Kryštof Marek - jazzový pianista, skladatel a dirigent

28. červen 2012

Jazzový pianista, skladatel a dirigent Kryštof Marek zavítal do studia Tandemu. S Janem Rosákem se například bavili o tom, čím si ho jazzová hudba připoutala, jaké byly jeho profesní začátky nebo jak se vystupalo s Karlem Gottem v Německu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den a pěknou chvíli u rádia přeje vám všem Jan Rosák. Dnes se s vámi na Tandemu sveze muzikant, který je doma hned v několika hudebních stylech. Sám o tom říká: "Nikdy bych nedokázal opustit jazzovou hudbu, ale musím přiznat, že mě to táhne i k větším formám a orchestrům. No a taky o tom si budeme dneska povídat s jazzovým pianistou, skladatelem a dirigentem Kryštofem Markem. Vítám vás na Tandemu, dobrý den.

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hned po úvodní melodii se přesvědčíme o tom, že při takovém rodinném hudebním zázemí se můj host asi jenom těžko mohl stát někým jiným než muzikantem. Přeji všem příjemný poslech.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, začali jsme těžkým kalibrem, Erotickým tancem mého dnešního hosta Kryštofa Marka, tedy jeho skladbou. Ale přece jenom vrátíme se do poněkud subtilnějšího prostředí, to znamená do vašeho dětství i úplného zrození. Kdepak jste se narodil?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Já jsem se narodil v Praze v roce 67.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A tamtéž jste strávil jste strávil své celé dětství?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
A v Praze jsem vlastně vyrůstal, jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já jsem říkal, že to podhoubí vašeho zázemí, tedy rodinné je opravdu velmi příkladně muzikální. Dědečkové oba dva pianisti, aspoň tedy pokud záznamy mě neklamou.

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Jeden dokonce skladatel taky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, prosím. Tatínek operní zpěvák, bratr korepetitor. Ale přesto tady mám poznamenáno, že jste vystudoval střední umělecko-průmyslovou školu v oboru malba a dřevořezba. Vy jste se chtěl vymanit z toho rodinného v uvozovkách prokletí muzikálního?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Vymanit asi ne, ale byly to takový dva proudy, který šly vedle sebe a těžko se člověk rozhoduje ve dvanácti, jedenácti, třinácti letech, co se teda vlastně bude v tom životě odehrávat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já nevěděl v sedmnácti, co budu dělat.

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
No, já to možná nevím ani dneska. Vlastně i ten výtvarnej rodinnej vliv tam byl zosobněnej mým strýcem, který byl velmi šikovný výtvarník nebo je teda. A fascinace tou hudbou byla asi silnější nakonec. Ty zážitky vlastně z tohohle toho období deset, jedenáct, dvanáct let, kdy jsem přišel poprvé do jazzklubu Reduta na jazzovej koncert, tak ty zážitky prostě byly natolik silný, že mě nakonec ta vlna odnesla tímhle směrem.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kolik vám to bylo?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Mezi deseti, dvanácti lety.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Už takhle brzo? No jo, no, ale přesto jste se rozhodl v první řadě nebo nejdřív, pak samozřejmě byla konzervatoř, ale nejdřív teda studovat tu výtvarničinu. Ještě si to občas jaksi dopřejete?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Velice vzácně, ale využil jsem syntézu těchhle těch dvou uměleckých záležitostí výtvarna a hudby v tom, že jsem si namaloval sám obrázek na cédéčko.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak to je menší samozřejmě, to se rozumí samo sebou. Ale já jsem si spíš představoval, že, dejme tomu, uděláte výstavu, kterou doprovodíte vlastním koncertem třeba.

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Jé, to je dobrej nápad. To mě nenapadlo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, prosím, tak doufám, že mě pozvete potom. No, ale, jak jsem říkal, tak po té střední umělecko-průmyslové, jak se říká hezky, střední umprumce následovala Konzervatoř Jaroslava Ježka a to už začalo být úplně vážné s tím klavírem. Je to tak?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
No, myslím, že jo, protože není to až tak vo škole, ale je to vlastně vo tom, koho tam potkáte na tý škole nebo i třeba mimo školu. Já jsem vlastně měl docela úzkej kontakt mimo školu s panem Milanem Svobodou, ke kterýmu jsem vzhlížel a hrozně se mi líbilo, co dělá, jak píše, hraje a tak dále. A na tý škole vlastně bylo docela osudový setkání se Zdeňkem Páleníčkem, ke kterýmu jsem chodil na klasický klavír. A takovej rok nebo skoro dva byly tak strašně moc intenzivní, že vlastně do dneška z toho čerpám.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste se určitě jaksi viděl už na koncertních pódiích a tak, ale přesto mám takový pocit podle toho, co mám tady dál uvedeno, jste si říkal, že si uděláte taková zadní vrátka a že si posychrujete tu svou budoucnost i tím, že vystudujete pedagogickou fakultu. To znamená, že jste už pomýšlel na to, že třeba taky v budoucnu budete učit?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Mně se spíš nechtělo na vojnu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jo takhle, tak tomu rozumím, to rozumím.

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Ale strávil jsem tam vlastně necelý tři roky a skončila moje návštěva, poslední návštěva školy byla, myslím, nějak těsně po revoluci, čili 18.listopadu 89. Pak už jsem tam nikdy nešel.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo takhle, vy jste ji nedostudoval.

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Já jsem jí nedostudoval.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nebylo třeba, vojna už nehrozila.

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
No, nevím, možná, že hrozila, ale prostě nebyla to moc příjemná škola, protože tam se ten starej režim držel vopravdu zuby nehty na týhle tý škole.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tehdy asi ještě jo.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Říkal jsem, že můj dnešní host Kryštof Marek prohlásil, že by nikdy nedokázal opustit jazzovou hudbu, ale že si sem tam rád odskočí i k těm větším formám, orchestrům. Ale ten jazz mě hodně zajímá. Jak známo, tak jazz stál vlastně u kořenů pop music, se dá říct, taky. Ale dneska bych řekl, že je spíš považován za hudbu alternativní. Nepletu se, viďte?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Je to možný. Každý na to má jiný pohled samozřejmě. Ten obecnej je asi nejblíž tomu, co říkáte.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale čím si vás tak k sobě pevně ta jazzová muzika připoutala?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
No, tou volností, tou možností tý improvizace, toho, že prostě když jsem chodil na lidovou školu umění na piáno, tak vlastně jsem tam hrál nějaký etudy, který mě šíleně nebavily a samozřejmě jsem byl taky trochu línej jako všechny děti asi kromě pár výjimek, ale ta možnost toho, že se prostě přestanete řídit čímkoliv a máte nějakou improvizační plochu, v který můžete vyjádřit cokoliv, tak to je to, co mě na tom přitáhlo strašně. A musím říct, že právě kolem toho věku, jak jsme se o tom bavili, deset, jedenáct, dvanáct, byly takový mocný impulsy fascinace týhle tý hudby, protože oba dědečkové byli spíš klasičtí muzikanti nebo vlastně byli klasičtí muzikanti, tatínek zpíval operu, operetu, k čemuž jsem se paradoxně vrátil teď v posledních letech jako dirigent. Ale, jak říkám, ty impulsy tam byly hlavně směrem k tomu svobodnýmu vyjádření.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale, pozor, jazz má taky svůj řád. V jazzových skladbách sice jsou plochy, které jsou určené pro improvizaci, ale potom se zase muzikanti v uvozovkách zkázní a jedou zase všichni pěkně v lajně. Je to tak?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
To máte určitě pravdu. Ale mojí povinností jako jazzovýho muzikanta není obsáhnout všechny styly. Čili tím, že vlastně já hraju převážně svojí hudbu, tak vlastně si vytvářím v uvozovkách, dejme tomu, svůj vlastní styl. Já si dělám pravidla, který vlastně mně jsou přirozený a mně jsou příjemný a v tom vlastně spatřuju to, že to je strašně cenný pro mě, doufám, že třeba taky ještě pro někoho, když jste říkal, že to je nějaká minoritní hudba. Ale vlastně nemusím hrát jako Oscar Peterson, nemusím hrát jako Keeth Jarret nebo Herbie Hanckock, můžu hrát vlastně jako sám za sebe a nikdo nemůže přijít, samozřejmě přijdou a řeknou, on to hraje blbě, ale v podstatě mě ten jejich názor až tolik nezajímá. Pro mě je důležitý, že já se tam cejtím dobře a doma a že to je pro mě obrovskej relax za prvé a za druhý, když třeba pak mám divadelní představení jako dirigent nebo koncerty s velkejma symfonickejma orchestrama, tak je to velkej relax a za b, nebo to je jedno, prostě za druhý, je to vždycky ten návrat k těm kořenům, jako k tomu, kde ta hudba vzniká, kde pramení. To je strašně podstatný prostě i pro skladatele i pro dirigenta i pro aranžéra, já nevím pro co všechno. Takže to je ten moment, kterej nechci nikdy opustit, proto jste tady citoval, že se na to nevykašlu nikdy.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, jo, to jste řekl. To je samozřejmě sympatický. Ale teď jsem si tak představil jazzový koncert nebo skupinu jazzmanů, kteří, dejme tomu, jamují, to znamená, jaksi se sešli téměř náhodou a teď to zkoušejí, jak jim to půjde dohromady a každý si zkouší jaksi vyplnit tu svoji svěřenou plochu s nějakými improvizacemi a myslím si, že vůbec ten nejhezčí pocit najednou nastane, když zjistíte, že si v těchto improvizacích rozumíte s tím kolegou. Je to tak?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
No, určitě, je to to spojení, který zase tím, že ta hudba je takhle svobodná a má tolik možností, tak se může stát a nemusí se stát. Ale když se to stane třeba v tom jazzovým klubu, ať je to trio nebo big band, pro který hodně píšu nebo aranžuju, a stane se to, tak z toho klubu pak jdete v noci a máte pocit, že se vznášíte dva metry nad chodníkem. Samozřejmě se může stát taky večerem, kdy jdete kanálama domu, ale prostě to je na tom to kouzelný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, jo, nevíte, jak to dopadne.

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Nevím, netuším.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je jazzový pianista, skladatel a dirigent Kryštof Marek. Povídali jsme si o jeho studiích. Absolvoval jste tedy, abych to zopakoval, konzervatoř Jaroslava Ježka, obor klavír, potom jste pár let strávil, abyste se vyhnul vojně, na takzvaném peďáku. No, ale pojďme zmapovat teď vaše potom další už profesionální kroky. To znamená, šel jste ne do divadla asi, protože divadlo si vás čekalo až později, ale asi to bylo angažmá v nějakém jazzovém souboru nebo vůbec souboru hudebním?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Hm, já si myslím, že úplnej začátek jako mýho profesionálního jazzovýho působení bylo v kontrabendu Milana Svobody, což byla taková hurá kapela, kde jsme si to strašlivě užili ty první léta a bylo to senzační. A potom jsem se stal součástí jazzového tria Josefa Vejvody, hrajeme spolu asi čtrnáct let, je to neuvěřitelný, jak to letí. Nahráli jsme spoustu cédéček a měli jsme spoustu výbornejch koncertů doma i venku. A ještě v roce 95 vlastně, když jsme teďko tady v rádiu, tak bych neměl zapomenout, že jsem byl dva roky členem Točru a potom tak nějak přirozeně začala ta, jestli můžu říct to ošklivý slovo kariéra, toho dirigování, kde jsem začal dirigovat na Evitě, v pražské inscenaci Evity, pak jsem šel do Plzně, kde jsem strávil velice plodný tři až čtyři roky. Napsal jsem tam taky vlastně kousek s Antonínem Procházkou, jazzovou operetu Kristián II, čili všechno naruby, když to hodně zkrátím ten obsah. A pak jsem dirigoval v produkcích pana Janečka, což znamená Bídníci a Miss Saigon. Miss Saigon už bylo nastudování. A pak už byl jenom krůček do Karlína, kde jsem doteďka a kde diriguju už asi sedmou nebo osmou věc.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To působení v divadle vám sice dává jaksi samozřejmě možnost dalšího vyjádření, ale přece jenom je to trošičku už jaksi nutnost se podřídit, že jo, už jaksi repertoáru. Tam to svoje jazzové cítění zase nemůžete dát mu tolik průchod.

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Není tam třeba tolik prostoru, ale je to pro mě strašně zajímavý a poučný, když můžu dirigovat swingovej muzikál. Teď je výborný představení Vraždy za oponou od Johna Candera, od září se to hraje v Karlíně, je to bezvadný. Ale dělali jsme tam třeba i Limonádovýho Joea, kam jsem dopisoval nějaký věci, tak tam už jsem zase měl možnost jakoby toho quazijazzovýho vyjádření v nějaký větší formě. Nebo taky diriguju operety, což je pro mě ale bezvadný, protože to je vlastně takovej mezikrok mezi jazzovou hudbou a úplnou klasikou nebo operní hudbou prostě proto, že je to takzvaně jakoby pokleslejší žánr, než je opera, ale.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To se chci zrovna zeptat, jestli tím trochu nepohrdá člověk jako muzikant.

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Ne, ne. Musím říct, že ne, protože je to řemeslo a je to něco, co mě jakoby vede zase nějakým jiným směrem, kde se můžu spoustu věcí naučit a je to takový můstek, dejme tomu, ke klasice. Já neříkám, že tam skončím u té klasiky nebo že jí vůbec budu dělat, i když už jsem do ní tak trošku nakoukl, protože dělám koncerty na Prague Proms například Hollywood Night, kde už spousta těch muzik filmovejch je vlastně jakoby klasická hudba. Ale zase naopak pak je tam úplná jako, úplnej šraml a tak dále. Čili, to rozpětí je velký a já mám tendence a chuť a motivaci ho obsáhnout.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Když v Karlíně dirigujete, dejme tomu, teď jste se zmínil o Limonádovém Joeovi, tak pracujete i s herci, činoherci. Je to lehká práce?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Ne. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Viďte. Říkám to právě už s tím jasným úmyslem, že asi není. 

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Ne, není, některý jsou na vodstřel, co se týče zpěvu, ale zase to třeba vyváží tím, že skutečně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Šarmem. 

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Šarmem a že lidi je mají skutečně rádi. Já nebudu nikoho jmenovat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale někdy je to skoro o nervy muzikantovy, ne?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Jo. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste to tak rychle přiznal, tak to je upřímný. Moc děkuju.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To, že si dnes můj host, jazzový pianista, skladatel a dirigent Kryštof Marek, vybral mezi klasiky českého humoru Jana Wericha, tak to nebude, předpokládám, jenom proto, že Jan Werich taky kdysi působil na scéně, na které teď máte čest působit vy, to znamená v Hudebním divadle v Karlíně. To bude asi jiný důvod, proč jste si ho vybral, viďte.

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
No, řeknu, těch důvodů je samozřejmě víc. Ale od Ježkových písniček až po jeho třeba spisovatelskou dráhu, jestli to tak můžu říct. Ale právě z toho jeho spisování mám strašně rád pohádky, ty jsou opravdu geniální. A je to taky ten důvod, že teď v září budeme mít moje pátý dítě, takže ty pohádky se strašně hodějí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, bodejť by ne.

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
A hrozně se mi třeba líbil i ten animovanej nebo kreslenej nebo loutkovej, teď nevím přesně, abych se vyjádřil správně, kdy vlastně oni vzali ten namluvenej text a na to udělali ty.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Fimfárum.

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Fimfárum, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já si myslím, že vy jako muzikant taky oceníte to, že Werich byl vynikající jaksi interpret písní třeba.

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
No, nezaměnitelnej. A vo to jde, že jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Určitě. Tak my si teď sice neposlechnem písničku, ale Jan Werich bude přesto zase perlit.

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kryštof Marek je dnes mým hostem. Povídáme si samozřejmě hlavně o muzice, protože on je jazzovým pianistou, skladatelem a dirigentem. Mimochodem, co teď považujete jaksi za hlavní z těchto profesí?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
To ani tak nevím. Spíš je pro mě důležitý, čím se uživím.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je samozřejmě veliká pravda.

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Takže z tohohle toho důvodu toho dělám hodně, protože se musím starat vo hodně lidí malinkejch. Ale všechno mám rád v tom spektru a vlastně svým způsobem je to relax, když to střídáte. No a pak, jak říkám, je důležitý, čím se uživíte. Rozhodně do budoucna bych rád se věnoval hodně skládání hudby.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale vy máte za sebou i jaksi velice bohatou činnost koncertní i v tom smyslu, že jste vystupoval třeba v cizině. Mám tady poznamenáno, že jste v Carnegie Hall doprovázel Karla Gotta dokonce.

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Hm.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To bylo v rámci jeho orchestru nebo?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
To bylo v rámci jeho orchestru. Já jsem tam působil v tý jeho kapele asi dva roky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
S Pavlem Jitrovcem?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Hm.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to je docela hezký taky působit po boku takovýho profesionála, jako je Karel Gott. Jak jste ho viděl třeba vy z pozice toho muzikanta, kterej mu dělá ten backlight?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Musím vám říct, že jsem absolvoval několik koncertů v Německu, nebylo jich až tak moc. Ale neuvěřitelný je, když on vstoupí na jeviště, co se stane v tom hledišti. To je teda něco. Tam se zvedne taková vlna nějaký lásky nebo co prostě a ať je třeba Karel indisponovanej nebo prostě, nevím, koncert se třeba nedaří tak, jak bysme všichni chtěli, což se nestávalo, ale třeba se to taky občas stalo, tak ty lidi absolutně tohle to ignorujou prostě. Ty jdou po něm prostě, umějí si to skutečně užít a speciálně v tom Německu. To byl mnohem větší zážitek než ten hudební podle mě, protože von samozřejmě je veliký profík, zpívá ty věci X desítek let a všechno jakoby funguje, kapela dobrá, že jo. Ale tohle to pro mě jako třeba pro jazzovýho pianistu byl poměrně velkej odskok někam jinam. Tak takovou přízeň třeba si užívám jednou za sto let.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To určitě. Ale já jsem se chtěl zmínit i o jeho neskutečné profesionalitě, která mě ale opravdu až přímo, no, skoro se dá říct šokovala. Byl jsem svědkem, když jsem uváděl jedno vystoupení nebo jeden program, ve kterém byl Karel hostem, měl tam asi pět písní. A před tím byla zkouška zvuková. Viděl jsem při té zkoušce i ostatní interprety. Tak to tam tak nějak jako nahodili a už šli na kafe nebo na něco jinýho. Ten Karel tam odzpíval všech těch pět písniček a ještě se muzikantů ptal, jestli by nechtěli jaksi si ještě něco vyzkoušet. Prostě takovou profesionalitu.

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
To je senzační, no. Tak to je skutečně. Tohle má i Lucka Bílá, jestli můžu říct, protože s ní teď spolupracuju na Carmen už asi čtyři roky v Karlíně. Jakákoliv zkouška, jakákoliv zvuková zkouška, prostě jde do toho naplno, no. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A víte, co? Ono je to potom totiž poznat taky. A to je to hezký.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem Tandemu je Kryštof Marek, pianista, skladatel, dirigent, jehož doménou je dneska jazz, hlavně jazz, ale taky dirigování, dejme tomu, muzikálů, a dokonce i operet. Já bych řekl, že v tom divadelním prostředí třeba se může přihodit leccos. Teď nechci vopravdu vůbec nic přivolávat, protože jak se o tom začne mluvit, tak se to může najednou stát. Ale jestlipak máte taky jaksi takovou nějakou zkušenost, protože na jazzové scéně se vám něco takového jako v divadle stát ani nemůže. Teď mám na mysli třeba pozdní nástupy těch zpěváků nebo herců, kteří mají zpívat. Problémy s tím, že je úplně mimo jaksi třeba intonace a tak. Stává se to?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
No, určitě se to stává. Je to na jednu stranu kouzelný někdy, protože to přináší to živý, ta živá intepretace, což už taky dneska není jakoby samozřejmě, že jo, spousta produkcí jede třeba s halfplaybackem, což se mi ani trošku nelíbí. Ale druhá věc, že když to pak samozřejmě přesáhne ty nějaký možnosti toho, abych to třeba vyžehlil nebo nějak spravil v tu chvíli, kdy se ta chyba stane, a chyby jsou normální, ty se prostě stávají na všech frontách, jak v orchestru, tak u zpěváků, tak dokonce, a to nerad připouštím, i třeba u dirigenta občas.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To se vážně může stát?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
To se může taky stát. Ale dirigent není slyšet, že jo, jak říkají muzikanti.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, počkejte, a jak může dirigent udělat lapsus?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
No, může dát špatný tempo, můžete prostě někomu špatně ukázat. To se všechno může stát.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to se hned projeví na zvuku?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
To se projeví na souhře, to se projeví na všem možném.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Rozhodíte orchestr. To se vám stalo tohle to? Ne. 

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Ale tak v nějaký malý míře určitě se to někdy stane. Dyť si vemte, že třeba těch představení nebo těch koncertů a představení a všeho je, já nevím, třeba sto, sto padesát do roka, tak při takovém počtu je to normální.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já myslel, že dirigent má vždycky pravdu, jako pan režisér.

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Má. Samozřejmě, že má vždycky pravdu, ale když je to zřejmý a evidentní, tak to přece nebudu svádět na někoho jinýho.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo. Vyprávěl mi kdysi Václav Hybš, že doprovázel jednoho začínajícího zpěváka, kterej byl trošku nejistej, a asi čtyřikrát jaksi nezachytil nástup, takže on říkal, tak je potřeba prostě čtyřikrát zopakovat tu muziku, která k nástupu vede. To takhle se stane?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Máte spoustu možností, no. Taky můžete začít zpívat sám třeba vod dirigentskýho pultu, halekat. No, takhle na toho zpěváka. Ale tak při představení je to většinou blbý, ale.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale při zkoušce.

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Při zkoušce.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Při zkoušce se vám to už povedlo?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Jo. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak nebudeme prozrazovat, kdo to byl. Nebudeme to taky přivolávat.

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
No, nejhorší noční můra je, když spadne takzvaně řemen, že jo. To znamená, že se to tak zamotá celý, že to prostě skončí někde v půlce ta skladba. A to musím zaklepat, že tohle se mi naštěstí ještě nikdy nestalo. I když třeba takzvaně ten řemen prokluzuje, teď používám odbornou terminologii, tak vždycky se mi to podařilo spravit nebo prostě nějak jsme se z toho dostali. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano. Pak jenom utřete ten pot smrtelnej z čela a jede se dál.

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Ano, ano.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak právě teď v Tandemu dozněla další skladba mého hosta Kryštofa Marka, jmenuje se Apokalypsa, a taky pochází tak jako ta úvodní, Erotický tanec, z inscenace Laterny Magiky Legendy magické Prahy, se to jmenuje, viďte. No, já si dovedu představit, že součástí magické Prahy může být erotický tanec. Ale jak tam zapasovat tu apokalypsu? Co má společného s Prahou apokalypsa?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
To se musíte zeptat tvůrce toho představení, pana Jiřího Srnce. Ale je to vlastně samotný závěr představení. A Jiří Srnec měl potřebu se vyjádřit k nějakýmu současnýmu stavu tady tý planety a věcí, který se tady dějou a který se mu nelíbějí, takže to prostě učinil. Je to jeho rozhodnutí a to, jak to souvisí, nebo nesouvisí s celým tím kaleidoskopem těch příběhů, který se odehrávají v tom představení, to je skutečně asi otázka spíš na něj.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tohle to představení stále běží. Tam dirigujete taky?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Ne. To jsme učinili nahrávku, protože to je tak složitej mechanismus toho představení, je to film, je to pantomima, je to balet a všechno to je tak strašně závislý na tom časovým půdorysu, na kterej je navěšenej právě ten film a zvuk a všechno, že by to asi těžko se dalo skloubit dohromady s nějakou živou produkcí hudební. Čili, nahrávka. A to byla jako první.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, takže kromě toho, že vystupuje v roli dirigenta, respektive dirigujete, ne v roli, vy nehrajete, vy jste dirigentem v Hudebním divadle v Karlíně, tak kde v současné době ještě je vaše působiště? V Plzni ještě?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Ne, v Plzni už ne, odtud jsem vlastně přešel do Prahy a už vod tý doby jsem tam nepůsobil. Ale je to zase rozprostřený trošku na více působišť, jako ty věci, kterýma se zabývám, jako je skládání, hraní, dirigování, aranžování a tak dále. A kromě toho, že vlastně mám občas nějaký velký koncert, teď jsem měl velikou radost z dubnového koncertu na Žofíně s Gabrielou Demeterovou, s tou jsme dělali filmové věci, které jsem pro ní upravoval. A takovou třešničkou na dortu hlavně pro mě, ale doufám, že i pro všechny ostatní bylo, že jsem pro ní napsal houslový koncert, který jsme tam premiérovali. Takže to bylo bezvadný, vynikající. Jen tak dál.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak určitě.

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Před tím v prosinci byla uváděná Vánoční koleda od Charlese Dickense v Divadle Hybernia, kde jsem měl možnost z asi osmdesáti procent napsat písně pro Marinu Viskvorkin, Davida Kollera, Ivanu Chýlkovou, podržte se, i Karla Rodena jako zpěváka. Takže to byla taky velmi dobrá věc, myslím si, že to hezky dopadlo a že se to bude znova opakovat během Vánoc letošních. Teď mě čeká Hollywood Night s českým Národním symfonickým orchestrem, kde taky připravujeme to aranžmá pro ten koncert. Pak je ještě jedno vystoupení s Bigbandem, kde zase mám svojí premiéru. Sinael Jazz Symphony se to jmenuje, je to asi čtyřicetiminutová věc pro Bigband. A tak dále.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A zkoušíte něco nového v Hudebním divadle?

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Zkouší se Aida teď od Elthona Johna, ale není to moje nastudování, čili já se připojím někdy na konci léta.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Už jsem viděl plakáty. Lucka Bílá bude úžasná určitě Aida, budem se těšit na ni, ale i na vás v Hudebním divadle a samozřejmě kdekoliv jinde, kde na jméno Kryštofa Marka narazíme. Moc děkuju za dnešní návštěvu a příjemné povídání. Ať se daří a na shledanou.

Kryštof MAREK, jazzový pianista, skladatel, dirigent
--------------------
Já děkuju za pozvání. Mějte se hezky.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio