Je jim skoro padesát, přesto dovádějí jako za mlada

Za rok jim bude už padesát, ale energie a bláznivých nápadů mají na rozdávání. Panáčci z Mohuče, šestice povedených kamarádů, která na německé televizi ZDF nechybí před žádnou televizní reklamou ani před žádným sportovním přenosem. Jsou natolik oblíbení, že by nikoho v Německu nenapadlo poslat je do důchodu.

„Panáčci z Mohuče, takzvaní Mainzelmännchen, se narodili souběžně s druhým veřejnoprávním kanálem,“ líčí mi umělecká šéfka Martina Sasseová u kávy, kterou pijeme z hrnečků ozdobených těmito nejznámějšími německými televizními figurkami. I když figurky vznikají ve studiu ve Wiesbadenu, sídlem televize ZDF je sousední Mohuč – Mainz. Proto tedy Mainzelmännchen.

Anton, Berti, Connie, Det, Eddie, Fritzchen, tak se povedená šestice jmenuje. Pěkně podle abecedy. „Dříve všechno šéfoval Det, Bertie je technik, který to umí s elektronikou, Fritz je sportovec, Eddie má červené vlasy, Anton je hedonista, který si umí užít život a jako jediný nosí lacláče, a Connie je nejmenší,“ popisuje Martina Sasseová.

Jejich podoba se změnila, přesto je každý zná

V Německu nepotkáte nikoho, kdo by tuhle partu neznal. „Když jsem v roce 1986 do Německa přišel, ještě neexistovala privátní televize. ZDF člověk nemohl obejít. Když zapnul televizi, okamžitě na Mainzelmännchen narazil,“ vzpomíná Čech dlouhodobě žijící v Německu Richard Kristen.

Panáčci z Mohuče zanedlouho oslaví padesátiny

V roce 1986 ještě netušil, že bude k televizním klipům s Mainzelmännchen dělat hudební doprovod. „Jde o kombinaci klasických, akustických instrumentů, které nesmějí chybět. Po roce 2003, kdy se změnil design figur, se hodně pracovalo i na zvuku. Nechybí v něm ani syntetické a elektronické elementy. Než se vytvořil zvukový svět těchto figurek, chvíli to trvalo,“ vzpomíná.

U zrodu jednoho ze symbolů televize ZDF stál architekt Wolf Gerlach. Samozřejmě, že dříve se vše malovalo tužkou. Dnes animátory nahradili počítačoví grafici.

Ročně vznikne na 900 šotů

Poslední relaunch, dalo by se říci kosmetickou operaci, prodělaly figurky v roce 2003, aby odpovídaly moderní době. A tak Anton s Fritzem skáčou ze skokanského můstku, dovádějí na skejtu, létají na paraglidu.

Podle Martiny Sasseové si lidé přejí stále nové, aktuální klipy. „Teď děláme nové šoty k mistrovství Evropy ve fotbale, k olympijským hrám a na vánoční svátky,“ vypočítává.

Technik Jan právě na počítači vytváří šot k olympiádě v Londýně. Jedna z figurek oblečená do tradiční uniformy britských bobíků zastavuje dvoupatrový londýnský autobus. Chvíle programování a další klip je na světě. „Ročně jich vyrobíme tak na 900,“ podotýká Martina Sasseová.

Do důchodu zatím panáčci nemíří

I když s nimi pracuje už několik let, panáčci z Mohuče zatím Richardovi Kristenovi na nervy nelezou. „Naopak,“ říká. „Během měsíce se k nim dostanu přibližně na jeden týden. Pak jde o příjemnou míru.“

Martina Sasseová, Richard Kristen a Klára Stejskalová

Richard Kristen je jedním z 30 lidí, kteří se podílejí na výrobě krátkých šotů s panáčky z Mohuče. Ti se dnes neobjevují jen na televizních obrazovkách. S jejich plyšovými nebo gumovými figurkami si hrají děti už několikáté generace.

Stovky šotů najdete na YouTube. Anton, Berti a spol. mají svůj obří fanklub. Zatím žádného televizního ředitele nenapadlo poslat nezbedné chlapíky do důchodu. A tak příští rok ve zdraví oslaví s početnou televizní rodinou padesátiny.


Zvětšit mapu: populární šoty vznikají v německém Wiesbadenu

autor: kls
Spustit audio