Ozón ničí antickou zbraň

8. červen 2012
Monitor

Vzácný archeologický nález z doby první punské války zachrání izolace od ozónu.

V roce 260 před naším letopočtem se střetla vojenská loďstva Říma a Kartága u sicilského mysu Mylae. Bitva měla značný význam pro vývoj první punské války (264 – 241 př. n. l.) i pro další rozvoj římského loďstva.

O více jak dva tisíce let později se podařilo nalézt u sicilského pobřeží nedaleko místa starověké bitvy okovaný prodloužený kýl válečné lodi, tzv. kloun. Ten sloužil při útoku k prorážení trupů lodí pod hladinou. Bronzový hrot s dřevěnou kostrou, latinsky též rostrum, ležel v mořské vodě v hloubce necelých sedmi metrů. Jeho stáří potvrdila radiokarbonová metoda. Vyzvednutí nálezu okamžitě vyvolalo zájem o podrobnější analýzy a zároveň obavy o jeho zachování mimo původní prostředí. Prvotní chemické analýzy ukázaly, že ruda pro kovy bronzové slitiny pocházela z dolů ve Španělsku nebo na Kypru.

Pozornost vědců pod vedením Patricka Franka se teď obrátila k borovicovému jádru klounu. Výsledky výzkumů provedených v laboratořích Stanfordovy univerzity ve spolupráci s univerzitou v Palermu shrnul časopis Analytical Chemistry. Rozpad exponátu by mohla v nejbližších letech způsobit kyselina sírová. Dřevo totiž obsahuje v hojné míře síru, která se může v přítomnosti vzduchu a kovů oxidovat až na kyselinu sírovou. Jako nejúčinnější konzervační metodu navrhli proto odborníci regulaci úrovně ozónu ve výstavních prostorách. Tím se oxidační proces výrazně zpomalí. Dalším konzervačním metodám bude zřejmě věnován následující výzkum.

Zdroj: Analytical Chemistry, American Chemical Society

autor: redakce ČRo Leonardo
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.