Lední medvědi přežili v minulosti globální oteplení

3. srpen 2012

Studiem genomu medvěda ledního se zjistilo, že tento druh má mnohem delší historii, než se předpokládalo. Během ní se musel vypořádat s celou řadou úskalí včetně silných oteplení.

Medvěd lední (Ursus maritimus) byl uváděn jako příklad živočišného druhu, který se vyvinul přímo závratnou rychlostí. Podle původních představ biologů nebyli medvědi lední starší než 150 000 roků a mohli jsme je považovat za produkt ledových dob. Nedávno však tým vědců pod vedením Franka Hailera z frankfurtského Centra pro výzkum biodiverzity a klimatu posunul okamžik oddělení vývojové linie ledních medvědů od linie medvěda hnědého do doby, od které nás dělí nejméně 600 000 roků.

Nejnovější studie mezinárodního týmu, v jehož čele stojí Charlotte Lindqvistová z Buffalské univerzity, posouvá vznik medvěda ledního do doby před 4 až 5 miliony roků. Studie zveřejněná prestižním vědeckým časopisem Proceedings of the National Academy of Sciences vychází z výsledků analýz genomu 23 současných medvědů ledních a z analýzy DNA izolované z čelisti medvěda ledního staré 110 000 roků. Z takto získaných dat vyplývá, že lední medvěd se opakovaně křížil s medvědem hnědým a velikost populace ledních medvědů silně kolísala. Během glaciálů medvědi lední prosperovali. V několika podstatně teplejších obdobích však jejich stavy výrazně klesaly.

V současné době stavy ledních medvědů opět klesají v reakci na oteplování klimatu. Genetické analýzy odhalily, že mezi medvědy ledními stoupá podíl mláďat zplozených příbuznými rodiči. Tento tzv. inbreeding má negativní dopad na životaschopnost populace. Přírodovědci rovněž pozorovali případy křížení medvěda ledního a medvěda hnědého. Zdá se, že situace se opakuje. Medvěd lední opět bojuje s následky oteplení.

Medvěd lední (Ursus maritimus)

Charlotte Lindqvistová si není jistá, zda medvědi lední tentokrát situaci zvládnou stejně dobře jako se jim to dařilo v minulosti. „I když v minulosti zažili období výrazného oteplení, nemáme jistotu, že opět přežijí. Je vysoce pravděpodobné, že v minulosti zůstalo pro medvědy lední zachováno i během oteplení aspoň v některých oblastech únosné klima. Není jisté, že tomu tak bude i tentokrát,“ říká Charlotte Lindqvistová.

Současné zmenšení populace medvědů ledních a pokles jejich genetické rozmanitosti snižuje odolnost tohoto živočišného druhu vůči změnám klimatu, ztrátě přirozených životních podmínek, znečištění životního prostředí a k chorobám.

autor: Jaroslav Petr