České díly jsou ve všech evropských autech

8. únor 2012

Škodovky se vyrábějí v Mladé Boleslavi, v Nošovicích zase hyundaie a v Kolíně peugeoty, citroëny a toyoty. Takové je obecné povědomí o našem automobilovém průmyslu. Někteří ještě nostalgicky zavzpomínají na Tatru, popřípadě Liazku nebo Karosu. Málokdo však tuší, že automobilový průmysl u nás ročně utrží přes šest set miliard korun a v žádném případě se nejedná jen o automobilky.

Výrobci autodílů jsou ve stínu velkých automobilek, přitom se na 20procentním podílu průmyslové výroby i 20procentním exportu celé České republiky podílejí přesně polovinou. I tady se však projevila krize posledních let.

„Ekonomická recese v letech 2008 a 2009 nejvíce zasáhla právě dodavatele. V jejich firmách došlo k poklesu počtu pracovníků zhruba o 12 tisíc osob. Dodavatelé se s tím však srovnali a dosahují produkce srovnatelné s předkrizovým stavem i s menším počtem pracovníků.

V minulém roce jsme však už zaznamenali pozitivní trend, kdy opět dochází ke zvyšování počtu pracovníků – za první pololetí se zvýšil počet pracovníků v automobilovém průmyslu hlavně u dodavatelů zhruba o tři tisíce osob,“ popisuje situaci českých výrobců autodílů Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu. Krize tedy napomohla zvýšení efektivity našich výrobců.

Zajímalo nás, nakolik jsou třeba u nás vyráběná auta opravdu česká. „Rozdělovat auto na české a zahraniční díly je v současné době velice obtížné, protože celá řada komponentů je vyráběna v České republice. Ty se následně vyvážejí do jiných zemí Evropské unie, kde se skládají do vyšších celků, které se potom dodávají zpět do České republiky pro tuzemské automobilky,“ vysvětluje Šípek.

Prakticky v každém nově prodaném autě u nás najdete české díly

Najdete je i v autě roku voleném Klubem motoristických novinářů, v Range Roveru Evoque, nebo v autě roku České republiky vyhlašovaném Sdružením dovozců automobilů (SDA) a Sdružením automobilového průmyslu (SAP). „Autem roku 2012 pro Českou republiku byl vyhlášen Ford Focus. Přímo do výroby na něj dodává komponenty 17 českých dodavatelů,“ říká Šípek.

Mnozí také tvrdí, že škodovky už nejsou česká auta. „V první řadě je nutné zdůraznit, že modely Fabia, Octavia, Roomster, Yeti a Superb vznikly ve vývojovém a designovém oddělení značky Škoda v Mladé Boleslavi. Proto je možné je označit za české automobily. Kromě českých závodů Škoda v Mladé Boleslavi, v Kvasinách a ve Vrchlabí se podílí na výrobě každého z těchto modelů zhruba 150 českých dodavatelů,“ dodává pro někoho překvapivou informaci Jožo Baláž z automobilky Škoda.

Tito čeští dodavatelé dodávají své díly celému koncernu, takže i vozy značky Audi, Volkswagen nebo Seat jsou více české, než by mnohé byť jen napadlo. A po čem se tedy máme na autech okolo sebe dívat?

„Je to hlavně osvětlení vozidel, které vyrábějí dvě velké firmy, a další firmy zabývající se osvětlením vozu. Potom jsou to také pneumatiky, části brzd, klimatizační prvky a další výrobky,“ uzavírá Antonín Šípek. V podstatě se tedy dá říct, že z dílů vyráběných u nás by se dalo složit celé auto. Jakou značku by neslo na chladiči, to necháme na vás.

autor: pgj
Spustit audio