Lars Danielsson – Liberetto

6. únor 2012

Známý švédský basista Lars Danielsson na své nové desce představuje kapelu v novém složení. Stěžejní je pro ni hlavně přizvaný pianista Tigran Hamasyan, který mimo jiné navštíví Jazz Fest Brno v dubnu. Nahrávku Liberetto jsme zvolili Albem týdne.

Jejich spolupráce na albu Liberetto v jistém smyslu navazuje na partnerství Danielssona s polským pianistou Leszkem Możdżerem na předchozích, velmi úspěšných albech Tarantella a Pasodoble. Že Możdżera Danielsson vystřídal právě za Hamasyana není natolik překvapivé: tento teprve čtyřiadvacetiletý (původem arménský) talent má totiž podobné zázemí, jako měl Danielsson, resp. Możdżer. V jazzu se „nenarodil“, ale stejně jako Danielsson se nejprve dlouho věnoval klasice. I když Hamasyan později objevil krásy rocku i jazzu, klasická průprava je pravděpodobně jeho největší devizou jak v improvizacích, tak ve vlastních kompozicích.

Paradoxní je, že s Hamasyanem odehrál Danielsson první společný koncert pouze jeden týden před plánovaným nahráváním této desky (nahrávala se během pěti červnových dní roku 2011 v Danielssonově domácím studiu ve švédském Mölnlycke). Oba dva však již komunikovali mnohem dříve, zejména při práci na kompozicích (Hamasyan zde přinesl tři, ostatní jsou Danielssonovy). A právě zde něco „seplo“: „Tigran nahlíží na hudbu stejným způsobem jako já a skládá také podobným způsobem jako já. Například jeho Svensk Låt zní mnohem švédštěji než moje skladby. Jednoduše bylo skvělé s ním nahrávat,“ říká Lars Danielsson o svém novém pianistovi.

02545811.jpeg

Poslechněte si zmiňovanou Hamasyanovu skladbu Svensk Låt, v níž velmi výrazné téma umocňuje použití Danielssonova oblíbeného cella:

Hamasyan zde vnáší nicméně i prvky své domoviny. Hov arek sarer djan je jeho přepracování arménské lidové písničky. V jejím závěru také pianista zpívá centrální popěvek:

Nové album pokračuje v linii křehké melancholie předchozího alba Tarantella (2009). Nástrojová sestava je stejná (piano, kytara, basa/cello, bicí, tu a tam doplněné o trubku). Ačkoli je zde patrná návaznost, Danielssonovi partneři se výrazně obměnili a nahrávka nabyla také na jisté intenzitě. Vedle zmíněné výměny pianisty je to hlavně změna na postu bubeníka, kterým je nyní někdejší člen E.S.T. Magnus Öström (zde „nahrazuje“ Erica Harlanda z předchozí desky). Jejich delší dobu plánovaná spolupráce dopadla nad očekávání dobře, Öström se zde představuje jako velmi flexibilní hráč a nespoutaná energie, pro niž bylo známo trio E.S.T. se tu paradoxně projevuje jen částečně.

02545812.jpeg

Z předchozího alba Tarantella setrval britský kytarista John Parricelli, především studiový hráč známý ze spoluprací s Kenny Wheelerem a Andy Sheppardem. Parricelliho interakce s pianem je ústředním rysem skladby Driven To Daylight:

Ačkoli s norským trumpetistou Arve Henriksenem občas Danielsson spolupracuje, vlastně náhodou se dozvěděl, že se nedávno přestěhoval do již zmiňovaného švédského města Mölnlycke; což byl skvělý důvod k tomu, aby jej přizval jako hosta do kapely. Henriksen zde střídá rovněž výrazného Nora Mathiase Eicka z předchozí desky, Henriksenův hlas (připomínající japonské flétny šakuhači) je však bezpochyby nezaměnitelný. Je příznačné, že Danielsson jej přizval především do balad:

Výjimkou je nu-jazzové intro Yerevan, kde však mnohem spíše připomíná Molvaerův hlas na Danielssonově starším elektro projektu Mélange Blue (2006):

Nové Danielssonovo album pokračuje v nastavené lyrické linii, která je tak typická pro většinu jeho nahrávek pro německý label ACT. Energie se tu pohybuje spíše pod povrchem a jen občas se vyjeví s nečekanou intenzitou. Ačkoli některá předešlá Danielssonova alba (např. zmiňovaná Mélange Blue) mohla vlivem množství přizvaných hostů působit příliš neuceleně, není to případ desky Liberetto. Aktualizovaný výraz z operní terminologie zde sice odkazuje ke svobodě vyjádření, ta však rozhodně není bezbřehá: přes „all-stars“ spojení (prakticky všichni členové mají velmi slibně rozjeté sólové kariéry) si nahrávka udržuje vynikající kompaktnost a smysl pro rovnocennost hlasů. Doufejme, že Danielsson s touto sestavou bude dále pokračovat.

Lars Danielsson – Liberetto

Lars Danielsson – kontrabas, cello Tigran Hamasyan – piano, zpěv (track 7) John Parricelli – kytara Arve Henriksen – trubka Magnus Öström – bicí, perkuse

02545814.jpeg

Label: ACT Music, 2012

http://www.larsdanielsson.com

Album týdne je programový blok ve vysílání Euro Jazzu, tedy webcastu na novém jazzovém webu Českého rozhlasu. Album týdne vybírá Redakce jazzu a populární hudby ČRo 3 – Vltava s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci (často podle tematického rámce daného týdne). Vybrané Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních alb. Ukázky z něj se vysílají na Euro Jazzu pravidelně každý den od pondělí do pátku vždy v 11:00 a 19:00

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka