Christian Scott - Christian aTunde Adjuah

3. září 2012

Americký trumpetista Christian Scott je příkladem jazzového hudebníka, který si získal popularitu i v širším hudebním povědomí. Jaké je jeho nové CD, které jsme zvolili Albem týdne?

Nový Scottův pseudonym je „Christian aTunde Adjuah“, což dává tušit jistou změnu směru. Tento název i celý koncept odkazuje k málo prozkoumané historii oblasti New Orleans – kultuře tzv. černošských Indiánů. Protože většina otroků přicházejících z Afriky byli muži, poměrně často se mísili s původním indiánským obyvatelstvem. Vznikla tak svébytná komunita spojující vlivy západní Afriky a domorodých Indiánů.

„Mé nové jméno je Christian Scott aTunde Adjuah. Poslední dvě jména aTunde a Adjuah jsou názvy měst v současné Ghaně. Je to prostě způsob, jak dát světu vědět, že akceptuji svůj původ – ten předtím, než jsem dostal jméno Scott,” vysvětluje trumpetista. Tuto historii odráží také obal, na němž je Scott vyobrazen v tradičním oděvu černošských Indiánů.

V centru většiny kompozic na aktuálním dvojalbu Christian aTunde Adjuah je sólová trubka Christiana Scotta (1983). V pořadí jeho šestá deska pro label Concord představuje jeho regulérní koncertní kapelu (kytarista Matthew Stevens, bubeník Jamire Williams a basista Kris Funn) a pianistu Lawrence Fieldse, který zvuk nástroje mnohdy ozvláštňuje listem papíru položeným na struny (čímž vyluzuje specificky rezonující zvuk). Mezi hosty jsou Kenneth Whalum III (tenor), Louis Fouche IIII (alt) a Corey King (trombón).

02665131.jpeg

Podobně jako v minulosti se Scott na albu zaobírá vícero politickými problémy dnešního světa. Emocionálně vypjatá úvodní Fatima Aisha Rokero 400 odkazuje jak k etnickým čistkám obecně, tak ke konkrétnímu případu čtyř set vojáky znásilněných žen v súdánském Darfúru. Jde prakticky o někalikaminutovou Scottovu exhibici, vznášející se nad rockově neklidnými bicími Jamirea Williamse. Působivá litanie naznačuje další směřování alba:

The Berlin Patient z druhého disku alba je oproti tomu plná nadějí - jde o reflexi případu Timothy Ray Browna ze San Francisca, známého jako „berlínský pacient“, který se údajně díky transplantaci kostní dřeně vyléčil z onemocnění AIDS. Také zde nehledejme přímočarý swing; je známo, že Scott do své tvorby absorbuje prvky z jiných žánrů, především z rocku, což se projevuje hlavně v rytmice:

Scott poměrně často reaguje podráždeně na kritiky, kteří se jej snaží buď s někým srovnat, nebo napasovat do předem určené žánrové škatulky. I zde se vyrovnává s konzervativnější částí publicistiky, která nebyla sto skousnout, že se odklonil od přehrávání jazzových standardů k ambicióznější autorské tvorbě. K tomu odkazuje například skladba Who They Wish I Was (tedy Kým mám být) – prý o lidech, kteří jeho kapelu zbytečně spojovali s klasickým kvintetem Milese Davise 60. let. Není to ovšem nijak agresivní útok, ale velice solitérní přehodnocení Davisova klasického odkazu, přetaveného do nového kontextu:

Skladba Pyrrhic Victory of aTunde Adjuah pracuje opět s tématem politiky identity – Scott v ní reaguje na všechny negativní reakce, se kterými se setkal poté, co si změnil jméno a přihlásil se tak ke svým historickým kořenům. Nečekaně výbušné téma zde opět patřičně umocňuje hlavně bubeník Jamire Williams.

Na balady tentokrát není tolik času: jednou z mála je kontemplace v podobě skladby Kiel, věnované Scottovu jednovaječnému dvojčeti (bratr Kiel Adrian Scott je známý dokumentarista):

Trumpetista Christian Scott natočil opět album, které ztělesňuje to nejlepší z jazzu počátku 21. století. Představuje se v celém spektru poloh, jako invenční skladatel a velice originální sólový hlas. Ve srovnání s předchozím, široce oceňovaným CD Yesterday You Said Tomorrow mu lze snad vytknout, že je daleko méně koncentrované: tentokrát jde o dva disky a celkem 23 skladeb, což je zkrátka moc. Jednoduše rozumný producentský zásah by nahrávce neškodil – vybrat z množství nahraného material to nejpůsobivější je zkrátka umění a výsledku by to v tomto případě pomohlo více než dřív.

Christian Scott - Christian aTunde AdjuahChristian Scott – trubka, křídlovkaKristopher Keith Funn – basaJamire Williams – bicíMatthew Stevens – kytaraLawrence Fields – piano, Fender Rhodes, cembalo

Label: Concord Jazzwww.christianscott.tv

Album týdne je programový blok ve vysílání Euro Jazzu, tedy webcastu na novém jazzovém webu Českého rozhlasu. Album týdne vybírá Redakce jazzu a populární hudby ČRo 3 – Vltava s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci (často podle tematického rámce daného týdne). Vybrané Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních alb. Ukázky z něj se vysílají na Euro Jazzu pravidelně každý den od pondělí do pátku vždy v 11:00 a 19:00.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.