Organizátoři farmářských trhů chtějí v příštím roce zakročit proti falešným prodejcům

12. prosinec 2012

Jak zlepšit kvalitu prodávaných výrobků a jak zajistit jejich důvěryhodnost? I to byla témata, která se objevila v pražském Zemědělském muzeu na v pořadí již druhé konferenci farmářských trhů, tentokrát s podtitulem Quo Vadis. Organizátoři, farmáři, ale i fundovaní odborníci se na ni sešli, aby zhodnotili dosavadní spolupráci a nastínili směr, jakým by se trhy měly v přístích letech ubírat. Jak budou plánované kroky vypadat, zjišťovala Magdaléna Medková.

Prodej domácích sýrů, čerstvé zeleniny, ale i pečiva či řemeslných výrobků. To jsou farmářské trhy, které se staly takřka neoddělitelnou součástí městského života. Na nákup z první ruky vyrazí každý týden tisíce Pražanů, kterým není líto si za dobré potraviny trochu připlatit. Organizátory však stále trápí skutečnost, že se na jejich trzích objevují i tzv. pseudofarmáři. A právě proti takovým prodejcům chtějí organizátoři rázně zakročit.

„Nám jde o to, aby se zvyšovala kvalita, aby na farmářských trzích prodávali přímo výrobci nebo zpracovatelé, popřípadě osoby s nimi spolupracující, nechceme, aby na farmářském trhu prodávali lidé, kteří prodávají zboží anonymního původu," říká za organizátory Tomáš Popp z občasnkého sdružení Envic.

Z tohoto důvodu vznikla na začátku září asociace farmářských trhů, která bude od Nového roku přísně, ale férově vybírat prodejce a produkty na své trhy. Ověřeným farmářům pak udělí certifikát, který zákazníkům zaručí, že u něj najde produkty z vlastní výroby.

Návštěvník farmářského trhu přímo u stánku vidí, odkud ten prodejce je, že byl zkontrolován a může si ho potom porovnat u jeho stánku s tím, co bylo odcertifikováno, popřípadě bylo ověřeno provozovatelem," doplňuje Tomáš Popp a dodává, že asociace tak bude farmářům dávat určitý status a zároveň jim zajišťovat pravidelný odbyt.

Právě v odbytu a prodeji z první ruky vidí i největší přínos farmář Roman Pasteřík, který je výrobcem masa a uzenin.

"Pro mě je přínosné to, že své potraviny prodávám přímo, to je základ. Když si myslím, že máme výbornou uzeninu, dokážu si ji prodat a nabídnout sám. Jakýkoli redistributor moji taktiku shodí ze stolu."

Zda-li se trhy stanou pro Pražany pravidelnou rutinou či jen módní záležitostí, se ukáže až v příštích letech. I na tom chce asociace usilovně pracovat.

autor: Magdaléna Medková
Spustit audio