Jak vytěžit asteroid

3. květen 2012

Těžba nerostných surovin z jiných těles Sluneční soustavy není utopií. Americká společnost Planetary Resources představila své plány na těžbu v kosmu, zveřejnění smělého plánu se účastnily celebrity ze světa podnikání i umění.

Na činnosti této společnosti se podílejí např. Eric Schmidt a Larry Page z firmy Google, syn prezidentského kandidáta Ross Perot jr., Peter Diamandis, zástupce nadace Google X Prize, také režisér hollywoodských trháků James Cameron, a samozřejmě řada představitelů NASA a soukromých kosmických firem.

Společnost chce jednak vyvinout automatické těžařské kosmické lodě, které by byly schopny samostatně vytěžovat malé asteroidy. Především chce ale prozkoumat blízké okolí Země, aby vědci objevili a vytipovali co nejvíce asteroidů vhodných pro těžbu. Můžou jich být stovky, ale možná i tisíce. Součástí plánu je vytvoření sítě podpory, např. tankovacích stanic v kosmu, které by pro produkci vodíku a kyslíku, které jsou nezbytné pro motory raket, využily vodní led z asteroidů.

Prospektoři

Geologický průzkum musí být samozřejmě první fází projektu. Firma Planetary Resources chce proto v nejbližších několika letech vypustit na oběžnou dráhu Země řadu levných, ale výkonných dalekohledů, které zmapují blízké okolí Země. Složitější sondy by se poté mohly přiblížit k vhodným kandidátům pro těžbu a prozkoumat jejich geologické složení zblízka.

Hlavním zájmem kosmických těžařů budou v nejbližší době např. velmi vzácné těžké kovy z tzv. platinové skupiny, tedy Palladium, Iridium, Ruthenium, Rhodium, Osmium a Platina. Experti odhadují, že pokud plán bude úspěšný, nabídne například asteroid o průměru 500 metrů takové množství vzácných kovů, jaké bylo doposud vytěženo na Zemi během celé lidské historie. Nový přísun vzácných kovů z kosmu by mohl nevídaným způsobem zlevnit řadu elektronických přístrojů.

<p> <iframe width="610" height="340" src="https://www.youtube.com/embed/7fYYPN0BdBw" frameborder="0" allowfullscreen></iframe></p>

Kosmické náklaďáky a tahače

Jednou z možných technologií těžby je model, která počítá s tím, že se k malému asteroidu přiblíží obrovská dutá automatická sonda ve tvaru válce. Ta bude větší než samotný asteroid. Sonda by pak mohla celý asteroid vtáhnout do svého nitra. Pak by ho mohla vytěžit téměř absolutně. Pětisettunový asteroid bude patrně možné odtáhnout na oběžnou dráhu kolem Měsíce a vytěžit jej za cenu kolem dvou a půl miliard dolarů. Cena získaných surovin by ale měla být mnohonásobně větší, takže by takový projekt měl být ziskový.

<p> <iframe width="610" height="443" src="https://www.youtube.com/embed/s15PeKzmcU4" frameborder="0" allowfullscreen></iframe></p>

Zdroje: Popular Science (1), Popular Science (2), Space.com

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.