Áčkem do Motola Praha s metrem nekončí, v plánech na rok 2100 je až sedm možných linek

7. červen 2012

Otevření čtyř nových stanic metra A směrem z Dejvické do Motola se pomalu blíží. Ražební práce jsou skoro u konce, do roku 2014 by se měl nový úsek hlavně vybavovat a krášlit. Postupně vznikají také varianty jízdních řádů metra do Motola. Tím ale Praha neskončí. Už teď se pracuje na studii k lince D, na konci století by mohlo existovat i „Géčko". Podrobněji do budoucnosti, ale i historie pražského metra nahlédla redaktorka Evelyna Kulíšková.

"V Praze se začalo stavět opravdové metro. Je to první provozní úsek trasy C mezi stanicemi Sokolovská a Kačerov," zaznělo v dokumentu dopravního podniku ze 70. let, kdy Praha se stavbou metra začala.

První úseky tří linek byly naplánovány, stejně jako jejich prodloužení. A dnes, 40 let po prvním výkopu, jsme se dostali k prodloužení linky A do Motola.

Štíty TBM podcházejí hodně zastavěným územím - ať už jsou to Petřiny nebo Červený Vrch. A tato metoda TBM je vlastně poprvé v tomto profilu použitá v ČR. Je celosvětově nejprogresivnější technologie ražení pod zastavěnými úseky měst a na povrchu by se neměly projevit větší poklesy než 10 milimetrů," popisuje nejmodernější postupy ražby Jan Prosr z Metrostavu.

O tom si mohli stavbaři prvních tunelů pod historickým jádrem Prahy nechat leda zdát.

I tak ale nakonec vybudovali tunelový komplex, kterým dodnes za den projedou statisíce cestujících. Město pečlivě jednou za 2 - 3 roky pomocí speciálních papírků sčítá.

Pražská městská doprava přepraví za všední den kolem 2 milionů cestujících. Nejvíce přepraví samozřejmě metro. Vlaků metra je připraveno na každý den zhruba 100 a nejvíce jich jezdí na trase C, kde je to asi 35 vlaků," říká Filip Drápal s tím, že linka A je také velmi vytížená, a to především mezi stanicemi Muzeum a Dejvická.

Už dnes ROPID také přemýšlí, jak prodloužení linky „Áčka" do provozu pražské hromadné dopravy zasáhne a jak bude organizace na novém úseku fungovat.

Jedna varianta je, že do úseku Dejvická - Motol pustíme každý druhý vlak, budeme moct mírně zkrátit interval v centru. Druhá varianta je, že všechny vlaky pojedou ve stejné trase, ale tady to zřejmě s sebou přinese právě to, že v centru budou vlaky metra i nadále velmi vytížené a na těch okrajích, jako je třeba do stanice Skalka nebo do nové konečné Motol, pojedou vlaky poloprázdné."

Stavbařské sny ale ani v roce 2014, kdy má být další úsek „Áčka" hotový, úplně naplněny nebudou. V roce 2100 by měli Pražané napočítat celkem sedm linek. Trasa D by propojila centrum s Písnicí, Éčko by centrum obkroužilo, soupravy metra linky F by jezdily z Kobylis do Zbraslavi a linku G by využívali obyvatelé Řep na západě metropole a Malešic na straně opačné. Podle odborníků ale tyto plány zatím zůstávají v říši snů.

autor: eku
Spustit audio