Archea patří do potravního řetězce

14. březen 2012
Monitor

Vědci poprvé dokázali, že se nějaký živočich může živit starobylými mikroorganismy archea.

Jednou ze tří existujících domén života jsou archea, dříve známá jako archebakterie. Druhé dvě domény představují bakterie a eukaryota, mezi které spadá vše od prvoků přes rostliny až po člověka. Archea se na Zemi objevila asi před 3,5 miliardami let. Vědci je objevili v roce 1977 a dlouho je považovali za poměrně vzácné a nedůležité. Současný výzkum dokazuje, že archea jsou naopak velice hojná, ale jejich úlohu v ekosystémech zřejmě plně nedoceňujeme. Nikdo například netušil, jestli archea slouží jako zdroj potravy jiným organismům.

Vědci z Oregonské státní univerzity tuto otázku zkoumali na mořských mnohoštětinatých červech Ophryotrocha labronica (Dorvilleidae). V laboratoři je krmili dvěma typy archeií, bakteriemi nebo potravou složenou z rýže a masa. Ve všech případech červi rostli stejnou rychlostí a dovršili celý svůj životní cyklus. Dokazuje to, že přinejmenším pro některé živočichy jsou archea stravitelným a plnohodnotným zdrojem potravy. 3,5 miliardy let staré mikroorganismy tak právem patří do potravního řetězce.

Skála, na které byly nalezeny archebakterie.

Archea však neslouží jako krmení jen červům v laboratoři. Výzkum ekosystémů kolem methanových průsaků u pobřeží Kostariky, Kalifornie a Oregonu dokazuje, že zdejší mnohoštětinatí červi z čeledi Dorvilleidae svými kusadly seškrabávají povlaky mikroorganismů. V nich kromě bakterií žijí také archea, která se živí methanem unikajícím z mořského dna. O tom, že červi konzumují archea, svědčí izotopový podpis methanu, který vědci objevili v jejich tělesných tkáních.

Zdroj: Oregon State University, Nature

autor: redakce ČRo Leonardo

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.