Řidiči budou jezdit Karlínem jen třicítkou, omezení rychlosti zvažují i další radnice

1. srpen 2012

Provoz v pražském Karlíně se během srpna začne výrazně zklidňovat. Ve všech ulicích kromě hlavních tahů budou muset řidiči zpomalit na 30 kilometrů v hodině. Značky a retardéry začnou silničáři osazovat asi v polovině měsíce. O zavedení takzvaných zón Tempo 30 rozhodla radnice Prahy 8, která si od opatření slibuje především větší bezpečnost pro chodce, snížení hlučnosti a celkové zklidnění rezidenčních částí Karlína.

Větší bezpečnost, menší hlučnost a příjemnější prostředí k bydlení. To chce do konce prázdnin zajistit obyvatelům Karlína Praha 8. Po vzoru řady evropských měst proto zavádí v celé čtvrti výrazné omezení rychlosti.

Je to tzv. zóna Tempo 30. Jedná se o omezení rychlosti v čistě obytné části Karlína s tím, že pouze na těch nejrizikovějších místech budeme instalovat tzv. zpomalovací polštáře - při vjezdu z Pernerovy do Šaldovy, v Hybešově ulici a třetí bude u Karlínského náměstí. Celá instalace by měla proběhnout během srpna, to znamená, že už začátkem září by měl celý systém fungovat," říká místostarosta Prahy 8 Michal Švarc z TOP 09 s tím, že radnice se tak rozhodla i na základě četných žádostí ze strany obyvatel.

Mnozí neukáznění řidiči si právě Karlínem zkracovali cestu z Rohanského nábřeží a lidé se tak ani na přechodech necítili bezpečně.

Rádi bychom, aby se nebáli pouštět i děti samotné do škol, na nákup nebo na hřiště. Rádi bychom, aby se části, které jsou bohužel i přes zákazy využívány jako tranzitní, aby se zde zklidnila doprava," dodává Michal Švarc.

Myslím, že to bude dobré, protože je tady velká frekvence, hodně lidí a děti běhají."
Já dělám tady na zahrádce a když vidím, jak tady někdo projíždí a taky protisměrem, tak se nestačím divit. Vždyť tady chodí děti, tady je metro kousek…," vítají nové opatření někteří karlínští.

Přesto se podle Švarce objevily i některé nesouhlasné hlasy. Ty patřily řidičům, kteří opatření špatně pochopili. Třicítka totiž bude platit jen v zástavbě a nejdůležitějších tahů jako Rohanské nábřeží, Pobřežní nebo Sokolovská se netýká.

S nízkorychlostními zónami počítá také Praha 6. Jak řekla vedoucí odboru dopravy Dana Charvátová, podobná opatření jsou už delší dobu součástí plánování dopravy v městské části.

Třicítka v Berlíně, omezená rychlost, dopravní značka

My o nich samozřejmě uvažujeme v nějakých větších oblastech a tam, kde děláme rekonstrukce ulic a my víme, že se to hodí, tak je tam rovnou doporučujeme."

Omezení rychlosti na sídlišti Solidarita zavedla také Praha 10. Zóny s třicetikilometrovou rychlostí se objevují i ve Stodůlkách nebo v Suchdole.

Když se podíváte do Evropy, tak tam se to zavádí v posledních 10 letech. V Německu už je to skoro norma - 70% vedlejších ulic v Berlíně to má. Ten bezpečnostní přínos je zcela zjevný. Když na vzdálenost 13 metrů vám někdo vběhne pod auto, tak v 50 km/h nestačíte ani zabrzdit, kdežto v 30 km/h v pohodě zastavíte," pochválil nový trend v pražské dopravě i Vratislav Filler z občanského sdružení Auto*Mat.

autor: eku
Spustit audio