Výběr z denního tisku, 31. ledna

31. leden 2012

Připravil Martin Luhan.

Kanadský písničkář Leonard Cohen natočil nové album. Deníky otiskují recenze desky Old Ideas. Podle Jiřího Černého, jehož článek najdeme v Hospodářských novinách, je toto album jedním z Cohenových nejlepších. Přináší nosné a prosté melodie, na rozdíl od předchozího alba Dear Heather písničkář obrysy svých melodií více sleduje, při nahrávání byl podle kritika zjevně ve formě.

Jaroslav Špulák, který desku Old Ideas hodnotí v Právu, shrnuje její témata - duchovno, láska, sexualita a smrt. Připomíná, že nahrávání začalo v lednu minulého roku, ale mnoho skladeb vzniklo už dlouho předtím. Špulák připojuje také číselné hodnocení. Uděluje Cohenovu albu 60 procent a konstatuje, že od Cohena dnes nikdo nic nového nečeká ani nechce, což mu musí vyhovovat.

Dalším hudbě věnovaným článkem v Právu je rozhovor s vedoucím Kronos Quartetu Davidem Harringtonem. Smyčcový kvartet, který se věnuje výhradně soudobé hudbě, vydal album věnované hudbě ruského skladatele Vladimira Martynova, a v létě se chystá vystoupit na festivalu Colours of Ostrava.

A v Právu ještě najdeme zprávu o výstavě latinskoamerické fotografie v pražském Institutu Cervantes nazvané Tíha i lehkost. Podle Jana Šídy, který článek připravil, je tvorba jihoamerických autorů až odzbrojující, v brutalitě v ní lze hledat krásu.

Srnky, které umí splnit každé přání, se dostaly na jeviště Městského divadla Kladno. Umělecký šéf divadla Tomáš Svoboda inscenoval svou hru, která se před pěti lety umístila na třetí příčce v radokovské soutěži. Marie Reslová inscenaci představuje a hodnotí v Hospodářských novinách. Čtyři kuriozně postižení outsideři se vypraví za kouzelnými srnkami a diváci se baví jako za zlatých časů Semaforu. Podle Reslové je příjemné sledovat, že na Srnkách se baví i normální chlapi, herce na kladenské scéně spojuje i to, že se umí bavit stejnými věcmi.

Jana Machalická v Lidových novinách soudí, že hra Srnky je originální a svěží, poetikou připomíná Zelenkovy Příběhy obyčejného šílenství. Navzdory vší ironii se hraje o tom, že přežít a nezbláznit se může být někdy skoro neproveditelný úkol.

Kateřina Slámová Bartošová píše na téže straně Lidových novin o potřebě zázraku v Brně. V rámci hodnocení inscenace Černá Madona Brněnská se věnuje tvorbě režiséra Zdeňka Plachého. Dříve byla vnímána jako kontroverzní a provokativní, již v několika inscenacích v brněnském Národním divadle se ale Plachý jeví jako tvůrce konzervativní, který zápasí se základními autorskými i režijními dovednostmi.

Mirka Spáčilová v Mladé frontě Dnes ještě hodnotí špionážní film Jeden musí z kola ven. Vstupuje do českých kin a má tři nominace na Oscara.

autor: Martin Luhan
Spustit audio