Netradiční reflexe lidické tragédie v DOXu

16. leden 2012

Jen několik měsíců po vyhlazení Lidic v roce 1942 natočil britský avantgardní filmař Humphrey Jennings za podpory Ministerstva informací krátký film jako varování před hrozbou nacismu. Formou dokumentárního dramatu v něm s neprofesionálními velšskými herci zinscenoval průběh lidického masakru.

Snímek nazvaný „The Silent Village“ (Ztichlá vesnice) se před několika lety stal jádrem stejnojmenného výstavního projektu, který se po Velké Británii nyní představuje v pražském Centru současného umění DOX.

02532632.jpeg

Půlhodinový Jennigsův dokument je pro diváky připraven v první části instalace. Na film a jeho téma pak reagují práce tří současných umělců, které oslovil kurátor Russel Roberts. Každý z nich reflektuje lidickou tragédii zcela odlišným způsobem.

Ital Paolo Ventura využívá základní historické materiály, ale přetváří je a modifikuje, a vytváří tím jakýsi fiktivní archiv inscenovaných fotografií.

Druhá zastoupená autorka, spisovatelka Rachel Trezisová napsala povídku o dívce, která si po shlédnutí Jennigsova filmu a na základě střípků svých vzpomínek uvědomí, že je jedním z dětí, které pocházejí z Lidic a byly poslány na germanizaci do Berlína.

Posledním vystavujícím je uznávaný velšský umělec Peter Finnemore, který spojuje originální záběry z Jennigsova filmu se záběry ze svého domova ve Walesu.

Výstavu doprovází videoinstalace českého filmového dokumentaristy Jana Kaplana. Její název – „10:35“ – odkazuje k času, kdy došlo k atentátu na Heydricha. Instalace vychází z filmu Jana a Krystyny Kaplanových, který je zřejmě nejpřesnějším filmovým zpracováním průběhu atentátu. V holešovickém Centru současného umění DOX je film k vidění s českými titulky.

Výstava „The Silent Village / Ztichlá vesnice“ i doprovodný projekt „10:35“ v DOXu potrvají až do 9. dubna.

autor: Helena Petáková
Spustit audio