Dvě dominanty tvorby malíře Otakara Slavíka

13. únor 2012

Museum Kampa Nadace Jana a Medy Mládkových otevřelo v prostorách Konírny Sovových mlýnů v Praze výstavu figurálních obrazů předloni zesnulého malíře Otakara Slavíka nazvanou „Dvě dominanty 60 / 80“, čímž jsou samozřejmě myšlena 60. a 80. léta.

Otakar Slavík, jeden z nejvýznamnějších českých koloristů, patří k pozoruhodným osobnostem českého umění první poloviny 20. století. V padesátých letech sice vystudoval Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy, ale aby si uchoval tvůrčí nezávislost, nastoupil jako kulisák do Národního divadla a později pracoval jako dělník ve Výstavním ústředí.

Spolu s Karlem Neprašem, Rudolfem Němcem, Ivanem Martinem Jirousem a dalšími byl členem Křižovnické školy čistého humoru bez vtipu. Nade vše si vážil svobody a nezávislosti a byl také jedním z mála malířů, kteří připojili svůj podpis pod Chartu 77, což mělo v roce 1980 za následek nucený odchod do vídeňského exilu.

Na to, jaké místo zaujímá Slavíkova malířská tvorba v dějinách českého výtvarného umění, se Karel Oujezdský zeptal kurátora výstavy Jiřího Machalického.

Výstavu „Otakar Slavík: Dvě dominanty 60 / 80“ si můžete v konírně Musea Kampa Nadace Jana a Medy Mládkové prohlédnout do 15. dubna. A do 25. března můžete v Muzeu Kampa také vidět výstavu „Václav Havel / Občan a dramatik“ s podtitulem „Vzpomínka na Václava Havla“.

Spustit audio