Při objednávce služby řemeslníka pamatujte na to, že existují tři možnosti sjednání ceny

24. říjen 2012

Pokud se chystáte využít služeb řemeslníků, pak pouze vám byla určena úterní Poradna pro spotřebitele. Více se dozvíme v neuatorizovaném a needitovaném přepisu poradny Dvojky.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Wabi Rivola odjel, ale my nikam neodjíždíme, za sebou sice máme babí léto, ale já doufám, že před sebou mnohé příjemné dny, aspoň si je musíme umět zpříjemnit. Myslím, že příjemné bude i setkání dneska po jedenácté hodině s paní Martou Kubišovou. No, a doufám, že příjemné teď bude popovídání s hostem Spotřebitelské poradny Lukášem Zeleným z časopisu dTEST. Dobrý den. Pěkně vítám.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Dobrý den.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
I když to, o čem budem mluvit, mnohdy příjemné není, protože doma máme nepořádek a nemusí to dopadnout úplně podle našich představ, o čem mluvím, o službách řemeslníků. Na co myslet, pokud si domů objednám řemeslníka? Bývá to pohroma tedy pro domácnost. Lukáši, na co myslet?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Musíme si správně hlavně řemeslníka vybrat, tedy, měli bysme si říci, jak správně číst recenze, být opatrní při jejich čtení, protože každá recenze nemá tu stejnou úroveň jako třeba recenze od našeho souseda, kde se můžeme jít podívat.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Máte na mysli recenze na internetu?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Ano, ano, tam často nejsou objektivní, protože recenzi si samozřejmě může dělat i sám řemeslník a může trochu přibarvit své zkušenosti.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Máte takový pocit, že třeba je lepší doporučení od někoho, kdo už má od toho řemeslníka doma vykonanou práci a dobře odvedenou?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Určitě a pokud tu osobu známe a víme, jaké má požadavky na kvalitu a jestli nás nechá doma se i podívat, samozřejmě je to velká výhoda.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, milí posluchači, pokud se chcete na cokoliv zeptat Lukáše Zeleného z časopisu dTEST na služby řemeslníků, na co myslet, pokud si objednávám řemeslníka domů, pak můžete a můžete využít jednak mailového spojení jejakaje@rozhlas.cz, můžete poslat SMS R2 mezera JEJAKAJE mezera a text na 9077704 a telefonní linky, které vám jsou k dispozici 221552525 a 221552424. Mluvíme o službách řemeslníků.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na Dvojce Českého rozhlasu mluvíme s panem Lukášem Zeleným z časopisu dTEST o službách řemeslníků, jak předejít problémům s řemeslníky a na co myslet, když si domů objednávám řemeslníka. Zdravím a vítám paní posluchačku, dobrý den. Ano, můžete se ptát. A tak to spojení není příliš kvalitní, tak bohužel asi budeme muset ten telefonát ukončit, protože bychom z toho nic neměli. Pane Zelený, jak tedy správně vybrat řemeslníka, co udělat?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Určitě stojí za to podívat se na internet, jak jsme už mluvili o těch recenzích, pročíst si je, ale kontrolovat jich více samozřejmě.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, snad se nám spojení podařilo, dobrý den.
posluchačka
--------------------
Dobrý den. Já mám nebo měli jsme veliké problémy s řemeslníky za strašně moc peněz a nechtěli jsme už tyto řemeslníky znovu pustit do svého domu a nové peníze jsme nezískali doposud, abychom znovu mohli provést všechny opravy, které se jim nepovedli, ale jenom tak jako mimo. Ale chtěl jsem říct, že snad by bylo rozumné, kdyby se znovu utvořily cechy, pokud ještě žijí nějací staří odborníci, kteří by mohli dělat mistry, nebo já nevím, kdo byl ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, kdo by garantoval prostě tu práci myslíte?
posluchačka
--------------------
Ano, ano a kdyby dostávali prostě nějaké výuční listy, které by měli potvrzené, že jsou oprávněni ty práce dělat a zodpovídali se přímo tomu cechu, jak to kdysi dávno bylo, snad by ti lidé získali i trochu hrdost, že jsou příslušníky tady těhle záležitostí, protože jinak to nevidím, protože já už zedníkům neříkám zedníci, ale říkám jim lepiči, protože si myslím, že za chvíli už zedník nebude umět vůbec stavět, protože věčně se něco lepí a věčně se něco plácá.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, máte pravdu. Takže určitě je to s těmi cechy dobrý nápad. Děkujeme za zavolání. Mějte se hezky. Na shledanou.
posluchačka
--------------------
Děkuji. Na shledanou.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den. Vítám další volající.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Dobrý den.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Můžete se ptát, dobrý den. Haló, haló. Tak bohužel zase nám ta jedna linka asi zlobí, připomenu 21552525 a 221552424, mluvíme o službách řemeslníků. Začali jsme to, jak si toho řemeslníka správně vybrat. Existují vůbec nějaké cechy takové, máte povědomost?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Samozřejmě existují asociace, které mohou sdružovat tyto osoby, ale je to všechno na dobrovolném základě, ty osoby se sdružovat nemusí, když nechtějí. Ale jinak, co paní říkala, požadavky výuční list, to samozřejmě existuje, máme zákon o živnostenském podnikání, který upravuje požadavky na to, aby daná osoba mohla vykonávat právě živnost.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, dobrý den. Zdravíme volající, dobrý den. Můžete se ptát, slyšíme vás, dobrý den. Haló, haló. Tak asi nám ten jeden telefon nějak zlobí.
posluchačka
--------------------
Dobrý den.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, dobrý den. Můžete se ptát.
posluchačka
--------------------
Dobrý den. Já jsem Eva z Liberce a chtěla bych se zeptat, jak mám postupovat, když řemeslník, který ode mne odcházel, mi odmítl vystavit doklad na provedenou práci?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Aha, děkujeme, děkujeme.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Řemeslník nebo každý živnostník, každý podnikatel má povinnost vystavit doklad, záleží o jakou částku se jednalo, případně tedy vystaví zjednodušený daňový doklad. V případě, že takto neučiní, porušil zákon o dani z přidané hodnoty a samozřejmě můžete to oznámit finančnímu úřadu.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tam je důležité znát určitě data toho, toho řemeslníka, abychom měli vůbec nějaké dovolání.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Určitě, tak, pokud jsme si řemeslníka vybírali, tak nejspíše známe aspoň jeho jméno, identifikační číslo, případně, jakou má webovou stránku, takže tyto údaje bychom znát měli.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Co, máme další telefonát, ano, dobrý den.
posluchačka
--------------------
Dobrý den. Chtěla bych se zeptat, když si objednám hodinového manžela domů, na internetu má, že opravuje, elektrikář že je a zároveň, že je instalatér, co mám od něho požadovat a co je povinen mně jako vystavit za doklady?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme, děkujeme.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Můžete samozřejmě požadovat i písemnou smlouvu, ačkoliv v praxi se to často neděje, ale určitě vyžádat si jeho jméno, jeho identifikační číslo, abyste věděli, jaká je ta druhá strana, která pro vás něco koná, případně, pokud by to nedělal, neopravoval okamžitě, což asi bude, můžete vyžadovat nějaké potvrzení, vždy to vyžadovat písemně, případně komunikujete-li předtím e-mailem, tak uschovat si tu e-mailovou korespondenci a po zhotovení těch prací si to dílo zkontrolovat nebo tu opravu a požadovat vystavení alespoň zjednodušeného daňového dokladu, takže, abyste měla nějaké potvrzení o tom, že u vás prováděl práce, což je důležité z toho důvodu, že samozřejmě i na opravu na ty práce je záruční doba, v tomto případě 3 měsíce.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den, vítáme ve vysílání volající, dobrý den.
posluchačka
--------------------
Dobrý den. Tady Brabcová, Praha. Já jsem se chtěla zeptat, nevím, jestli jste to náhodou teď zrovna neříkali, protože šla jsem trošku dál od rádia, kdo má povinnost zařídit kolaudaci po stavebních úpravách? Je to tedy investor, což bych v tomto případě byla asi já, anebo ten stavitel, anebo ten, kdo provádí tu stavbu?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, děkujeme, rozumíme otázce, díky.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
V tomto případě byste to měla být nejspíše vy, záleží na tom, co jste si i sjednali ve smlouvě, ale obecně bych řekla, že byste to měla být vy jako investor.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Zelený, co by v té smlouvě mělo být, aby bylo jasno? A ještě, prosím, počkejte s touto odpovědí, protože máme telefonát. Dobrý den. Ano, můžete se ptát. Dobrý den.
posluchačka
--------------------
Já bych jenom chtěla říct, že s láskou vzpomínám na naše meloucháře za bývalýho režimu, protože ti, když něco opravili, tak to šlo, a tihle ty novodobí teda odborníci, co vám přijdou do bytu, tak to jde tak 14 dní a můžete je volat znovu, to je asi tak všechno. Děkuji mockrát.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme, děkujeme.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Tady záleží vždycky na konkrétním podnikateli, koho zaměstnává, jestli u něj požaduje nějaké dovednosti, koho si vzal pod svoji živnost, koho posílá k lidem a jestli mu na těch lidech záleží, jestli si chce udržet spokojené zákazníky.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, dobrý den. Dneska skutečně volají posluchači. Dobrý den.
posluchač
--------------------
Dobrý den, dobrý den. Tady je posluchač ze Žatce. Prosím vás pěkně, kominíci mi rekonstruují krb a přišli a říkali: "No, to bude stát 40 tisíc." Já říkám: "Dejte mi nějaký rozpis materiálu, na hodinu, kolik si berete." "No, to já se tak podívám a je to tak 40 tisíc." Čili můžu požadovat, kolik si berou za hodinu příkladně a tak dále? Děkuji.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A materiálový rozpis určitě. Děkujeme, ano.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Určitě existují 3 možnosti sjednání ceny, buď se dohodnete pevnou částku, a ta je nepřekročitelná, pokud s ní nebudete souhlasit nebo rozpočet, takže jak ten materiálový, i na práce, jednotlivé fáze provádění se můžou rozpočítat, na to bude nějaká cena, opět je to nepřekročitelné, pokud vy s tím nebudete souhlasit, anebo je možný odhad, což vypadá, že tady ta částka, kterou řekli, byl nějaký odhad, a ten není pro vás výhodný, protože můžou překročit o 10 až 20 % bez vašeho souhlasu. Takže vyžadovat písemně, potvrdit, kolik by to mělo stát a určit si, jakou metodou to sjednáváte.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Řemeslníci vám velmi, milí posluchači, leží na srdci, vítám dalšího volajícího. Dobrý den.
posluchačka
--------------------
Kollárová, dobrý den. Já bych chtěla jenom říct, že jak hovořila ta paní, že dneska vlastně ti řemeslníci, ti zedníci nejsou zedníci, ale lepiči, to se nám taky bohužel stalo. Měnili jsme okna, zedníci, to nebyli zedníci, jak jsme se potom dozvěděli, byli to nějací přeučení horníci, nám odbyli /výpadek signálu/ a bohužel jsme si to museli potom sami udělat. /Výpadek signálu/ že by si člověk měl zjistit nějaké informace, než se pustí do nějaké rekonstrukce, všecko jsme si to pozjišťovali, byli jsme se podívat na dům, který vlastně ta firma již udělala, všechno bylo v pořádku, jenomže nás nenapadlo, že ta firma vlastně před tím vyhodila ty dělníky a nabrala vlastně ty přeučené horníky, což jsme samozřejmě odnesli my jako zákazníci. V jakém případě vlastně máme dál získávat nebo někde pozjišťovávat informace o těch dělnících, kteří nám to přijdou dělat? Děkuji za dotaz. Na shledanou.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
My tady děkujeme.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Tady je to velmi složité, protože, pokud už dojde ke změně pracovníků, tak nemáte jakoukoliv možnost to nějak lépe zkontrolovat. Tady ani ty recenze už nepomůžou a špatně se bude jakákoliv reálná informace dohledávat.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Snad máme ještě jeden telefonát. Dobrý den.
posluchačka
--------------------
Haló, jsem ve vysílání?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, jste ve vysílání, můžete se ptát.
posluchačka
--------------------
Dobrý den. Tady je posluchačka z Brna. Já teda dost často ve svém bytě něco nechávám opravovat anebo si nechávám renovovat a posluchačům bych opravdu doporučovala, aby si zvali do svého bytu nebo do svého domu na opravu jen ty, které mají doporučený. Já nikdy nepustím nikoho, koho nemám doporučeného nebo bych se nepřesvědčila, že už někde pracoval nebo pracovali a pracovali dobře a vždycky se mně to vyplatilo.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ono je to někdy složité dopátrat se takového řemeslníka, ale raději asi si dát větší lhůtu a skutečně, aby to bylo dobře uděláno, než potom opravovat.
posluchačka
--------------------
Ano, no, určitě z okolí svých známých mají nějaké zkušenosti nebo něco takového a vždycky si teda nechat doporučit, třeba já nevím, teď jsme naposledy malovali celý byt opravdu a měla jsem to také doporučeno, měla jsem to ověřeno, že opravdu ta firma je dobrá, skvěle to odvedla, byli, za 3 dny měli i nátěry, prostě všecko, kvalitně to udělali a měla jsem to také na doporučení.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A uklidili po sobě?
posluchačka
--------------------
Prosím? Ano, bylo to i s úklidem, prosím, ano.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to je výborná zpráva. Děkujeme mockrát. Mějte se hezky. Na shledanou.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Na shledanou.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak my bohužel musíme už končit Spotřebitelskou poradnu. Pokud máte ještě nějaké dotazy na cokoli, jak předejít problémům s řemeslníky, můžete poslat panu Lukáši Zelenému z časopisu dTEST dotaz. Zůstává na chatu na webu dvojka.rozhlas.cz. Tak ať se vám problémy s řemeslníky vyhnou, milí posluchači. Děkuji, pane Zelený. Na shledanou.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Hezký den. Na shledanou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.