Investice do dražších pneumatik se nám vyplatí

3. říjen 2012

Ve spotřebitelské poradně jsme se s Václavem Benešem z časopisu dTest zaměřili na zimní pneumatiky. Více se dozvíme v neuatorizovaném a needitovaném přepisu poradny Dvojky.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
I v 10 hodin a 7 minut je s vámi vysílání Českého rozhlasu Dvojky. Já pomalu shromažďuju dotazy na jejakaje@rozhlas.cz pro dnešního hosta po jedenácté, herečku Hanu Maciuchovou. Ale teď si myslím, že téma, které nabízí Spotřebitelská poradna, je velmi, velmi potřebné a pro motoristy řekla bych nutné - zimní pneumatiky. Vítám pana Václava Beneše z časopisu dTEST. Dobrý den.
Václav BENEŠ, časopis dTEST
--------------------
Hezké dopoledne.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hezké dopoledne. Jaké by měly být zimní pneumatiky a proč vlastně bychom si je měli pořídit? Musíme si je pořídit koneckonců.
Václav BENEŠ, časopis dTEST
--------------------
De facto si je musíme pořídit, protože nám to ukládá vyhláška, je to tedy pro zimní období od října do března, kdy můžeme předpokládat počasí, které bude tedy zimní jako led, sníh a podobně. Což můžeme v zimě předpokládat kdykoliv. A měli bychom si je pořídit nejen kvůli té vyhlášce, ale kvůli tomu, že ta zimní směs a ten zimní vzorek poskytuje vlastně mnohem lepší vlastnosti z hlediska ovladatelnosti vozidla, z hlediska brzdné dráhy, takže je to mnohem bezpečnější a je to tedy nejen povinnost, ale i dobrý nápad a řekněme objektivní nutnost. Takže ty zimní pneumatiky by měly být skutečně vyladěné na zimu. Ale jak ty naše testy ukazují, tak se na trhu prodávají pneumatiky velmi rozdílné kvality a ty nejhorší z nich skutečně s těmi opravdu zimními pneumatikami, vyladěnými, vyváženými pro ty podmínky nemají příliš mnoho společného.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A platí tady, že čím dražší pneumatika, tak tím řekněme kvalitnější?
Václav BENEŠ, časopis dTEST
--------------------
V podstatě ano, protože se dlouhodobě ukazuje, že ty pneumatiky prémiových značek nebo prémiových řad jsou skutečně na vrcholu toho technického vývoje, což se odráží v jejich ceně. Nicméně je tady několik důležitých faktorů, to především v závislosti na tom, jak často jezdíte, a to je opotřebení, takže je třeba vzít do úvahu, kolik do té pneumatiky chci investovat s ohledem na to, jak rychle ji opotřebím, protože samozřejmě dražší pneumatika, která vydrží déle, se v posledku vyplatí více.
Marrie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Zimní pneumatiky, to je to, co nás teď zajímá ve Spotřebitelské poradně a na jednom z čísel, která vám jsou k dispozici 221552525 nebo 2424 na konci už čeká pan posluchač. Dobrý den.
posluchač
--------------------
Frank, Budějovice, dobrý den. Prosím vás pěkně, já mám na vašeho hosta několik dotazů. Máme fabii letošní model na 15palcových letních pneumatikách. Tam, kde jsme to auto kupovali, nám doporučili 14palcové zimní Barum Polaris, jestli mi váš host teda může zodpovědět, jestli teda lepší 15 palců nebo 14, popřípadě teda tu značku, popřípadě, jestli by mohl teda doporučit nějakou jinou v takové rozumné cenové relaci.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme za dotaz. Díky.
posluchač
--------------------
Já tady děkuji. Na shledanou.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na slyšenou, ano.
Václav BENEŠ, časopis dTEST
--------------------
Tak co se týče průměru té pneumatiky, tam to asi není až tak specifické, respektive není důležité, jestli to budou 14 nebo 15, ale důležité je to, aby měly dobré jízdní vlastnosti. Když se dívám na ten náš test, tak jsme tam 14 měli v rozměru 165/70, je tam i Barum Polaris 3, což jsou tedy jedny z nejprodávanějších pneumatik a zároveň prakticky úplně ta úplně nejlevnější, kterou jsme testovali v tomhle rozměru a ty letošní výsledky jsou relativně dobré a to celkové hodnocení je uspokojivě 58 %. Je tam trošičku vyšší opotřebení oproti těm nejlepším pneumatikám, ale jízdní vlastnosti jsou poměrně vyvážené, takže je to taková ta pneumatika, která nabízí dobrý poměr cena - výkon a pokud tedy posluchač nepatří k nějakým extra náročným řidičům, tak bych se toho nákupu téhle pneumatiky nebál zejména vzhledem k té ceně.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jaká kritéria vůbec musely ty pneumatiky splňovat?
Václav BENEŠ, časopis dTEST
--------------------
Samozřejmě jsou to kritéria počasí nebo kritéria těch jízd na jednotlivých površích tak, jak se s nimi v zimě setkáváme. Tím nejdůležitějším pochopitelně jsou jízdy na mokré vozovce. Vždy sledujeme všechny důležité parametry jako je ovladatelnost, brzdění, tedy brzdná dráha, riziko aquaplaningu nebo směrové vedení. Pochopitelně děláme i zkoušky na sněhu, ale i na suché vozovce, takže u každé té pneumatiky se sledují tahle dílčí kritéria a každá má své slabiny a své výhody v té které zkoušce, takže se na to lze dívat i tak, že si lze vybrat pneumatiku podle toho, s jakým povrchem se v té oblasti, kde bydlíme, nejvíce setkáváme a podle toho si vybrat nejlepší pneumatiku. Samozřejmě jsou tam i ta ekologická kritéria, jak už jsem o tom hovořil, to je to opotřebení, vliv na spotřebu paliva anebo hlučnost.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ta hlučnost asi je docela nepříjemná, protože přece jenom ty zimní pneumatiky jsou hlučnější. Jsou některé, které splnily nějakou tu míru hlučnosti lépe?
Václav BENEŠ, časopis dTEST
--------------------
Jsou tam rozdíly. My se díváme na hlučnost jak vnější, to znamená jak obtěžuje ta pneumatika okolí, tak na vnitřní, tedy tu, která proniká do vnitřku vozidla. Rozdíly tam jsou. Vidíme nejhorší hodnocení dostatečně, což už jsou poměrně takové hlučné pneumatiky a ty nejlepší jsou uspokojivě, to znamená, že to je sice hlučnější než letní, ale stále relativně tichý, takže i tady jsou zase pneumatiky, které budou méně obtížné z hlediska té hlučnosti.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Připomínám telefonní čísla, která vám jsou k dispozici, 221552525 anebo 2424 na konci, nebo můžete poslat mail na jejakaje@rozhlas.cz. Myslím, že spotřebitele bude především zajímat cena těch pneumatik zimních, v jakých hladinách se pohybují?
Václav BENEŠ, časopis dTEST
--------------------
U pneumatik obecně záleží na tom, kde je kupujete. Jsou velké rozdíly mezi kamennými prodejnami, servisy a internetem, kde stále více řidičů ty pneumatiky kupuje z jednoho prostého důvodu, protože tam jsou výrazně levnější. Je třeba si uvědomit, že je třeba nechat někam dovézt, což také může něco stát, a že je třeba nechat je přehodit na ty disky nebo obout, což cenu navyšuje, takže každopádně si to spočítat, ale ceny na internetu jsou poměrně vyrovnané a u těch 14 a 16palcových pneumatik se ten rozdíl pohybuje někde do 600 korun za jeden kus, takže ušetřit lze i tak.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den, vítáme ve vysílání. Můžete se ptát. Dobrý den.
posluchačka
--------------------
Já mám prosbu. Chtěla jsem se zeptat, jak velký je rozdíl v tom, že použiju klasické zimní gumy anebo celoprotektory, protože my třeba používáme celoprotektory z Braníku, z /nesrozumitelné/ a jsme s nimi velice spokojeni, jestli třeba i tohle testovali, nebo co je podle nich vhodnější, jestli klasické opravdu pneumatiky nebo celoprotektory, jestli bych mohla mít takový dotaz? Děkuju moc, na shledanou.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme. Ano, na shledanou.
Václav BENEŠ, časopis dTEST
--------------------
Protektorované pneumatiky jsme netestovali alespoň v tomto testu. Kdysi proběhly nějaké testy,pochopitelně protektorovaná pneumatika nebude mít nikdy tak dobré jízdní vlastnosti jako pneumatika nová. Nesmíme zapomenout na to, že ten technický vývoj jde poměrně rychle kupředu, co se týče těch nových pneumatik. Zatímco u těch protektorů, tam jaksi je ta nevýhoda toho, že se jedná vlastně o secondhandovou pneumatiku, takže z mého pohledu to řešení není nejlepší a sáhl bych raději po nové pneumatice.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den, vítáme ve vysílání. Dobrý den. Můžete se ptát, ano.
posluchač
--------------------
Dobrý den. Prosím vás, já mám takový dotaz, tady váš kolega říkal, já mám taky fabii, Fabii 2 a v technickým průkazu je napsáno, že zimní pneumatiky mohou být pouze 14 palců, protože když tam dáme řetězy, tak by nám to tam prostě vorasovalo veškerý ty čipy, je to pravda, nebo ne?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme, ano.
posluchač
--------------------
Prosím.
Václav BENEŠ, časopis dTEST
--------------------
Nevím, na kolik je to technicky opodstatněné, zda by ty řetězy skutečně to zničily, jak říkal posluchač, ale platí jedno, jakmile je to napsané v technickém průkazu, tak samozřejmě byste to tam měli mít podle toho techničáku, protože jinak samozřejmě tam to riziko je a předpokládám, že to tam není napsané jaksi pro srandu králíkům.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Možná bychom mohli shrnout, jak ten test dopadl, které ty pneumatiky jsou nebo vyšly nejlépe, které třeba nejvýhodněji a které propadly, pane Beneši?
Václav BENEŠ, časopis dTEST
--------------------
Dopadlo to podobně jako v minulých letech. Na čelních místech se umístily ty pneumatiky prémiových řad, byly to konkrétně značky Michelin a Continental, konkrétně to byly modely Alpin A4 v obou těch testovaných rozměrech tedy jak 14, tak 16 a Continental Winter Contact TS850 a TS800, to jsou tedy ty, které získaly první místa v našem testu. To, v čem se liší, jsou především míra opotřebení. Tady to byla u těch 14 právě Michelin Alpin A4, která získala velmi dobré hodnocení opotřebení, takže je to ta pneumatika, která vydrží ty doporučené 4 roky, i když na ní budete jezdit denně a i v zimě najezdíte mnoho tisíc kilometrů. V tom větším rozměru 16 205/55, to pro změnu byla Continental, která byla na prvním místě a která je jak nejlepší co do jízdních vlastností, tak nejtrvanlivější. Určitě bychom měli varovat před těmi, které mají nedostatečné hodnocení, a velmi špatné jízdní vlastnosti především na mokru to byly pneumatiky Syron Everest 1 Premiori Via Magiore a EFI plus L Pluto 1, jak vidíte, jsou to skutečně takové ty méně známé značky, které můžeme nalézt v různých hypermarketech, případně v nějakých slevových akcích za pár korun, ale v každém případě bych byl velmi obezřetný při takovém nákupu.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Existují tady také takové ty levné asijské nabídky, co se týče zimních pneumatik?
Václav BENEŠ, časopis dTEST
--------------------
Ony jsou to přesně ty značky, které jsme slyšeli, až na Premiori, což je ukrajinská značka. Oni, každoročně tam máme ty pneumatiky, které pochází převážně z Číny, přesto už mají dneska názvy, které nejsou natolik čínské, ale kvalita bohužel stále je velmi nízká.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Beneše se můžete ptát i dál, zůstává na chatu na webu dvojka.rozhlas.cz. Pane Beneši, my tady ve vysílání zavíráme téma zimní pneumatiky, přejeme šťastnou cestu. Děkujeme moc.
Václav BENEŠ, časopis dTEST
--------------------
Rádo se stalo. Hezký den.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na slyšenou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.