Automobilky si zamilovaly internet. Co my s tím?

19. leden 2012

Nejde přehlédnout, jak komplexně a s jakou silou se automobilky zmocnily moderních komunikačních kanálů jako Facebook nebo například YouTube. Speciální marketingové metody využívají především při uvádění nových modelů a dnes už je prakticky nemyslitelné, že by nový model měl premiéru jinak než právě virtuálně. A to je teprve začátek.

Zatímco dřív milovníci aut objížděli autosalóny, teď jim stačí, když sedí u Facebooku. Dozvědí se toho snad ještě víc, než kdyby byli přímo ve výstavní hale. Například automobilka Peugeot představuje na letošním prvním evropském autosalónu v Bruselu speciální tříčlenný tým, který je k dispozici jen pro fanoušky automobilky na Facebooku. Olga, Didier a Charloote budou po všechny výstavní dny on-line diskutovat a podle instrukcí fandů i točit na své mobily i tablety reportážní videa, která vyvěsí na Facebook.

Takováto speciální facebookovská „reportérská komanda“ jsou zatím výjimkou, ale co je běžné už u každé automobilky, jsou unikátními materiály plněné kanály na portálu YouTube. Velké firmy tu kromě zcela prvoplánově reklamních spotů zveřejňují i snímky lifestylové, například příhody cestovatelů.

Tuzemská automobilka, která se donedávna držela spíš stranou těchto aktivit, teď na webu postupně odhaluje jakýsi bláznivý seriál o svých vývojářích. Vtipnými skeči si připravuje diváky pro tušený komerční produkt. I když se děj odehrává v laboratořích v Mladé Boleslavi, všechno je pochopitelně anglicky pro diváky z celého světa.

Za vším hledej peníze

Ptáte se, proč se automobilky začaly tak horlivě zajímat o internet? Důvod je jednoduchý. Peníze. „Když jsme začali s výzkumy takzvané generace milénium, zjistili jsme, že je v ní obrovská kupní síla asi osmdesáti miliónů lidí, kteří mají k dispozici trilióny dolarů. A tito lidé budou brzy nejsilnějšími zákazníky,“ vysvětluje stručně Clay Dean z koncernu GM. Pro lidi do třiceti let věku je totiž internet jednoznačně největším a nejpoužívanějším zdrojem všech informací.

Se samotným prodejem aut po síti to však zatím nebude tak žhavé. „Zákazník má stále potřebu si auto osahat a sednout si do něj. Na druhé straně však budou růst alternativní kanály prodeje, jakým je například internet,“ říká analytik společnosti Roland-Berger Roland Žilinský.

Automobilky brzy nabídnou technologie, díky kterým bude normální a běžné být připojený na internet i ve voze. Internet budou firmy nadále velmi silně používat jako marketingový nástroj, ale samotný prodej aut zůstane zatím v principu stejný jako v minulých 120 letech.

autor: pek
Spustit audio