Svátek Unifrance v Paříži

19. leden 2012

V Paříži se každoročně v lednu koná tzv. Rendez-vous s Unifrance. Francouzská společnost starající se o propagaci tamní tvorby v zahraničí si zve novináře a distributory z celého světa, aby jim promítala snímky z loňské filmové produkce a nabízela jim rozhovory.

Na Setkání s Unifrance se člověk ocitne tak trochu v jiném světě. Francouzi vás ubytují v luxusním hotelu u Opery ve čtvrti, které se říká chik. V kině tu od rána do večera běží nové filmy, v hotelu si můžete dělat rozhovory s francouzskými herci. A za rohem probíhá šílenství týdne slev v obřích obchodních domech Gallerie Lafayette. Říká se, že Francouzi nedělají nic polovičatě, nejsou s to šetřit a improvizovat s málem jako třeba my. Jsou naopak zvyklí nedělat buď nic, anebo rozvíjet obrovské, velkorysé projekty.

Francouzská, štědře dotovaná kinematografie uvádí ročně do kin na čtyři stovky celovečerních titulů, dokonce možná padne i rekord návštěvnosti. Z původně menšího, ale velmi svěžího snímku o setkání ochrnutého boháče a černošského ošetřovatele Nedotknutelní (Untouchables) se vyklubal obrovský divácký hit. Už více jak 18 miliónů diváků se přišlo smát na tuto komedii útočící na politickou korektnost a naše předsudky. K překonání Titanicu či francouzské komedii Vítejte u Ch´tii jí chybí milióny dva.

Francouzské filmy míří i do Čech

České publikum se vedle tohoto hitu může těšit na asi nejlepší film loňského roku Státní záležitost (L´exercise de l´etat) Pierra Schoellera. Ten představuje portrét oslabeného státu, ale i současné politiky měnící se v individuální souboj o moc, o vliv, o peníze, aniž by politici byli s to zastupovat zájmy občanů. Ze zdánlivě banální agendy ministra dopravy se tu stává napínavé drama člověka lapeného v systému moci, který nakonec nemůže nic změnit, ani o nic bojovat.

Diváci uvidí i artový snímek Kluk na kole bratrů Dardennů, který byl v Cannes, a také menší, erotické, stejně jako sociální drama Láska a modřiny režiséra LouYe. Fascinující příběh odkrývá peripetie vyšinutého vztahu čínské studentky s potomkem arabských přistěhovalců v pařížské čtvrti Belleville. Mimochodem ve filmu si zahrál herec ze snímku Jacquese Audiarda Prorok TaharRahim.

Podobně naléhavé sociální drama policejní hlídky z této čtvrti přistěhovalců, která skrývá neopakovatelnou atmosféru i řadu vypjatých osudů, líčí titul Policie herečky a režisérky Maiwenn.

Zklamáním se ukázal být nejdražší francouzský projekt animovaného filmu Monstrum v Paříži, který vyšel na 28 miliónů euro. Ambiciózní příběh zasazený do doby pařížských záplav zkraje 20. století je pokusem imitovat styl filmů amerického studia Dreamworks.

V neposlední řadě stojí za zmínku artové, nízkorozpočtové drama American Translation, na němž se podílel starý známý herec a režisér hnutí dogma Jean Marc-Barr. Zde se pokusil zachytit atmosféru současné mládeže i utopický příběh kluka hledajícího znovu ničím a nikým neomezenou svobodu. Jenže namísto ní nachází v trochu zaumném příběhu zoufalou lásku, sex a nakonec především násilí. Je to možná naléhavá zpráva o současné Francii, která však loni nevyprodukovala tak silný film jako třeba v několika letech předcházejících.

autor: Michal Procházka
Spustit audio