Termiti se brání výbuchem

4. říjen 2012

Překvapivá obrana všekazů. Plasty bez ropy. Na první pohled oblíbený medvěd. Geneticky rozpolcené topoly.

Aktuálně: Před časem jsme v Natuře krátce informovali o tom, že mezinárodní tým vědců s významnou českou účastí objevil v Jižní Americe druh termitů se zajímavým sebevražedným obranným mechanismem. Informaci o objevu zveřejnil vědecký týdeník Science. Dnes si tyto termity představíme podrobněji.

Téma: Ropné plasty znamenají pořádnou zátěž pro životní prostředí: jak svou výrobou, tak i poté, co doslouží. Technologové proto hledají alternativní plasty bez ropy. Jeden takový si nechali patentovat brněnští chemici. Jako vstupní látka jim slouží použitý přepálený tuk ze školních jídelen. A o samotnou výrobu plastu i jeho zpětné rozložení na oxid uhličitý a vodu se starají bakterie.

Seriál: Dnes se opět budeme věnovat možným úskalím spojeným s návratem velkých šelem do naší přírody. Potřetí a naposledy se zaměříme na medvěda.

Příhody přírody: Následky náhodných změn dědičné informace topolů nabývají často neuvěřitelných dimenzí. U jednoho stromu a jeho potomka vyrostlého z rodičovských kořenů se nápadně podobaly dědičné informace v pupenech ve vrcholcích korun. DNA z nižších větví obou stromů ale jako kdyby patřily úplně jiným jedincům.

Na slyšenou se v premiéře ve čtvrtek od 9 hodin těší Tamara Urválková.

autor: Tamara Kocourková