Rychle zastavený Alzheimer

13. únor 2012
Monitor

Lék na rakovinu vyvolal nesmírně rychlý zvrat Alzheimerovy choroby. Už za 72 hodin po jeho podání se stav pokusných myší dramaticky zlepšil.

Alzheimerova nemoc je spojena s hromaděním bílkovin beta-amyloidů. Ve zdravém mozku se na jejich odklízení podílejí molekuly apolipoproteinu E (ApoE), ale u lidí s Alzheimerem je tento proces narušený. Vznikají tak beta-amyloidové plaky, které spouštějí chemické reakce vedoucí k záhubě nervových buněk a následně problémům s pamětí. Vědci z Univerzity Case Western v Clevelandu se průběh nemoci pokusili zvrátit tím, že pokusným myším s příznaky Alzheimera podali bexaroten, který se používá k léčbě rakoviny.

Důvod byl jednoduchý: molekuly apolipoproteinu E jsou aktivovány prostřednictvím takzvaného retinoidového X receptoru (RXR), jehož expresi zase zvyšuje protinádorový lék bexaroten. Jinými slovy, bexaroten zvyšuje hladinu receptoru, který pak více popohání čištění mozku od beta-amyloidových plaků. Experiment trochu připomínal mávnutí kouzelnickou hůlkou: už za 72 hodin po orálním podání bexarotenu se množství plaků v myším mozku snížilo na polovinu. Zároveň se myším začala vracet paměť, čich a sociální dovednosti, o které je Alzheimerova choroba připravila.

Objev přináší naději, ale zatím není jisté, že stejný efekt bude mít bexaroten také u lidských pacientů. To, co zabírá u myší, nemusí stejně dobře zabrat u člověka – příkladem může být DNA vakcína proti Alzheimerově nemoci, která při pokusech na myších také vypadala slibně. Na závěr však zřejmě nebudeme muset čekat dlouho – bexaroten je lék schválený pro humánní medicínu a klinické testy by snad mohly být zahájeny už během několika měsíců.

Zdroj: Science Daily, Science