Společensky lépe postavené opice jsou zdravější

12. duben 2012

Propad na společenském žebříčku přináší opicím změny genové exprese, které mohou negativně ovlivnit jejich zdraví. Naopak opice, které se společensky povznesou, se mohou těšit z větší odolnosti. Podobné je to zřejmě i u lidí.

Společenské postavení a fitness neboli biologická zdatnost jedince spolu úzce souvisí. Například nízké společenské postavení je u člověka a ostatních primátů spojeno s vyšším rizikem úmrtí na infekční choroby. Naopak jedinci s vysokým statusem se těší lepšímu zdraví a jsou odolnější. Otázkou však je, co máme pokládat za příčinu a co za následek. Ovlivňuje společenské postavení zdatnost a obranyschopnost, nebo je tomu naopak a vyšší zdatnost přináší lepší postavení na společenském žebříčku? Dřívější výzkum prokázal, že u hmyzu a ryb může změna společenského statutu či kasty ovlivnit „vypínání“ a „zapínání“ některých genů. Vědce z několika amerických univerzit zajímalo, jestli se se změna genové exprese bude projevovat také u primátů.

Magot bezocasý (Macaca sylvanus)

Makakové rhezus (Macaca mulatta) žijí ve skupinách. Samci přicházejí do nových skupin a své postavení si musí vybojovat. Samičky makaků naopak tráví celý život ve skupině, do které se narodily, a svůj společenský status dědí po své matce. Aby mohli sledovat, jak změna společenského postavení ovlivní genovou expresi, vytvořili vědci deset nových skupin, do kterých postupně uváděli nové členky. Čím později samice do skupiny přišla, tím nižší byl její nový status. Vysoce postavené samičky se tak náhle ocitly u dna společenského žebříčku, zatímco původně nízko postavené opice zažily prudký společenský vzestup.

Makak

Před a po uvedení do nové skupiny vědci opicím odebrali krev, ze které izolovali DNA a bílé krvinky. Porovnání vzorků ukázalo, že různě společensky postavené samičky makaků se liší genovou expresí imunitních buněk. Ta je vysoce flexibilní a po změně společenského postavení se rychle změní. Původně nízce postavené zvíře se tak svou genovou expresí začne podobat vysoce postaveným jedincům a naopak. Po tomto objevu vědci dokázali „naslepo“ určit společenské postavení (nízké, střední, vysoké) každé samičky s 80% přesností.

Logo

Krevní testy také odhalily, že nízko postavené samičky mají menší množství určitého typu bílých krvinek a aktivnější geny, které se podílejí na zánětu. Právě tato hyperaktivita a následné „opotřebení“ imunitního systému může být důvodem, proč jsou opice ze dna společnosti vnímavější vůči různým nemocem. Odpovídá to i výsledků dřívějších studií, podle kterých mají nízko postavení primáti větší sklon k zánětům a hladiny jejich hormonů ukazují na chronický stres. Výsledky studie jsou zřejmě do značné míry přenosné i na člověka. Závislost exprese imunitních genů na společenském postavení by tak mohla vysvětlit, proč je nízký socioekonomický či profesionální status spojený s horším zdravím.

Makak vepří v kamerové pasti v Sungai Wain