Známe výsledky testu letních pneu!

2. březen 2012

Pomalu se blíží čas, kdy naše auta obujeme do letních střevíců. Ano, už teď nastává čas zajít do garáže, zkontrolovat hloubku vzorku letních pneumatik a popřípadě se začít dívat po nových. Sólista filharmonie, počítačový grafik nebo mistr pekař se v rozsáhlé nabídce pneumatikářských koncernů jen těžko orientují. Na řadu tedy přicházejí nejrůznější testy.

Jedním z nejuznávanějších testů u nás je ten, který pravidelně na jaře a na podzim dělá časopis dTest společně s německým autoklubem ADAC. Tentokrát se zaměřil na dva nejběžnější rozměry cenově dostupných letních pneumatik. Velmi dobře dopadly ty o rozměrech 165/70 R14, tedy lidově řečeno na fabii. Z patnácti testovaných celkem pět obdrželo známku dobrá.

„Nejlepší byl model Continental Eco Contact 5. Jde o relativně drahou pneumatiku, která má však velmi dobré vlastnosti na suché vozovce a dobré hodnocení získala i na mokré silnici. Její hlavní výhodou je velmi nízká míra opotřebení,“ popisuje výsledky Václav Beneš z časopisu dTest.

„Modelem, který vyniká poměrem cena-výkon, je Barum Brilantis 2. Tuto pneumatiku lze pořídit za méně než tisíc korun. Míra jejího opotřebení je sice trochu vyšší, takže to není až tak trvanlivá pneumatika, ale ani na suché, ani na mokré vozovce by vás neměla zklamat,“ dodává Beneš.

Horší kvalita nemusí znamenat nižší cenu

Na opačném konci skončily jiné dvě pneumatiky, i když nepropadly úplně. Jejich hodnocení zní uspokojivé. „Byly to modely Fulda Ecocontrol a Nexen n8000, které získaly horší hodnocení ať už v jízdě na mokré vozovce nebo kvůli opotřebení. Jsou to tedy pneumatiky určené pro méně náročné řidiče, ale je nutné podotknout, že ani jedna nepatří k nejlevnějším,“ pokračuje Beneš.

Mezi pneumatikami na octavii o rozměru 205/55 R16 zabodovaly hned dvě pneumatiky. „I když celkové hodnocení je u nich stejné a každá má své výhody a nevýhody, Continental Premium Contact 5 vynikala v jízdě na suché vozovce, ale trpěla na vyšší míru opotřebení. Tato skutečnost se v testu objevila letos poprvé a je zřejmý trend, kdy výrobci obětují trvanlivost pneumatiky na úkor jízdních vlastností na mokré vozovce. Druhá pneumatika GoodYear Optigrip má sice o něco horší jízdy na mokru, ale stále jsou dostačující, a v průběhu našeho testu jsme nezaznamenali žádné opotřebení,“ popisuje Beneš.

V této kategorii se však jeden doslovný propadák našel. „Pneumatika od čínského výrobce Infinity INF 030 má velmi špatné jízdní vlastnosti. Jízdu na mokré vozovce vůbec nezvládla, což bylo dáno tvrdou směsí. Tuto pneumatiku proto raději doporučujeme vůbec nekupovat,“ varuje Beneš. Podrobné výsledky si můžete bezplatně přečíst na internetových stránkách časopisu dTest.

Letos se vyplatí orientovat se nejen podle jízdních vlastností, ale vzhledem k ekonomické situaci i s ohledem na opotřebení. „Rozdíl mezi nejhorší a nejlepší pneumatikou činil téměř 40 tisíc kilometrů. To je poměrně výrazný faktor, který byste při svém rozhodování také měli brát v úvahu,“ radí Václav Beneš. Mimochodem průměrná životnost pneumatik se pohybuje okolo 40 až 50 tisíc kilometrů.

autor: pgj
Spustit audio