Pražská divadla čeká další zemětřesení. Do března příštího roku má být jasné, která přestanou být příspěvkovými organizacemi

20. prosinec 2012

Pražské divadelní scény čekají v příštím roce velké změny. Z příspěvkových organizací bohatě dotovaných městem by se některé z nich měly po vzoru Divadla Archa nebo Činoherního klubu proměnit v nezávislé právní subjekty. V divadelním prostředí má díky tomu zavládnout větší otevřenost a také soutěživost.

Současný systém je podle některých kritiků zastaralý. Městské příspěvkové organizace nemají povinnost zveřejňovat výroční zprávy, ředitelé v nich působí i déle než deset let a chybí jejich hodnocení. Některé scény se ale bojí, že přijdou o svou pravidelnou finanční dotaci a že jako nezávislé subjekty v konkurenci s ostatními divadly neobstojí. Ondřej Černý, který má přípravu transformace spolu s dalšími odborníky na starosti, ale obavy odmítá.

Je potřeba hledat způsob, jak přeměnit fungování divadel z této právně ekonomické podoby do nějaké jiné. To ale neznamená, že pokud se ta právnická podoba změní, že se musí změnit i vztah města k divadelnímu subjektu. Příklad: paní Štáchová má pocit, že v tuto chvíli, pokud přestane být příspěvkovou organizací, bude hozena přes palubu a Spejbl a Hurvínek nedostane ani korunu dotace. To není pravda."

Například jako obecně prospěšná společnost bude moci žádat o čtyřleté granty. Stejně jako to dělá Divadlo Archa, které před 11 lety přistoupilo na první vlnu transformace. Podle jeho ředitele Ondřeje Hraba je grantový systém kvalitní. Jen potřebuje, aby se do něj zapojilo víc větších divadel.

„Grantový systém je z velké části zatím pouze pro menší projekty, pro menší soubory a pak v něm nepřirozeně je zařazeno několik divadel, které mají mnohem větší operační nároky. A to způsobuje právě to, že konkurenční prostředí je nevyvážené."

Příspěvkovou organizací by podle návrhu Ondřeje Černého a jeho týmu už dále nemělo být například Divadlo Na zábradlí, Divadlo pod Palmovkou, Divadlo v Dlouhé nebo Městská divadla pražská. Zároveň by měla vzniknout jakási páteřní síť divadel, která budou i nadále spadat pod Prahu. Podle čeho se budou scény vybírat, ale není jasné.

V tuto chvíli mám takový pocit, že si nevystačíme jednoduchým řešením typu Divadlo Na Vinohradech a Divadlo Minor. Budeme muset jít do trochu sofistikovanější představy o tom, jak ta páteřní síť bude vypadat a možná do ní budou vstupovat i ta divadla, která už nebudou příspěvkovými organizacemi, protože bychom rádi, aby celý pražský divadelní prostor byl přece jenom nějakým způsobem chráněn."

Plánované změny mají pochopitelně své podporovatele i odpůrce. Ti všichni teď mohou tři měsíce diskutovat a nastavit podmínky tak, aby transformace divadel pražskému kulturnímu životu prospěla.

autor: ank
Spustit audio