Volvo představilo airbag pro chodce

11. červenec 2012

Každý rok u nás zemřou při dopravních nehodách desítky chodců a další stovky jsou těžce zraněny. Na celém světě jsou to pak deseti- až statisíce. I proto se automobilky při konstrukci svých aut stále víc zaměřují právě na ochranu nejzranitelnějších účastníků provozu.

Pasivních i aktivních systémů a způsobů, jak konstruktéři chrání chodce, je dnes několik. „Pokud chodec vstoupí do jízdní dráhy vozidla, zafungují prediktivní systémy jako Pedestrian safety, který do rychlosti 35 km/h a při normálních adhezních podmínkách dokáže srážce zabránit. Osoba však musí být vyšší než 80 centimetrů,“ vysvětluje Martin Mazari z Volva.

To je však situace, kdy auto dokáže nehodě zcela předejít, ale s každým kilometrem rychlosti navíc je to méně pravděpodobné. „V mnoha výzkumech bylo zjištěno, že v rozmezí rychlosti 20 až 50 km/h člověk dopadá tělem na kryt motoru a hlavou do oblasti čelního skla nebo zejména do oblasti vysokopevnostních A-sloupků. Tím může dojít k tragickým poraněním lebky,“ popisuje Mazari.

Aktivovaný airbag jde složit

Prakticky všechna nová auta vyšších tříd dnes mají takzvané vystřelovací kapoty, které změkčí dopad chodce na tvrdé části motoru. Švédští konstruktéři však tradičně jako první na světě udělali další krok. „Využili nejen to, že se kapota sama nadzvedne o deset centimetrů, ale systém teď díky soustavě sedmi čidel v předním nárazníku skutečně pozná, že jde o nohy člověka. Po nárazu se tedy nadzvedne kryt motoru a nafoukne se airbag – ten pokryje spodní část čelní skla a prakticky celé A-sloupky,“ dodává Mazari.

Při představě, že před námi doslova vystřelí bílá stěna, mnohé napadne, zda vůbec budeme schopni na situaci adekvátně reagovat. „Z výzkumů vyplývá, že pokud řidič začne panicky brzdit a spustí se brzdové asistenty, většinou v jízdě nepokračuje. I když částečný výhled z vozu zůstává zachován. Airbag jde po nafouknutí znovu složit a řidič může s autem dojet do servisu,“ uzavírá Mazari.

Kolik chodců airbag určený na jejich ochranu zachrání, asi ještě dlouho nikdo nevyčíslí, ale kdyby to byl jeden jediný život, má toto řešení určitě smysl.

autor: pgj
Spustit audio