Tyjátr – Fun Fatale

13. únor 2012

Nový cirkus i novocirkusové festivaly si čeští příznivci akrobatického umění spojují hlavně s letními měsíci. První ročník nového festivalu Fun Fatale, který se konal začátkem února v KD Mlejn, nás vyvedl z omylu.

Vedle Letní Letné a trutnovského Cirk-UFF tak přibyl další novocirkusový festival. I přesto, že je komorního ražení, přiváží do České republiky akrobatky a performerky z celého světa. Na festivalu se neobjevil ani jeden mužský akrobat. Festival se tematicky zaměřuje pouze na ženskou novocirkusovou artistiku v sólových i skupinových performancích. Více o festivalu prozradila sama organizátorka akce a ředitelka KD Mlejn Dagmar Roubalová.

Dagmar Roubalová
Kdysi jsme byli na podobném festivalu ženského divadla ve Finsku. Toto bienále z finančních důvodů skončilo, což je škoda, a my jsme si řekli, že bychom na to mohli navázat. Zároveň se nám to spojilo s přáním udělat ve Mlejně událost nového cirkusu.
Ve Mlejně zastáváme kolektivní názor, že nový cirkus patří do divadla, že je to víc divadlo než cirkus, že by to divadlo mělo převážit. Proto jsme záměrně zvolili zimní období a to, že se vše odehrává v budově. I když je možné hrát novocirkusové představení ve stanu, přináší to plusy i minusy spojené s novým cirkusem jako takovým. Když jdu do stanu, tak mám na prvním místě cirkus a na druhém divadlo. Já bych to chtěla raději obráceně.

Festival trval pět dní, během nichž se představilo devět různých souborů i jednotlivců ze Švýcarska, Německa, Velké Británie, Finska i Mexika.

02555596.jpeg

Dagmar Roubalová
Několik let se v tomto oboru pohybujeme, podařilo se nám jednotlivé účinkující pozvat, přičemž oni souhlasili. Někteří přijet nemohli, takže se už těší na příští ročník. Chceme v tom pokračovat, protože si myslíme, že je to dobrá věc a ten prostor tady na to máme vyloženě připravený. Rádi bychom v tom pokračovali a rádi bychom z toho udělali hlavní produkt v této oblasti.

Festival nabízel kromě představení i praktické tréninky cirkusových technik formou workshopů. Jednalo se především o techniky závěsné akrobacie, které se zatím v České republice nevyučují. Jednotlivé workshopy vedly zahraniční akrobatky, které přijely na festival vystupovat.

Dagmar Roubalová
V Česku není mnoho míst, kde by se dala cirkusová technika naučit. Máme jenom Cirqueon, Mlejn, Le Grando v Brně a jednu počáteční aktivitu v Ostravě. Chceme sem přivézt něco, co se v České republice ještě neučilo a na co tady nejsou učitelé. Využili jsme toho, že tady ty akrobatky jsou a pozvali jsme je s tím, že by tady i během festivalu učily.

Mezi výraznější české soubory nového cirkusu patří i soubor Cirkus Mlejn, který má svou základnu právě ve Mlejně. Hlavními interpretkami jsou Eliška Brtnická a Jana Klimová. Právě Eliška Brtnická iniciovala vznik kolektivního projektu založeného na improvizovaném pohybu vycházejícím ze závěsné akrobacie za doprovodu klasické hudby. Vznikla tak inscenace Easy Living, v níž na harfu, housle a ve zpěvu naživo zazní Rossini, Offenbach, Puccini, Bizet nebo i skladby Billie Holiday. O improvizaci na lanech, akrobatických šálách i kruhu hovořila Eliška Brtnická.

02555597.jpeg

Eliška Brtnická
Na můj kurz závěsné akrobacie v Cirqueonu přišla před dvěma lety Diana Aiva, zpěvačka tohoto představení. Je Američanka, takže měla možnost si akrobacii vyzkoušet i před tím. Jednou za mnou přišla a navrhla mi, že by ona zpívala a já dělala akrobacii na hrazdě. Dva roky nato jsme to konečně zrealizovaly. Je to spíš taková koláž, improvizace, pokaždé je to trošku jiné, není to inscenace v pravém slova smyslu. Místo harfy jsme uvažovaly o klavíru, ale pak nás napadlo, že s harfou to bude mobilnější a že i harfa je pro lidi zajímavý nástroj. Původně jsme to daly dohromady s Dianou, a pak jsme si řekly, že hudebníky budeme potřebovat aspoň tři a jako doprovod jsme vymyslely harfu a housle.

V zimních měsících byl festival Fun Fatale netradičním oživením festivalově mrtvé sezony. Do budoucna se ale jistě stane vítanou tradicí.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.