Khasana...Mystikum... jména, která změnila kosmetický průmysl

30. leden 2012

Khasana a Mystikum jsou názvy parfémů. Dva základní produkty dvou kosmetických firem, jejichž zakladatelé a majitelé byli dvě spřízněné židovské rodiny ve Frankfurtu a v Berlíně.

Výstava dokumentuje jejich vývoj, zánik a znovuotevření. Osudy bohužel typické pro Německo 30. let.

V době německého císařství (1871-1918) se kopírovalo téměř vše francouzské. Německý strohý styl to v mnoha ohledech jistě obohatilo. Několik domů ve frankfurtské Kaiserstrasse, které jako zázrakem přestály 2. světovou válku, bylo postaveny podle francouzských vzorů a patří dodnes k architektonickému highlight města. A samozřejmě zavoněly z Francie do Německa i parfémy.

Frankfurtský chemik Dr. Moritz Albersheim začal v roce 1892 v malém. Jeho firma ‚Dr. M. Albersheim Parfumerie, toaletní potřeby a speciality' nabízela nejprve jen velmi úzký sortiment kosmetických výrobků. Během pětadvaceti let měla Albersheimova firma filiálky po celém světě. Frankfurtské obchody byly na nejexponovanějších místech - právě v Kaiserstrasse nedaleko nádraží. Sortiment se rozšiřil z parfémů, krémů a pudrů i na vlasovou kosmetiku a další speciální výrobky.

Dr. Albersheim byl jedním z prvních německých podnikatelů, kteří pochopili roli marketingu. Pro svou reklamní kampaň angažoval renomované grafiky a filmaře, z plakátů propagujících vodu po holení, se usmívaly obličeje slavných herců. I v odbytu byl Albersheim revoluční. Leštící pastu na nehty Rubilan prodával ve speciálních automatech. Vše se tedy vyvíjelo velmi slibně.

Druhou firmu, kterou se výstava zabývá, založila Albersheimova neteř a jeden z jeho zaměstnanců v Berlíně. Podnik Scherk také brzo vyráběl a prodával kosmetiku po celém světě. To, co pro Albersheima reprezentovala vůně Khasana, byl u Scherka parfém Mystikum.

Na výstavě vidíme kromě produktů samých a jejich reklamních kampaní i deníky a fotografie obou rodin. Z nich je zřejmé, jaký tlak byl na ně od počátu 30let vyvíjen a jak se stupňoval. Marně se snažily svůj majetek obhájit, obě se staly oběťmi arizace. Jejich podniky byly vyvlastněny státem. Neodvratnost situace byla i těm největším optimistům definitivně jasná nejpozději 9. listopadu 1938, kdy byly při tzv. Křišťálové noci rozbity, zapáleny a zplundrovány synagogy a obchody židovských majitelů.

Obě rodiny odešly do ciziny, ale po válce se vrátily a vybudovaly doslova z rozvalin své podniky znovu, částečně se zaměstnanci, kteří přežili válku. V padesátých letech byly jejich firmy opět na úrovni předválečného slibného vývoje...

Devise Sauberkeit. Die Kosmetikfirmen Scherk und Dr. Albersheim. Museum Judengasse Frankfurt. Výstava potrvá do 1. dubna 2012

autor: Eva Novak
Spustit audio