6. etapa: Atacama vystrkuje růžky

11. leden 2013

Dnes byla na programu první etapa na území Chile. 291 kilometrů spojovací úsek, 455 kilometrů rychlostní zkouška. Závodníci opustili bivak v Arice a vydali se vstříc cíli v Calamě. Po cestě na ně čekala poušť Atacama, nejsušší místo na zemi, a před koncem etapy stoupání do nadmořské výšky tří tisíc metrů.

Zajímavostí dnešní rychlostní zkoušky bylo, že měla dvě části. Rozdělovala je takzvaná neutralizační zóna, ve které se nejelo na čas a technika i posádky si mohly trochu odpočinout. A že jim to přišlo náramně vhod.

První část rychlostní zkoušky měřila 229 kilometrů a dvě třetiny trati se jely opět v písku a dunách. Potom následovala 96kilometrová neutralizace. V druhé, 129kilometrové části se zase stroje potýkaly s fesh-feshem – ultrajemným pískem, jakoby pudrem, ve kterém se někdy topí jako v bahně. Spousta závodníků na trati zapadla a v úmorném vedru se snažili svoje „závodní nářadíčko“ vyprostit.

Motorky

Dva Francouzi Casteu a Pain na yamaze, kteří v předchozích dvou etapách obsadili první příčky, už nezopakovali předešlé skvělé výkony. Hozenou rukavici sebral Francesco Lopez na KTM, který jede v Chile na domácí půdě a nikdo jiný mu tu neřekne jinak než Chaleco. Etapu vyhrál v nejrychlejším čase 3:36:21 a získal tak už svůj třetí etapový titul na letošním ročníku. Z šesti etap to je slušný výsledek, který zatím nemá konkurenci.

Druhý dnes dojel Portugalec Rubens Faria na KTM v čase o 2,5 minuty pomalejším a třetí byl Cyril Despres, obhájce titulu z rallye Dakar 2012, také na KTM. Ten ztratil přibližně čtyři minuty. Olivier Pain zajel devátý nejrychlejší čas, zhruba 3,5 minuty za Despresem, a stačilo to na udržení průběžného vedení kategorie motorek. Despres se naopak posunul o jednu příčku na druhé místo a ztrácí jen necelé 2,5 minuty.

Průběžné stupně vítězů uzavírá David Casteu na yamaze. Dnes zajel 14. nejlepší čas (–11:06). Stupně vítězů tak stále okupuje francouzské trio. „Chaleco“ Lopez je čtvrtý a od prvního místa celkové klasifikace ho dělí jen šest minut. Top 5 uzavírá Rubens Faria.

Slováci jedou skvěle

Talentovaný Štefan Svitko na KTM pokračuje ve výborných vyrovnaných výsledcích a klestí si cestu výsledkovou listinou. Ráno se probouzel v bivaku v Arice jako devátý motorkář průběžného pořadí, ale ulehat bude v Calamě už jako sedmý. A jeho ztráta 22 minut nic neznamená. Jezdci mají před sebou ještě nejméně pět tisíc kilometrů a může se stát cokoliv. Dnes zajel jedenáctý nejrychlejší čas.

Ivan Jakeš, další výborný slovenský jezdec, skončil na 13. místě se ztrátou 10,5 minuty. Celkově mu patří 15. pozice. David Pabiška po včerejší diskvalifikaci Jana Veselého je posledním Čechem na „dakarské motorce“. Jeho umístění se většinou pohybují kolem 50. místa. Dnes to bylo jen o jedno horší. Ztráta rovných 56 minut. Celkově to znamená polepšení si o dvě pozice a je na 45. místě.

Čtyřkolky

Nechci, aby to vyznělo nepřejícně, ale konečně se podařilo vyhrát etapu někomu jinému než Argentinci Patronellimu. Snad to přinese trochu vzrušení do této kategorie.

Stejně jako na motorce i na čtyřkolce vyhrál domácí jezdec a chilští fanoušci v cíli etapy šíleli radostí. Ignacio Casale dovezl svoji yamahu v nejrychlejším čase 4:15:21 a získal tak svoje první etapové vítězství. Zvládl to poměrně suverénně, protože jeho jméno bylo na všech deseti průjezdových bodech jako první.

Příprava motorkářského roadbooku na druhý den

Druhý dojel Patronelli a třetí Jihoafričan van Biljon na stroji E-ATV 690 SM Memotours. Čtvrtý skončil Sebastian Husseini se ztrátou 20,5 minuty. Až do včerejší etapy se držel na průběžném druhém místě, ale na trati ho potkaly velké technické problémy, kvůli kterým dojel rychlostní zkoušku mezi posledními čtyřkolkáři, mimochodem je jich 31. Nabral obrovskou ztrátu a klesl na 14. místo. Husseini je tedy mimo hru o stupně vítězů.

Na druhé místo se posunul domácí jezdec Casale a třetí je Polák Sonik. Lukasz Laskawiec měl zřejmě na trati nějaké problémy, protože v cíli etapy ve výsledkové listině nefiguruje.

Auta

Jemný fesh-fesh na dnešní trase dělal autům velké problémy a spousta jich v něm uvízla. Zrádné bylo okolí 75. kilometru, kde zapadl například vítěz včerejší etapy Nani Roma, Carlos Sousa nebo Giniel de Villiers. Roma tam strávil několik desítek minut a do cíle dojel nakonec s hodinovou ztrátou až na 23. místě. Ostatní se z písečného sevření dokázali vyprostit rychleji.

Carlos Sainz si na začátku letošního Dakaru asi sedl do špatné buginy, protože zatímco on se neustále potýká s nějakými technickými problémy, jeho týmový kolega Nasser Al-Attiyah se jim zatím úspěšně vyhýbá. Sainze dnes zastavila na trati porucha motoru, kterou ani on, ani jeho spolujezdec Timo Gottschalk nedokázali opravit. Bohužel to znamená pro „El Matadora“ konec v soutěži.

Jeden pláče, druhý skáče

Al-Attiyah naopak svoji buginu dovezl do chilské Calamy v nejrychlejším čase 3:32:08. Vítězství bylo o to sladší, že dokázal najet na aktuálního lídra kategorie aut Stéphana Peterhansela 8,5 minuty, a jeho náskok se tak ztenčil na pouhých 78 sekund. A stejně jako Lopez v kategorii motorek, i on vyhrál polovinu etap na letošním Dakaru.

Celkově třetí de Villiers s toyotou ztrácí 42,5 minuty a o dvě minuty za ním je Novitskiy s vozem Mini, týmový kolega Peterhansela. Na pátém místě průběžné klasifikace je Guerlain Chicherit s Buggy SMG.

Adam Malysz a jeho toyota stále úspěšně pokračují v souboji s náročným jihoamerickým terénem. Dnes to bylo 18. místo a stejně je na tom i v celkových výsledcích. Ztrácí ale už –3:21:05.

Kamióny

Tým Aleše Lopraise zvládl dostat Princeznu do startu dnešní etapy opět do formy a mohla se vydat na trať 455 kilometrů dlouhého speciálu. Vedlo se jí opravdu skvěle a neustále zajížděla druhé nebo třetí nejrychlejší časy. Na konci první měřené části dlouhé 229 kilometrů ztrácela jen 21 sekund na kamaz Nikolaeva.

Navigátor Josef Kalina čistí přilbu

V úvodu druhé části Loprais stále držel zhruba jen minutový odstup, ale do konce etapy ještě pár desítek sekund nabral a dokázali se před něj dostat Gerard de Rooy se svým Ivecem Powerstar, Karginov na kamazu a další Nizozemec Versluis tentokrát s Manem TGS 480. Takže na Lopraisovu tatru zbyla až nepěkná bramborová medaile.

De Rooy vyhrál už čtvrtou letošní etapu a bez větších problémů udržel průběžné vedení. Za ním je Rus Nikolaev s kamazem. Ten dnes startoval do etapy jako první a v cíli první části měřeného úseku byl nejrychlejší. Ovšem v druhé části musel podle GPS na několik minut zastavit a kvůli tomu se propadl až na osmé místo.

Dvě de Rooyova iveca mimo boj o titul

Třetí nejrychlejší kamión je zatím kamaz pilotovaný Mardeevem, ztrácí půl hodiny. Výborné čtvrté místo drží Martin Kolomý s tatrou (–38:31). Zatím prý nejede na sto procent, protože ví, že Dakar je teprve v první polovině a do Santiaga je ještě daleko. Dnes to bylo šesté místo. Mezi jeho a Lopraisovu tatru se vklínilo ještě páté iveco Mikiho Biasiona, ale ten kvůli problémům v předešlých etapách už přišel o možnost bojovat o dakarský titul.

Hans Stacey z de Rooyova týmu na 79. kilometru dnešní rychlostní zkoušky převrátil svoje iveco na střechu po pádu z poměrně vysoké duny. Škody byly tak velké, že nemohl pokračovat dál v závodu. Odstoupil z průběžného pátého místa. O to horší muselo být spolknout toto sousto, protože včerejší etapu vyhrál.

Díky tomu se průběžně osmý Aleš Loprais posunul dopředu a protože ještě k tomu dnes zajel rychlejší čas než Nizozemec Van den Brink, který byl před ním, tak je šestý. Po včerejších komplikacích s autobaterií je však jeho ztráta stále téměř dvouhodinová.

Třetí česká tatra Tomáše Vrátného dojela dnes na 13. místě se ztrátou přibližně 45 minut. O dvě pozice za ním skončila liazka Vlastimila Vildmana. Ten drží průběžné 16. místo a Tomáš Vrátný je jednadvacátý. Marku Spáčilovi s další liazkou dnes nevyšla první část rychlostní zkoušky před neutralizací. Byl až na 27. místě. V druhé části se trochu zlepšil, ale dojel až pětadvacátý se ztrátou necelých dvou hodin. Průběžně je na 18. místě.

Trasa 7. etapy mezi městy Calamo a Salto:
V brzkých ranních hodinách budou závodníci a týmy stoupat v konvoji vzhůru do And. Přitom se dostanou do nadmořské výšky 4.975 metrů, ve které se nachází nejvýše položený argentinský horský průsmyk. V rychlostní zkoušce se budou závodníci pohybovat v nadmořské výšce od 4 do 3,4 tisíce metrů, ale ručička na tachometru neklesne pod 100 km/h, přestože se stroje budou potýkat s nedostatkem výkonu zapříčiněným vysokou nadmořskou výškou a řidším vzduchem.

Pro motorkáře to bude zkouška ohněm, protože průměrné teploty v tomto ročním období a v těchto nadmořských výškách se pohybují kolem 15 stupňů. Důležitá bude výdrž a odhodlání. Pokud zvládnou nástrahy trati, bude na ně čekat bivak, jenže v rámci maratónské etapy, takže servis bude pouze na jezdcích.

autor: onj
Spustit audio