Kachnozobí dinosauři snášeli polární zimu

12. duben 2012
Monitor

Edmontosauři z arktických zeměpisných šířek svůj domov neopouštěli ani během dlouhé, temné a mrazivé polární zimy. Dokazuje to zkoumání mikrostruktury jejich kostí.

North Slope je nejsevernější oblastí Aljašky. Její břehy omývá Čukotské moře a Beufortovo moře, které jsou součástí Severního ledového oceánu. Paleontologické vykopávky dokazují, že před 70 miliony lety zde žily různé druhy dinosaurů. Většina fosilií patří býložravým dinosaurům druhu Edmontosaurus, kteří spadají mezi takzvané kachnozobé dinosaury (Hadrosauridae). Edmontosauři dorůstali délky 12 metrů a vážili asi 3,5 tuny. Vědci obvykle předpokládají, že během dlouhé a temné polární zimy, kdy by trpěli nedostatkem potravy, migrovali edmontosauři do nižších zeměpisných šířek.

Histologické zkoumání kostí aljašských edmontosaurů však této teorii odporuje. Mikrostruktura na příčném řezu kostí vytváří kruhy podobné letokruhům stromů, které vypovídají o růstu zvířete. Paleontologové z Univerzity Kapského Města a texaského Muzea přírody a vědy (Museum of Nature and Science) zjistili, že u edmontosaurů z North Slope se periodicky střídají kruhy rychlého a pomalého růstu. U stejného druhu dinosaurů z kanadské jižní Alberty se však nic takového neobjevuje. Střídavý růstový vzor dnes najdeme v kostech zvířat, která po určité období v roce trpí nedostatkem potravy. Naznačuje to, že kachnozobí dinosauři z Aljašky na zimu nemigrovali, ale zůstávali ve svém domově a strádali nedostatkem potravy, který na určité období omezil jejich růst.

Zdroj: ScienceDaily, The Anatomical Record: Advances in Integrative Anatomy and Evolutionary Biology