SvětOběžník: Náboženské hranice v Africe

17. leden 2012
Sedmý světadíl

Politické hranice afrických států vymysleli převážně evropští kolonizátoři, co ale stálo za vznikem hranic náboženských?

Asi všichni si vzpomeneme na školní poučku, že v Africe na sever od rovníku převažuje islám a směrem na jih zase křesťanství. Co ale za tímto rozdělením stojí? Nad tím se ve SvětOběžníku zamýšlel afrikanista Jan Záhořík: „Má to své historické a kulturní důvody. Islám se z Blízkého východu a z Arabského poloostrova šířil do severní Afriky a odtud zejména za pomoci tzv. transsaharského obchodu i do západní Afriky. Později došlo z nejrůznějších důvodů – kvůli evropskému kolonialismu, přírodním podmínkám a vzdálenostem – k tomu, že ta muslimská většina byla zachována právě v severní a západní Africe.“

Při pohledu na náboženskou mapu Afriky ale zjistíte, že významné muslimské komunity jsou i v některých východoafrických státech, například v Tanzanii. Zde se islám uchytil zejména díky tzv. indooceánskému obchodu, jehož významnými protagonisty byli Arabové a Peršané. Jak ale Jan Záhořík ve SvětOběžníku upozornil, větší či menší skupiny muslimů jsou dnes v podstatě v každém africkém státě.

Zatímco na sever Afriky pronikali Arabové, na jih, počínaje oblastí Guinejského zálivu, mířili od 15. století evropští dobrodruzi, kteří s sebou vezli i křesťanství.

Celý rozhovor s Janem Záhoříkem o náboženském rozdělení Afriky a aktuální situaci v Nigérii a Súdánu si můžete poslechnout zde:

autor: Lucie Christovová
Spustit audio