Vše, co potřebujete vědět o zimní pneumatice, vyčtete přímo z ní

19. říjen 2012

Od 1. listopadu dokonce budou na těch nově vyrobených informační štítky podobně jako u ledniček, které budou udávat účinnost pneumatik a jejich vliv na spotřebu. Ovšem to podstatné, tedy typ, rozměr a hlavně datum výroby, na nich najdete už teď. I když pod různými kódy.

Jestli jde o zimní, nebo letní pneumatiku, poznáte jednoduše. „Označení zimní pneumatiky je M+S a k tomu ještě bývá znázorněný symbol vločky,“ říká Martin Ondřička z Pneuservisu Ostrava.

Co znamená číselné označení 205/55 R16? „205 je šířka pneumatiky, 55 poměrové číslo, které udává výšku pneumatiky v poměru k její šířce. Je to vyjádřeno v procentech a není to u každé pneumatiky stejné. R16 označuje velikost ráfku v palcích,“ vysvětluje automechanik.

Tato čísla a další varianty obutí vozidla najdete i ve velkém technickém průkazu, takže pokud si chcete koupit nové pneumatiky, ověřte si, jaké jsou výrobcem povoleny. „Ještě bych poradil konzultovat to s pneuservisem, protože ze zkušeností můžeme doporučit vhodný typ gum na daný typ vozu,“ dodává Ondřička.

Než koupíte, zkontrolujte datum výroby

Směs pryže použitá při výrobě pneumatiky s věkem ztrácí své vlastnosti a pneumatika už potom není tak přilnavá. Na bočnici pneumatiky je proto zkratka DOT, což jsou čtyři čísla ohraničená rámečkem, která značí datum výroby. Co se ukrývá například pod údajem 3611? „První dvojčíslí říká, ve kterém týdnu byla pneumatika vyrobena, a druhé udává rok,“ popisuje automechanik.

Pokud by zákazník našel na nové pneumatice třeba 1508, neměl by ji podle odborníků raději kupovat. „Doporučuje se, aby pneumatika byla maximálně rok stará,“ radí Ondřička. Poslední dvojčíslí by tedy mělo být 11 nebo nanejvýš 10.

Spotřebitel najde na pneumatice také index nosnosti a rychlosti, ale možná zajímavější je indikátor opotřebení. Díky němu lze totiž poznat, kdy se původně osmi- nebo devítimilimetrový vzorek blíží zákonem povolené hranici pro použití zimních pneumatik, tedy čtyřem milimetrům. „Na bočnici pneumatiky je většinou nakreslena vločka a u ní šipka směřující k indikátoru. Ten je umístěn v dezénu,“ upřesňuje Ondřička.

Jezdit po 1. listopadu se vzorkem nižším než čtyři milimetry znamená nejen vystavovat se zbytečně riziku pokuty, která hrozí při namátkové silniční kontrole, ale také nebezpečí ztráty kontroly nad svým vozem, protože pneumatika nebude tak dobře odvádět sníh.

autor: evk
Spustit audio