14. září 2012

13. září 2012

Jacky Molard Quartet: Suites

Dráha houslisty Jacky Molarda je spojená s revivalem bretaňské hudby, který inicioval Alan Stivell, zpěvák a hráč na bretaňskou harfu. V tomto hnutí sehrála velkou roli myšlenka spřízněnosti mezi Bretaní, kde se původně mluvilo bretaňsky, nikoli francouzsky, a dalšími zeměmi, které patří do keltské jazykové rodiny, tedy především Walesem, Skotskem a Irskem. Houslista Mollard začínal spolu s bretaňským zpěvákem Erikem Marchandem ve skupině jménem Gwerz, což je v bretaňské hudbě termín velmi důležitý, označuje tradiční epické balady.

Molard se tehdy hudbou z keltských zemí inspiroval – zpěvák Erik Marchand například vzpomíná, že hrál výrazně irským stylem. Myšlence keltské vzájemnosti je dokonce věnována i řada hudebních přehlídek, z nichž tou největší je Festival Interceltique v bretaňském městě Lorient.

Na svých nedávných albech Jacky Molard pracoval s inspiracemi z dalších oblastí, včetně Balkánu a Západní Afriky, a jeho poslední nahrávka na tento vývoj navazuje. Jak naznačuje její název Suites, obsahuje tři suity, jedna je inspirovaná Balkánem, jedna souostrovím Hebridy a jedna lidskými sny. Suita věnovaná hudbě Balkánu i středověkého Španělska má na albu kvarteta Jackyho Molarda celkem čtyři části.

Obsazení Jacky Molard Quartetu tvoří vedle houslisty Molarda saxofonista Yannick Jory a akordeonista Janick Martin. Kuriózní je, že jediná žena tohoto akustického kvarteta, Hélène Labarrière hraje na největší nástroj sestavy, kontrabas.

Výběr z obsahu CD:

Dourtan / GwennThraceHoroBudalaPablo's MarchThe Quartet's ReelSir J.Mac Donald of the Isles' Lament

Autor (vše, pokud není uvedeno jinak): Jacky Molard

Spustit audio