Řidičům letošní zima většinou vyhovuje. Silničářům už méně

Sněžení je během letošní zimy zatím spíše výjimkou. Na rozdíl od milovníků zimních sportů to řidiče určitě těší: všechny komunikace jsou prakticky nepřetržitě sjízdné a doprava plynulá. Silničářům se přesto současné počasí příliš nelíbí a rozhodně se nenudí.

Namísto pluhů a sypačů totiž nepřetržitě vyjíždí technika a lidé na opravy poškozených míst na silnicích. V průměru jich opravují kolem stovky denně.

Většinou bez sněhu, ledu a s teplotami kolem nuly - podle laiků se jedná o ideální počasí pro silničáře. Skutečnost je ovšem diametrálně odlišná.

„Střídání teplot kolem nuly - plus a minus - je pro silnice to nejhorší, co může být. A pokud ještě napadne sníh, který vzápětí roztaje, případně prší a voda se dostává do vozovky, tak je malér nasnadě,“ vysvětluje provozní náměstek Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Alois Vybíral a pokračuje:

„Silnice trpí, vznikají okamžitě výtluky, případně i plošné rozpady silnic. Silnice II. a III. třídy mají konstrukci vozovky malou. To znamená, že právě v těchto případech dochází k velkým poruchám a nám nezbývá než v zimě provizorně tyto vozovky opravovat.“

K nejvíce poškozeným patří už tradičně vytížená silnice u Lechovic na Znojemsku, u Holubic a Nesovic na Vyškovsku, nebo u Kývalky na Brněnsku. Měsíční náklady jsou kolem milionu korun, avšak ale ani to zdaleka nestačí a řidiči podle očekávání příliš spokojeni nejsou.

Podle šoférů je hodně děr, někteří už si poškodili auto. Další připomíná, že je potřeba jezdit opatrně. Jedna dáma konstatuje, že díry na silnicích byly vždycky.

Spokojen není ani náměstek Vybíral. Podle něj ale není dost peněz na to, aby se zejména silnice III. tříd mohly opravit souvisle. Kdyby to šlo, zmizely by praskliny, do kterých voda zatéká.

Avšak i zimní opravy jednotlivých výtluků jsou jen krátkodobým řešením, protože nelze použít horkou směs, která lépe přilne k povrchu vozovky.

Výtluk V19 – označení výtluku v projektu vymoly.cz

„Používáme tzv. studenou balenou a nebo speciální asfaltový materiál Bitumix, který je ovšem několikanásobně dražší. Ten používáme především na zatížených vozovkách, kde se jedná o menší výtluky, případně na mostech, u kanalizačních poklopů, šoupat a tak podobně,“ vyjmenovává Alois Vybíral a pokračuje:

„Musíme se mnohdy na jaře vracet k definitivní opravě. Snažíme se, abychom alespoň v rámci stávajících finančních prostředků zabezpečili bezpečnost silničního provozu, protože to je pro nás prioritní.“

Tam, kde silničáři nestíhají, dávají alespoň výstražné dopravní značky. Pokud si řidič na propadlé vozovce poškodí auto, hradí Správa a údržba silnic opravy ze svého pojištění. Majitel ale musí prokázat, že závadu na komunikaci nešlo předvídat.

autoři: hol , Marína Dvořáková
Spustit audio