13. července 2012
Anelis Assumpção: Sou Suspeita Estou Sujeita Nao sou Santa
Zatímco před půl stoletím bylo hudebním srdcem Brazílie Rio de Janeiro, odkud do světa pronikaly nahrávky chladivě dráždivé bossa novy, současné publikum objevuje styly ze Sao Paula, které je se svými patnácti miliony obyvatel nejen největším městem Brazílie, ale celé jižní polokoule. Před třiceti lety tu existovala silná alternativní scéna, známá jako Vanguarda Paulistana, Předvoj Sao Paula. Jejím vůdčím duchem byl černošský zpěvák a skladatel Itamar Assumpção, který ale zůstal po celý život spíš undergroundovou figurou a úspěch ho míjel.
Neméně zajímavá je tvorba jeho dcery, Anelis Assumpção, která nedávno vydala album s poněkud provokativním názvem Sou Suspeita Estou Sujeita Nao sou Santa, „Mám podezření, že nejsem svatá“, na němž propojuje hudbu z Brazílie, karibských ostrovů i Afriky s velmi originálními aranžmá.
Mulher segundo meu pai
Passando a vez
Anelis Assumpção se vedle vlastní tvorby podílí i na nahrávkách svých brazilských kolegů, jako spoluautorka například přispěla k albu Vagarosa další saopaulské zpěvačky Céu, která nedávno koncertovala v Praze. Většinu svých písní zpívá Anelis Assumpção v brazilské portugalštině, ale ta následující, One day, bude v angličtině.
One day
Amor sustentável
Sao Paulo, kde žije zpěvačka Anelis Assumpção, je obrovským tavícím kotlíkem stylů a kultur. Zvláště silnou pozici má v Brazílii reggae z Jamajky, jehož rytmus zpěvačku Anelis Assumpção inspiroval ve skladbě Neverland, pojmenované podle fiktivní země, jejíž obyvatelé odmítají dospět a zůstávají věčnými dětmi.
Neverland
Quaresmeira
Alta madrugada
Autor (vše, pokud není uvedeno jinak): Anelis Assumpção
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.