Zoo Liberec chystá zootrhy

16. květen 2012

Zoo Liberec chystá na sobotu 19. května tradiční Liberecké zootrhy. Už čtvrtý ročník akce se bude věnovat aktuální kampani Evropské asociace zoologických zahrad a akvárií (EAZA) zaměřené na ochranu fauny jihovýchodní Asie.

Zootrhů se tak zúčastní i děti z libereckých základních škol, které budou návštěvníkům nabízet ke koupi rozličné výtvarné výrobky s tématikou kampaně. Výtěžek pak poputuje přímo do centrály EAZA na vybrané terénní projekty, které mají přímo pomoci těžce zkoušené přírodě 10 zemí sdružených v organizaci ASEAN. Průvodcem po zoo bude návštěvníkům rodinný kvíz, kde se dozví řadu zajímavých informací. Pokud zájemci správně vyluští osmipísmennou tajenku, budou si moci následně vyzvednout ve vrátnici Zoo Liberec barevného průvodce naším areálem a reprezentativní DVD jako odměnu.

Kampaň EAZA jihovýchodní Asie – Vítejte v džungli!

Na jednu z nejvíce biologicky rozmanitých oblastí na Zemi, na jihovýchodní Asii, se zaměřuje letošní kampaň Evropské asociace zoologických zahrad a akvárií (EAZA). Kampaně se přitom vůbec poprvé v historii jako partner účastní i Mezinárodní svaz na ochranu přírody (IUCN), který každoročně vydává známý Červený seznam ohrožených zvířat. V Zoo Liberec kampaň vedeme pod názvem Vítejte v džungli! Pojmenování má evokovat nejen neopakovatelnou atmosféru a druhovou rozmanitost jihoasijských pralesů, ale i jejich současnou odvrácenou tvář, tedy džungli globálního trhu se surovinami, neodpovědné a krátkozraké chování producentů nejrůznějších potravin, které je zaměřené jen a pouze na zvyšování zisků, bezbřehý a netečný konzumismus spotřebitelů a konečně i místní černý obchod se zvířaty. To vše je totiž v příkrém rozporu se strategií trvale udržitelného života. Kampaň má ostatně i politický rozměr – bude se totiž týkat zemí sdružených v organizaci ASEAN, což v současnosti jsou Brunej, Kambodža, Indonésie, Laos, Malajsie, Myanmar, Filipíny, Singapur, Thajsko a Vietnam.

Hlavními cíli kampaně jsou:

Zvýšit povědomí evropské veřejnosti, institucí i podnikatelských kruhů o úžasných, ale ohrožených živočišných druzích JV Asie, společně dát dohromady 750.000€, které budou určeny na nejrůznější terénní projekty,pomoci snížit pytláctví a černý obchod s ohroženými druhy zvířat,pokusit se ovlivnit chování evropských spotřebitelů, což může mít pozitivní dopad na ochranu asijské přírody.Mezi největší současné hrozby živočichů v JV Asii patří především kombinace dvou faktorů – nelegální pytláctví a obchod a ztráta původního prostředí. Na tom se podílí zejména mohutné odlesňování (deforestace), obchod s dřevem a současná výsadba obrovských palmových plantáží k produkci palmového oleje, který slouží jako levná přísada do mnoha potravin. K nápravě je třeba potírat obou aspektů najednou. Symbolem kampaně se stala saola (Pseudoryx nghetinhensis), mýtický sudokopytník objevený teprve v minulém století a zařazený na seznamu jako kriticky ohrožený. Kritéria kampaně ale splňují i další desítky zvířat, najdete je zde.

Jak může pomoci každý z nás a prakticky ihned? Všímejte si etiket na potravinách a dalším zboží!

Stát se aktivním účastníkem kampaně Vás přitom nestojí vůbec žádné úsilí ani peníze. Stačí si například všímat etiket na potravinách či jiném zboží, které běžně kupujete. Pokud ze svých dosavadních spotřebních návyků vyloučíte ty z nich, které obsahují necertifikovaný palmový olej (např. populární čínské polévky, některé předsmažené hranolky i chipsy, některé čokoládové pamlsky dodávané nadnárodními výrobci aj., ale i kosmetické výrobky – šampóny, krémy, rtěnky apod.), už tím odepřete producentovi část zisku. Podle odhadů EAZA obsahuje palmový olej až třetina produktů z našich supermarketů, podle WWF (Světový fond na ochranu přírody) dokonce polovina. Certifikovaný palmový olej, tedy vypěstovaný a vyrobený bez dopadů na životní prostředí, má přitom na balení značku zelené palmy a nápis RSPO - Certified Sustainable Palm Oil. Další alternativou je například kupovat zboží zařazené do systému Fair Trade (www.fairtrade.cz), podobně certifikované (tedy splňující kritéria trvale udržitelného života i etických způsobů výroby) jsou i další značky – například Marine Stewardship Council (MSC, www.msc.org).

autor: ZOO Liberec
Spustit audio