GPS navigace je malý spolujezdec s mapou

15. únor 2012

Úterní poradna patřila výsledkům testů GPS navigací. Hostem byl Jan Hrouda z časopisu dTest. (Neautorizovaný a needitovaný přepisu pořadu najdete v článku.)

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ještě jednou příjemné dopoledne vám všem, milí posluchači Dvojky Českého rozhlasu. Pokud s námi setrváte i dál, tak vězte, že mezi jedenáctou a dvanáctou přijde na návštěvu grafik, ilustrátor a básník Jiří Slíva. Teď po desáté hodině je na řadě Spotřebitelská poradna a přišel pan Jan Hrouda z časopisu dTEST, povídat budeme o satelitních GPS navigacích. Možná to někomu zní trošičku čínsky, pane Hroudo, dobrý den.
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
Dobrý den.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Co to je satelitní GPS navigace, na jakém principu vlastně funguje?
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
Tak v podstatě se jedná o takový malý počítač, který se namontuje na tu palubní desku do automobilu a v tom přístroji jsou obsažené mapy a procesor a to zařízení je v kontaktu se satelity na oběžné dráze, díky čemuž zná svoji polohu, v podstatě nám pomáhá nebo naviguje nás při cestě neznámým terénem. Takže takový spolujezdec s mapou.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, že ta chytrá krabička nás dovede do cíle, pokud jsme si cíl výletu zvolili hrad XY?
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
Ano, je to tak. Můžeme vybírat, cíl se dá vybírat buď podle adresy nebo i podle různých takzvaných bodů zájmů, takže v podstatě možností, jak se dostat do cíle, je celá řada.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A možná bychom úplně hned na začátku mohli povědět, v jakých cenových relacích se ty GPS navigace pohybují, je to stále ještě luxus, nebo už to jde?
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
No, už to jde, pokud tak 2000 je zhruba ta spodní hranice, tak horní hranice se pohybuje až kolem třeba 9 tisíc, hodně záleží za prvé na velikosti displeje, na výbavě toho zařízení a na ceně se významně podepisuje také mapové pokrytí, některé přístroje mají například jenom mapu České republiky, těch je tedy menšina, některé mají mapy střední Evropy, zatímco jiné pokrývají všech 44, 45 států Evropy. Na ceně se také podepisuje to, jestli je v ceně přístroje předplacená aktualizace map, protože, jak víme, tak cesty se stále mění a není nic horšího, než když vás navigace zavede na nějakou silnici, která už neexistuje, nebo naopak neví o nějakém novém tahu, takže je třeba si před nákupem pečlivě prostudovat jaké mapy ty přístroje obsahují, aby pak člověk zbytečně neutrácel tisíce korun za nové nebo za aktualizaci.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
S panem Janem Hroudou z časopisu dTEST mluvíme o satelitních GPS navigacích a zdravíme teď po telefonu muže, který potřebuje vždycky se dostat přesně na místo. Zdravíme do kamionu posluchače. Dobrý den.

posluchač
--------------------
Dobrý den. Já vám zdravím. Já mám jenom takový dotaz na pána, který je tam dnes hostem.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, pana Hroudu, ano.
posluchač
--------------------
Ano, pana Hroudu, dobrý den. Já jsem se chtěl zeptat, mám navigaci v kamionu za docela nemalé peníze a nedá se v ní nastavit výška, váha, průjezdnost prostě toho kamionu, zatížení náprav a tak dále a mnohdy to člověka zavede na místa, kde se dá těžko projet i osobákem, myslíte, že firmy, které nabízejí ten software, připravují nějakou řekněme nějaký update, kdy už to konečně bude fungovat to, co nabízejí?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme za dotaz.
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
No, tak ty mapy jsou aktualizované, většinou, teď záleží na dodavateli pro různé výrobce, a většinou jsou aktualizovaný jednou za čtvrt roku, nicméně je pravda, že nikdy není jisté, že ty mapy budou naprosto přesné. Většinou je pravidlem, že třeba hlavní tahy nebo důležité komunikace ty jsou už v té další aktualizaci, ale často se stane, že třeba nějaká méně významná komunikace nebo zapadlá komunikace tam není ani po 2 letech, takže oni na tom určitě pracují, ale nikdy nelze říct ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Není to stoprocentní.
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
Není to stoprocentní. No, to bohužel je jedna z nevýhod, že se na to nedá, nedá se vždy příliš spoléhat na ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Chce to kombinaci se zdravým selským rozumem?
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
Zatím stále ano.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den, vítáme ve vysílání. Můžete se ptát. Ano, můžete se ptát.
posluchačka
--------------------
Dobrý den.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den.
posluchačka
--------------------
Chtěla jsem se zeptat, máme navigaci TomTom, ale bohužel nabízejí aktualizaci map pouze čtvrtletně, nám jako důchodcům by to stačilo třeba jednou za dva roky, jak se to dá, kde se to dá v České republice sehnat?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme.
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
Tak většinou ty aktualizace probíhají přes internet, že musíme si to koupit přes internet. Někteří prodejci třeba v kamenných obchodech mohou nabízet CD nebo DVD, kde ty mapy jsou nebo paměťovou kartu, ale není to až tak často, takže bohužel je třeba přes internet a teď těch nabídek nebo možností, jak často aktualizovat je celá řada a čtvrtletní, tak to asi paní mluví o nějakém předplatném na 2 roky třeba za jednu cenu a každý čtvrt roku přijde nová ..., opravdu udělat tu jednorázovou aktualizaci, to stojí skoro jako ty levnější nové přístroje celé, takže tam je třeba pečlivě zvážit, jak tohle to pojmout.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili už vybrat si tu navigaci, abych věděla, jak často se mi to bude aktualizovat.
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
Už při výběru se podívat na stránky výrobce, jaké možnosti nabízí aktualizace, to se může prodražit velmi, když si na tohle nedá pozor potom.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, připomínám telefonní číslo 221552525 nebo 2424 na konci a můžete také poslat mail jejakaje@rozhlas.cz. Pane Hroudo, já myslím, že je docela důležité naučit se obsluhovat ten přístroj, protože to může zabrat docela dost času, mnohdy není ani kde zaparkovat a jak si vlastně tam naťukat tu cílovou adresu.
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
No, je to tak. Zvlášť u některých navigací je ta obsluha a zvlášť vybírání cíle poněkud zdlouhavé, což byl případ hlavně modelu Becker 43 Traffic a modelu TomTom z řady Start, tak tam to opravdu chvíli trvá. V žádném případě není vhodné trasu vybírat nebo měnit za jízdy, protože to zabere hodně pozornosti, takže vždycky zastavit, až potom cokoliv dělat. Také procházení v menu a změnění nastavení je často zdlouhavé.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den. Vítáme ve vysílání. Můžete se ptát, milí posluchači. Dobrý den.
posluchačka
--------------------
Tady je posluchačka z Prahy, dobrý den.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den.
posluchačka
--------------------
Já bych měla dotaz na GPSky, které by bylo vhodné pro cykloturistiku.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Aha, děkujeme mockrát. Díky.
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
Tak my jsme v tomto testu se zaměřili na automobilové GPS navigace, ale ta otázka není úplně od věci. Většina z těch navigací, ale taky je dobré si to ověřit před nákupem, má i režim pro chodce, pro cyklisty, to znamená, že vybere trasu, po které by měli ti, mohou cyklisté nebo turisté chodit, nicméně pořád platí, že za prvé provozní doba je většinou tak kolem 2, 3 hodin, což není úplně ono.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Když jedeme na nějaký delší výlet, tak to už ...
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
To znamená, že pokud opravdu někdo chce vážně to používat pro pěší túry a pro cyklistické túry, tak je lepší koupit speciální navigaci určenou pro tyto účely, které váží méně, vydrží déle a hlavně obsahují cykloturistické mapy. Ty automobilové navigace, přestože mají chodecký režim, tak v podstatě se s nimi dá orientovat, akorát pokud chcete jít po silnicích nebo pokud jdete ve městě a výjimku tedy tvoří modely Garmin, které umožňují zdarma stažení turistických map, takže pak máme tam i turistické trasy, protože, když jdete do přírody s normální autonavigací, tak sice stále vidíte svoji pozici, ale v podstatě nevíte, na jaké jste cestě a vidíte jenom okolní silnice a ještě do některých modelů, například do některých Navigonů a jiných se dá stáhnout turistická mapa, ale ta zase stojí několik stovek až tisíc korun, takže tady spíš sáhnout po jednoúčelových cykloturistických navigacích.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Máme další telefonát. Vítáme ve vysílání, dobrý den. Můžete se ptát.
posluchač
--------------------
Dobrý den. Haló, slyšíme se?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, slyšíme se výborně.
posluchač
--------------------
Novák u telefonu, dobrý den. Já mám takovej nevím možná dotaz, možná podělení se o jednu skupinu z navigací, vyzkoušel jsem víc modelů a zjistil jsem, že to je v podstatě bolest, která funguje u všech, a sice jsou to tunely a výjezdy z tunelů. Stalo se mi konkrétně, nejčastěji je to v Brně, protože tam jezdím služebně mimo, ale zažil jsem to i v Paříži, kde těch tunelů na okruhu je požehnaně, jakmile vyjedu z tunelu, trvá strašně dlouho, než se ta navigace chytne signálu a já nemám šanci zjistit, kde ten výjezd, kterým jsem měl vyjet, už prostě byl. Pak jsem zkusil několik navigací a prostě trvá to kolikrát 20, 25 vteřin, což v tý rychlosti někde 50 kilometrů než vyjedu z tunelu, vyjedu hodně dlouhou dobu a ty výjezdy jsou dávno pryč. Jenom prostě jestli na to nemáte nějakej recept? Asi s tím nic nejde udělat.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, děkujeme, to je zajímavý dotaz. Díky.
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
No, některé navigace mají, ale taky nefunguje to vždy úplně spolehlivě, funkci, že drží směr, i když zmizí, protože, aby byl signál, nebo, abysme věděli, kde jsme, tak musíme mít, být v dohledu těch satelitů, které samozřejmě v tunelu nejsou v dohledu, tak některé ty navigace se snaží nějak v uvozovkách inteligentně dopočítávat, kudy zhruba jede a takže některé v tom tunelu tu svoji pozici jakžtakž udrží, nicméně pokud nefunguje, nefunguje to úplně skvěle a asi záleží na tom, že jednotlivé modely se liší v rychlosti, s jakou prostě si tu změnu najdou. A ty novější často jim to trvá několik vteřin, tak do 10 vteřin třeba, nicméně je pravda, že dříve a i dnes to některým trvá těch 20 až 30 vteřin a s tím se pak nedá příliš moc co dělat.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, to je dlouho.
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
Taky určitou, určitou nebo bojovat proti tomu umí třeba navigace v mobilních telefonech, které mají zároveň připojení do mobilní sítě, tak tam jsou schopny zjistit ještě nějakým jiným způsobem rychleji tu pozici, ale ty klasické automobilové bohužel tohle to dělají.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak možná bychom mohli porovnat ty ceny a co se týče kvality, to znamená, čím dražší, tím kvalitnější, nebo jsou srovnatelné i ty levnější s těmi dražšími, jaký je rozdíl?
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
Tak i ty levnější jsou, ne všechny levnější jsou nutně horší, většinou teda mají menší displej, trochu déle, pár vteřin déle jim trvá výpočet trasy, obsluha, jak už jsme zmínili, může být trošku pomalejší, ale v podstatě ten hlavní účel a to navigovat tam nebyly výrazné rozdíly, nebyly výrazné rozdíly v podstatě, no.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Zdravíme, dobrý den a vítáme volajícího do vysílání.
posluchač
--------------------
Dobrý den, Červenka.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den.
posluchač
--------------------
Prosím vás, mám takový dotaz k vašemu hostu, jsem invalidní, jezdím na vozíčku a existuje nějaká navigace, která by mi mohla pomoct v cestování v okolí bydliště nebo prostě někde, kde jsem, kde by mě to navedlo na nějaký cesty, kde bych mohl s tím vozíkem projet pohodlně, ne, kde je úvoz nebo něco takového, ale kde by byly třeba cyklostezky, ale upravený aby to mohlo být i pro vozíčkáře, je něco takového?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme za dotaz.
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
To popravdě řečeno nevím úplně jistě, ale myslím si, že asi bude obtížné něco takovéhle najít, ale nevím to teďko stoprocentně.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Možná bychom mohli, pane Hroudo, povědět, které ty navigace dopadly vzhledem k ceně nejlépe?
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
Asi nejvýhodněji z našeho testu dopadla navigace Miospirit 485, která stojí necelé 3 tisíce a v ceně má i aktualizaci map po dobu dvou let, nicméně se to týká pouze map střední Evropy, ta verze, která má celou Evropu, tak ta stojí o pár stovek víc. No, ale úplně nejlépe hodnocenou navigací byl Garmin Nüvi 2460T Lifttime za 7 tisíc, který má v ceně aktualizaci map do konce životnosti přístroje a pak tam v podstatě nebyly vážnější problémy u většiny navigací až na model Dynavix Stera, který měl různé chyby vykazoval při hledání cíle, se občas zasekával, dělal takové nesmyslné věci a obecně byl méně vyvinutý proti těm ostatním, takže ten rozhodně nedoporučujeme a jinak v podstatě ty rozdíly nejsou až tak výrazné.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme, pane Hroudo, že jste přišel povědět o satelitních GPS navigacích. Díky. Na shledanou.
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
Na shledanou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.