Řidiči budou jezdit Karlínem jen třicítkou, omezení rychlosti zvažují i další radnice
Provoz v pražském Karlíně se během srpna začne výrazně zklidňovat. Ve všech ulicích kromě hlavních tahů budou muset řidiči zpomalit na 30 kilometrů v hodině. Značky a retardéry začnou silničáři osazovat asi v polovině měsíce. O zavedení takzvaných zón Tempo 30 rozhodla radnice Prahy 8, která si od opatření slibuje především větší bezpečnost pro chodce, snížení hlučnosti a celkové zklidnění rezidenčních částí Karlína.
Větší bezpečnost, menší hlučnost a příjemnější prostředí k bydlení. To chce do konce prázdnin zajistit obyvatelům Karlína Praha 8. Po vzoru řady evropských měst proto zavádí v celé čtvrti výrazné omezení rychlosti.
„Je to tzv. zóna Tempo 30. Jedná se o omezení rychlosti v čistě obytné části Karlína s tím, že pouze na těch nejrizikovějších místech budeme instalovat tzv. zpomalovací polštáře - při vjezdu z Pernerovy do Šaldovy, v Hybešově ulici a třetí bude u Karlínského náměstí. Celá instalace by měla proběhnout během srpna, to znamená, že už začátkem září by měl celý systém fungovat," říká místostarosta Prahy 8 Michal Švarc z TOP 09 s tím, že radnice se tak rozhodla i na základě četných žádostí ze strany obyvatel.
Mnozí neukáznění řidiči si právě Karlínem zkracovali cestu z Rohanského nábřeží a lidé se tak ani na přechodech necítili bezpečně.
„Rádi bychom, aby se nebáli pouštět i děti samotné do škol, na nákup nebo na hřiště. Rádi bychom, aby se části, které jsou bohužel i přes zákazy využívány jako tranzitní, aby se zde zklidnila doprava," dodává Michal Švarc.
„Myslím, že to bude dobré, protože je tady velká frekvence, hodně lidí a děti běhají."
„Já dělám tady na zahrádce a když vidím, jak tady někdo projíždí a taky protisměrem, tak se nestačím divit. Vždyť tady chodí děti, tady je metro kousek…," vítají nové opatření někteří karlínští.
Přesto se podle Švarce objevily i některé nesouhlasné hlasy. Ty patřily řidičům, kteří opatření špatně pochopili. Třicítka totiž bude platit jen v zástavbě a nejdůležitějších tahů jako Rohanské nábřeží, Pobřežní nebo Sokolovská se netýká.
S nízkorychlostními zónami počítá také Praha 6. Jak řekla vedoucí odboru dopravy Dana Charvátová, podobná opatření jsou už delší dobu součástí plánování dopravy v městské části.
„My o nich samozřejmě uvažujeme v nějakých větších oblastech a tam, kde děláme rekonstrukce ulic a my víme, že se to hodí, tak je tam rovnou doporučujeme."
Omezení rychlosti na sídlišti Solidarita zavedla také Praha 10. Zóny s třicetikilometrovou rychlostí se objevují i ve Stodůlkách nebo v Suchdole.
„Když se podíváte do Evropy, tak tam se to zavádí v posledních 10 letech. V Německu už je to skoro norma - 70% vedlejších ulic v Berlíně to má. Ten bezpečnostní přínos je zcela zjevný. Když na vzdálenost 13 metrů vám někdo vběhne pod auto, tak v 50 km/h nestačíte ani zabrzdit, kdežto v 30 km/h v pohodě zastavíte," pochválil nový trend v pražské dopravě i Vratislav Filler z občanského sdružení Auto*Mat.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
PRŮZKUM: Velikonoce jsou pro Čechy hlavně symbolem jara. Tradice se nejvíce dodržují v Praze
-
Princ temnoty, Putinův muž pro Ukrajinu. Kdo je politik a oligarcha, na kterého Česko uvalilo sankce?
-
Pastoral Brothers: Význam Velikonoc je o naději v beznaději. I když přijde to nejhorší, život pokračuje
-
‚Vidíme jenom špičku, problém je mnohem větší.‘ Systém upozorní na lékárny podezřelé z vývozu léků