supermarketů! Jednoduchou alternativou je například kupovat zboží zařazené do systému Fair Trade (www.fairtrade.cz), podobně certifikované (tedy splňující kritéria trvale udržitelného života i etických způsobů výroby) jsou i další značky – například Marine Stewardship Council (MSC, www.msc.org).

ZOO Liberec se ke kampani Vítejte v džungli připojí řadou akcí a informačních aktivit. První bude již 10. března Etnoples zoo, v květnu pak chystáme Liberecké zootrhy (pravděpodobně 19. května) aj.

autor: ZOO Liberec
Spustit audio