Smíšená realita pro návrháře

12. červenec 2012

Designování aut a průmyslových výrobků se už nebude odehrávat na plochých displejích.

Smíšená realita se definuje jako směs fyzické reality a reality virtuální, popřípadě takzvané datové virtuality. V takových aplikacích můžeme využívat dotyku a kombinace obou těchto vrstev pro vytváření nových možností práce a obecně softwarových aplikací.

Systémů, které tyto rysy funkčně využívají, ale není mnoho. Předpokládejme například, že na ulici uvidíte auto jistého tvaru. Jako návrhář byste si chtěli tvar tohoto auta nějak upravit a prohlédnout si, jak vypadá v nějakém reálném, přirozeném prostředí.

Řešení takového úkolu nabízí systém smíšené reality od firmy Canon. Ten obsahuje náhlavní soupravu s brýlemi pro virtuální realitu, dále dvě kamery pro paralelní realistické snímání a zobrazování fyzické reality a samozřejmě příslušný software, který smíchá virtuální a fyzické dohromady na dvou displejích uvnitř brýlí. Počítačem generované trojrozměrné obrazy virtuálních objektů se pak v reálném čase umisťují do reálných záběrů před našima očima. Tyto obrazy zároveň reagují na naše pohyby a s naším fyzickým okolím tak opticky splývají. Obě složky smíšené reality mají přitom stereoskopické vlastnosti - budí trojrozměrný a jednotný dojem, při kterém umělé virtuální objekty vypadají jako součást reality skutečné. Tento systém navíc díky senzorům umožňuje virtuální obrazy ovlivňovat a s počítačovými objekty manipulovat, např. je otáčet.

<p><iframe width="610" height="343" src="https://www.youtube.com/embed/AHSFPBMCyCA" frameborder="0" allowfullscreen></iframe><p>

Vývojáři z firmy Canon si od systému slibují, že s jeho pomocí bude možné urychlit, zlevnit a zkvalitnit např. proces návrhu automobilů a jiných strojírenských výrobků. Doposud se odehrávaly na plochých monitorech stolních počítačů. Podobně si lze představit aplikace v medicíně, např. simulace chirurgických operací. Tento systém také může mít využití při prodeji výrobků na dálku. Systém bude k dostání koncem července, zatím výhradně v Japonsku.

<p><iframe width="610" height="343" src="https://www.youtube.com/embed/eEqVABxLWrI" frameborder="0" allowfullscreen></iframe></p>

Zdroj: Phys.Org

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio