SvětOběžník: Náboženské hranice v Africe
Politické hranice afrických států vymysleli převážně evropští kolonizátoři, co ale stálo za vznikem hranic náboženských?
Asi všichni si vzpomeneme na školní poučku, že v Africe na sever od rovníku převažuje islám a směrem na jih zase křesťanství. Co ale za tímto rozdělením stojí? Nad tím se ve SvětOběžníku zamýšlel afrikanista Jan Záhořík: „Má to své historické a kulturní důvody. Islám se z Blízkého východu a z Arabského poloostrova šířil do severní Afriky a odtud zejména za pomoci tzv. transsaharského obchodu i do západní Afriky. Později došlo z nejrůznějších důvodů – kvůli evropskému kolonialismu, přírodním podmínkám a vzdálenostem – k tomu, že ta muslimská většina byla zachována právě v severní a západní Africe.“
Při pohledu na náboženskou mapu Afriky ale zjistíte, že významné muslimské komunity jsou i v některých východoafrických státech, například v Tanzanii. Zde se islám uchytil zejména díky tzv. indooceánskému obchodu, jehož významnými protagonisty byli Arabové a Peršané. Jak ale Jan Záhořík ve SvětOběžníku upozornil, větší či menší skupiny muslimů jsou dnes v podstatě v každém africkém státě.
Zatímco na sever Afriky pronikali Arabové, na jih, počínaje oblastí Guinejského zálivu, mířili od 15. století evropští dobrodruzi, kteří s sebou vezli i křesťanství.
Celý rozhovor s Janem Záhoříkem o náboženském rozdělení Afriky a aktuální situaci v Nigérii a Súdánu si můžete poslechnout zde:
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka