Josef Šlerka: Facebook je součástí veřejného prostoru

Sociální sítě, fenomén posledních let. Kdo se dnes podívá například na Facebook, zaznamenává částečnou změnu, alespoň v České republice. Částečně zmizí obrázky domácích mazlíčků, zážitky z dovolené, fotky z narozeninových oslav. Část uživatelů téhle sociální sítě si to rozdává jako v době Foglarových Rychlých šípů. Koho volíš – Zemana nebo Schwarzenberga? Situace došla tak daleko, že i odborníci se dohadují, rozhodl v prvním kole přímé volby prezidenta České republiky Facebook nebo je to hloupost?

Jan POKORNÝ, moderátor:
Hostem Dvaceti minut Radiožurnálu je Josef Šlerka, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Dobrý podvečer.

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Dobrý podvečer.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Rozhodl Facebook v prvním kole?

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Záleží na tom, co myslíte rozhodl, a o kom.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Dobře, vezmu to takhle. Například Ján Simkanič napsal po prvním kole prezidentské volby na Twitteru, a kdyby to náhodou někomu nedocházelo, cituji: "Dnešek je největším vítězstvím sociálních sítí v Česku, bez nich by byl Fischer v klidu druhý." Má pravdu?

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
A vzápětí po tomhle článku pana Simkaniče se objevily názory, že Facebook je strašně malá vlastně entita, co do počtu, vůči zbytku obyvatel.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Další známá osobnost, Daniel Dočekal.

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Daniel Dočekal argumentoval tímhle. Já si myslím, že ten problém je malinko posunutej. Facebook rozhodně pomohl nastolit vlastně obecně přesvědčení, že Jan Fischer nemusí projít do druhého kola. To znamená prorazil takovou tu, takovej ten efekt toho, že máme dva jasné kandidáty, to byl první úžasný úspěch. A druhý je, že upozornil na to, že to vystupování Fischera jako kandidáta je hodně lidmi vnímáno jako do určité míry vyprázdněné, jako spíš marketingové gesto, a tím že se zvedla tak obrovská vlna různých videí, fotek, montáží, statusů, tak se podařilo s touhle tou zprávou proniknout do těch tradičních médií a ony najednou začaly psát na Facebooku se šíří tohle to. A tím se vlastně podařilo propojit ten novomediální a ten jakoby staromediální svět dohromady a vytvořit prostředí, ve kterém řada lidí nakonec se rozhodla hlasovat jinak, než podle toho co říkaly výzkumy.

Jan POKORNÝ, moderátor:
A to je řekněme ten aspekt, který Daniel Dočekal, námi už citovaný a možná oběma pozdravovaný, ne tak doceňuje ve svém textu. Protože on se točí, když to tak řeknu na tom, že Facebook má u nás kolik, 3 miliony 800 tisíc? To je počet účtů, což může být různé. Těch aktivních účastníků je ale mnohem méně.

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Tak, já myslím, že ten základní, to co se skutečně ukázalo je, že hranice mezi Facebookem jako nějakou zemí tam někde a tou realitou je definitivně setřena, že je zapotřebí dneska chápat, že Facebook je součást toho veřejného prostoru, tak jako jím jsou prostě další kulturní instituce nebo další komunikační prostory a v těchto volbách určitě sehrál tu zásadní roli pro ten závěrečnej, pro tu závěrečnou proměnu na těch prvních pozicích, respektive na té druhé a třetí.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Máte rád Facebook?

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
To je jako kdybyste se mě zeptal, jestli mám rád mobilní telefon. Někdy jo, někdy ne, někdy s pomocí něj pracuju a někdy se pomocí něj bavím, takže tak jako mobilní telefon.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Bojíte se Facebooku?

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Ne, nebojím.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Když stáhneme ta slova, jimiž jsme začali náš rozhovor s Josefem Šlérkou, vedoucím Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, ještě jednou k osobě Jana Fischera, který skončil na třetím místě po prvním kole přímé volby prezidenta. Internetem obletělo takové to video Herce Tomáše Hanáka, které poukazovalo na Fischerovu komunistickou minulost. Má takové sdělení na Internetu jinou sílu, než kdyby Tomáš Hanák řekněme napsal v tomto duchu článek do novin?

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
My jsme připravili pro Českou televizi výzkum vlastně, toho jak...

Jan POKORNÝ, moderátor:
Chování fanoušků jste sledovali.

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Chování fanoušků, respektive toho, jaký byly zřetelný jakoby skupiny prezidentských kandidátů podle fanoušků.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Teď jenom, fanoušci?

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Fanoušků na Facebooku.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Fanoušků na Facebooku, tak.

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Respektive těch aktivních, těch skutečně co se vkládali do těch debat. A tam se ukázala velmi zajímavá věc. Totiž že Jan Fischer byl vnímán jako součást shluků vlastně etablovaných politiků. Vlastně jeho, zřejmě jeho snaha působit jako zkušený politik nakonec vedla k tomu, že tak byl vnímán a...

Jan POKORNÝ, moderátor:
Že nebyl tou alternativou.

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
...že nebyl tou alternativou a vlastně videa jako bylo video Hanáka, nebo výzva Matěje Holana, která tam byla, vlastně jenom posilovala tohle to přesvědčení. Oproti tomu z toho výzkumu vyplývá, že se Karlu Schwarzenbergovi podařilo se profilovat jako alternativa, jako alternativa vůči té etablované politice. A zdá se, aspoň z toho výzkumu to tak vychází, že pro většinu těch facebookových podporovatelů nebo těch aktivních podporovatelů, ztratilo to pravo levý dělení smysl a stalo se tam, stal se tam obrat k dělení alternativa a etablovaná moc bez ohledu na orientaci.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Vy jste vzpomněl další jméno internetové komunity, Matěje Holana. Jeho účet na Facebooku zrušili.

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Už se vrátil.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Už se vrátil, takže to byla jenom taková krátká nic o ničem nevypovídající epizoda?

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Matěj Holan, myslím je, má tolik nepřátel.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Už dlouho.

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Už dlouhou dobu, protože udělal vlastně dost záslužných věcí, že těžko říct, kdo z nich zrovna měl zájem na tom, aby tomu účtu bylo jaksi takhle zabráněno v existenci, nicméně Facebook už dnes relativně pružně reaguje a ten účet už je dneska zpátky. Ale mimochodem ukazuje to, že někomu to stálo za to, si tu práci dát. Protože Facebook samozřejmě nezablokuje někomu účet na základě jednoho emailu nebo jednoho dotazu.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Opravdu si máme do důsledku představit, že kandidáti na prezidenta mají své šikovné agentury, lidi, kteří se jim i takhle starají o Facebook?

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Někdy stačí nadšenec. Já si myslím, že za velkou částí úspěchu Karla Schwarzenberga v sociálních sítích je, podobně jako v případě Vladimíra Franze, skupina lidí, která možná ani není přímo navázaná na to, jenom prostě podporuje, šíří, snaží se přesvědčovat. Podařilo se vytvořit z Karla Swchwarzenberga de facto "love brand", stejně jako z Vladimíra Franze.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Co udělá s Facebookem Miloš Zeman, jehož tým se na něj teď chystá?

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Na to já jsem osobně vlastně velmi zvědav, protože Miloš Zeman do určitý míry ignoroval ten prostor sociálních sítí, protože se zdálo, že v případě duelu Fischer Zeman nebude mít vlastně ty sociální sítě až takovou moc. Nyní se ukazuje, že se podařilo polarizovat v podstatě tu společnost a bude se hrát doslova o každé procento a ty sociální sítě budou zajímavý. Podle prvních vyhlášení z jeho štábu totiž budou upozorňovat mladý lidi na to, že Karel Schwarzenberg propaguje školný a podobný negativní jevy, se zdá že zatím ten sociálním sítím moc nerozumí, ale uvidíme. Jenom čistě takhle negativní kampaň by ho spíš poškodila.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Nicméně jedno video s Milošem Zemanem na Internetu, nejenom na Facebooku, v posledních dnech a hodinách zabodovalo. To je ten takzvaný, snad už většina posluchačů ví o čem mluvíme, Zemanův aligátor, tedy sekvence z rozhovoru pro jednu soukromou televizi, kdy Miloš Zeman na dotaz, jestli vlastní mobilní telefon, tak jmenuje značku toho telefonu, která zní jako název onoho živočicha a ještě udělá takové gesto predátora s úsměvem na onu redaktorku. Může vyvolat takové video Josefe Šlérko něco víc, než jenom pobavení?

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Já si myslím, že hlavně vyvolalo obrovský zájem o ten mobilní telefon pro seniory. Protože vlastně ten virální potenciál toho videa, dneska už existujou parodie na něj, je tak obrovský, že já bych se především radoval, být v marketingovém oddělení výrobce. Druhá věc je, že samozřejmě může do určitý míry pomoct odbourat určitý, určitý pnutí, který můžete ke kandidátovi mít. Protože Miloš Zeman je skutečně silně polarizující osobnost a pro řadu lidí a v řadě lidí vyvolávající obavy. A takovýhle uvolnění, takovýhle vtip může vlastně trošku jakoby podlomovat tu jeho autoritu. Ale rozhodně si myslím, že to nebyl úmysl té akce. Na videu je až příliš zřetelně vidět, že pan Zeman je v tu chvíli více než spontánní.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Když se podíváme na Facebook v posledních hodinách, tak jsou tam ale zaznamenatelné už i názory nebo komentáře pod jednotlivými texty, že už mě s tím neobtěžujte, už mám té kampaně dost. Hrozí tam nějaký efekt, kdy to třeba jeden z kandidátů nebo oba přepálí?

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Pozoruhodný jev té prezidentské kampaně obecně byl ten, že se ukázalo, že pro Čechy je vlastně jednodušší doporučit osobnost k volbě, než politické strany. To znamená, my tady poprvé vlastně zažíváme tak intenzivní kampaň, kterou dělají příznivci těch kandidátů ve svém okolí, která by jinak, třeba je typická pro kampaň ve Spojených státech. Myslím si, že se někde ustálí ten počet lidí. Část lidí to obtěžuje, část ne. Rozhodně to ty lidi nezastaví.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Změnil se tedy Facebook opravdu v posledních hodinách tak, jak jsem říkal na začátku? Že z té sociální sítě plné obrázků, kočiček, malých dětí, narozeninových oslav, fotografií z břehu moře, tak najednou je to agitka svého druhu.

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Odpověď je, že možná se změnila celá ta společnost za poslední dva roky a tím, jak se mění ta společnost a ochota mluvit o některých problémech, o některých situacích a náladách víc na veřejnosti, tak se mění i ten Facebook. Protože Facebook jako skutečně jenom poskytuje prostor pro širší a rychlejší šíření informace a pro její umocnění v emotivním rozměru. Čili myslím si, že je to provázaný s tou změnou v tý společnosti.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu, hostem je Josef Šlerka, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Navážu na to, čím jsme před chvílí končili. Vy jste schopní vidět sociální sítě jako budoucnost občanské společnosti?

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Do jisté míry ano. A je to rozměr, který často uniká z těch klasických mediálních analýz. Minimálně se ukazuje, na posledních x měsících, že sociální sítě získávají dvě vlastnosti, které patřily dřív v podstatě do klasického arzenálu médií. Jedním z nich je agenda settings, nastavování agendy a tyhle volby jsou dobrou ukázkou, což byla doména v zásadě novin a PR agentur. A druhý je jakýsi gate keeping nad informacema.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Česky?

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Jakési kontrola toho, co proteče nebo prioritizace mnohem spíš by bylo lepší nebo určení toho, co je důležitý. Protože lidé tím, že spontánně sdílí další zprávy, ukazují často, že je zajímají možná malinko jiné věci, než si myslí editoři velkých novin. Čili v tomhle ohledu můžou bejt velmi jako důležitým jakoby katalyzátorem nebo zpětnou vazbou do toho tradičního světa. Samo o sobě je to jenom další prostor, kde se lidé můžou vyjádřit a vyjádřit se můžou v dobrém i ve zlém. Takže budoucnost občanské společnosti částečně.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Nikoliv jako její náhrada plnohodnotná, protože ta by měla zatím v tom...

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Americký politolog Evgeny Morozov na tohle konto říká, kdyby stačilo k demokratizaci totalitního režimu, aby měl Internet a chytré telefony, tak bombardujme Afghánistán iPody nebo iPhony a bude to fajn, dovedeme tam demokracii. Realita je taková, že tohle může jenom pomoct vytvořit prostředí, ale ta strukturální změna není v moci té technologie samotné.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Když to na českém Facebooku takhle pěkně žije, může mít Mark Zuckerberg radost?

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Tak Mark Zuckerberg má určitě radost, že to na Facebooku žije, ale myslím že v tuhle chvíli má úplně jiné starosti.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Víte co mě zajímá, že mnoho lidí pravděpodobně přistupuje k těm sociálním sítím jako snad až k takové veřejnoprávní platformě, že si neuvědomují, že je to prostě i něčí byznys. A že každým svým pohybem, který tam udělají, každým svým takzvaným postem, tak vlastně svým způsobem vydělávají někomu peníze.

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
To je samozřejmě pravda. Kdyby se Mark Zuckerberg rozhodl a zejtra ráno celej Facebook vypnul, tak mu v tom v zásadě nemůže nic zabránit, samozřejmě nějaký smlouvy s inzerentama a podobně, ale on je konec konců tím držitelem té moci nebo respektive společnost Facebook je držitelem té moci. Ale na druhou stranu ta potřeba, která jaksi v té populaci už existuje po tomhle druhu jaksi prostředí je taková, že by pravděpodobně druhý den vznikl nějaký další nebo by se lidé přesunuli na další sociální sítě.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Co je vlastně principem byznysu Facebooku?

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
V tuhle chvíli hlavním je prodej...

Jan POKORNÝ, moderátor:
Na čem ten Zuckerberg vydělává?

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Prodej reklamy, to je ten hlavním, to na čem vydělávají vlastně všechna média, prodej reklamy. To, že ta reklama v případě Facebooku může být dobře cílená, líp cílená než může bejt klasická. Pro určitý druhy byznysu se ukazuje, že skutečně platí a je to dáno tím, že teď se nechci nikoho z posluchačů dotknout, ale nejsme tak unikátní, jak si myslíme. Všichni patříme do nějakých skupin a vrstev a máme nějaké podobné preference. No a schopnost dobře odhadnout preference lidí a doručit jim tu správnou reklamu je to, co je výdělečný byznys vždy a všude.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Omlouvám se možná za přílišnou akademičnost té následující otázky, ale je tedy taková sociální síť nástrojem demokracie svého druhu nebo chytrým podnikatelským záměrem, na který řada uživatelů bezelstně skočí?

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Musí to být v opozici. Nemůže to být věc, která je dobrý obchodním záměrem být zároveň dobrou demokratickou platformou. Já mám pocit, že v Čechách máme ve zvyku od sebe až příliš oddělovat ekonomiku a demokracii nebo způsob hospodářský soutěže a demokracie jak způsob vlády. A myslím si, že prostě ne všechno co vydělává peníze, musí být automaticky nedemokratický. Facebook je něco co řadě lidí umožňuje mluvit víc, než jim umožňovaly starý média. Řadě lidí umožňujou zbohatnout, možná to není ve sporu.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Když si ještě zkusíme popsat pro posluchače, kteří zatím se do sociálních sítí nedostali, zatím se v nich třeba neztratili. Kontextová reklama, jakoby jeden z principů výdělku na Facebooku. V čem jsou její úskalí a výhody?

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Technicky vzato, nemluvíme o kontextový reklamě tak jako v případě Googlu, která se týká hlavně obsahu. Daleko spíš mluvíme o nějakém cílení podle chování. Budu hodně zjednodušovat a dopředu se omlouvám všem odborníkům. Ale v zásadě jde o to, že pokud preferujete kupříkladu stránky o pejscích, budete asi lepším zákazníkem pro obchody s psím žrádlem než lidé, kteří preferují stránky o heavymetalu, a to je ta triviální podoba.

Jan POKORNÝ, moderátor:
To znamená, že taková ta nabídka těch reklamních obrázků, když to zjednodušíme úplně a úplně, tak bude na mém profilu, pokud budu ten, který se bude starat o pejsky.

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Přesně tak. My jsme v druhém výzkumu, který jsme udělali pro Českou televizi, jsme se snažili profilovat fanoušky jednotlivých kandidátů podle toho, co mají oblíbené výrazně víc než ostatní. A když se pak na ty mapy podíváte, tak je to až děsivý, protože vidíte u Táni Fischerový nadprůměrný velký zastoupení lidí, kteří mají rádi Dalajlámu, kteří mají rádi duchovní proudy a tak dále. U fanoušků Vladimíra Franze vidíte samé fanoušky Doxu, Meetfactor, různých uměleckých směrů. To znamená, že skutečně to co na Facebooku říkáme, že máme rádi, v těch velkých číslech nebo statisticky relevantních číslech výrazně vypovídá o těch skupinách, které tam jsou. A je to vlastně výrazně snazší, než jak to může z venku vypadat.

Jan POKORNÝ, moderátor:
I ten váš Facebook, i ten váš průzkum, pardon, který jste dělali pro Českou televizi vlastně svědčí o tom, že z Facebooku se dá hodně věcí o nás zjistit. Až se vaše děti Josefe Šlerko rozhodnou, že si chtějí založit účet na sociální síti, jaké jim doporučíte nastavení soukromí?

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Já jim asi doporučím podobné nastavení, jako mám já sám. To znamená všechno viditelné, ale zároveň jim řeknu, aby si uvědomovaly, že cokoliv na tom Facebooku říkají a píšou může kdokoliv vzít a použít proti nim. Myslím, že je to lepší než špekulování nad různejma stavama soukromí.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu, hostem je Josef Šlerka. I na facebookové stránky Radiožurnálu, Dvaceti minut Radiožurnálu, přišla řada otázek. Z nich vyberme některé, některé se opakují. Zdeněk Trutnováček Horský se ptá, naráží právě na facebookové klání prezidentských kandidátů, tohle už není souboj dvou osobností, ale souboj dvou reklamních agentur.

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
To je bohužel trend, který tady bude i dál a nedá se s ním nic dělat.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Sylva Svitáková píše, že "sociální sítě jsou součástí té gulášové kampaně. Nemá to být hlavní část, důležitější jsou věcné diskuze, ale řekla bych že gulášová kampaň", vnáší nový termín, "je nutná. Na každého zabírá něco jiného. Přiznávám, že mě ovlivnilo i to, že vidím kteří moji facebookoví přátelé podporují jaké kandidáty."

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Myslím, že krásně to dokazuje, že ten vliv tam skutečně existuje. Když se podíváme na Spojené státy, na kampaň Baracka Obamy, tak ta kampaň šla vlastně ve Státech ještě dál, ta gulášovost té kampaně. Do velmi přesné segmentace...

Jan POKORNÝ, moderátor:
Promiňte, jak tedy rozumíte tomu slovu gulášová?

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Jaksi tomu nabídnout každýmu ten guláš a to pivo, za který získá hlas. Aspoň tak si myslím, že to je myšleno. Kdy Barack Obama vlastně šel do jemný segmentace po pleti sociálním statutu a vybíral přesně ty témata, který byly určený pro tu skupinu. To znamená, že už to nebylo ani pro větší sociální vrstvy, ale velmi přesně cílený. To je bohužel ta hranice, kdy se politický marketing a ekonomický marketing spolu prolíná. Je to věc, vůči které se můžeme bránit možná tak zdravým rozumem, ale která nás dlouhou dobu neopustí, čili je to tak, no.

Jan POKORNÝ, moderátor:
My se bavíme vlastně několik týdnů poté, co zejména internetovou komunitou obletěla taková zajímavá diskuze o regulaci nebo neregulaci Internetu. Některé státy byly pro, jiné byly spíš proti. Jak je to v případě Facebooku jako součástí toho mediatypu, kterému se říká Internet.

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Do určitý míry záleží spíš na tom, co si myslí Mark Zuckeberg, než co si myslí ostatní státy v případě Facebooku. Oni v zásadě mají jedinou možnost, buďto znemožnit přístup nebo ne. O tom, jaká pravidla budou na Facebooku ovšem rozhoduje vlastně on svými technickými řešeními a v zásadě se spíš přiklání k prudérnější verzi Facebooku, aspoň pokud jde o pornografii nebo obnažený části ženských těl a podobně. Ale na druhou stranu politicky je daleko otevřenější platformou, než je většina jaksi státních uspořádání po světě.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Včera se také objevila zpráva, které možná ne každý rozuměl. Že Facebook uvažuje o tom, že umožní nahlédnout i vlastně do těch sdílených obsahů do těch kontaktů. Jak jste to chápal?

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Já myslím, pokud jsem to, on umožní spíš hledat s větším podílem toho sociálního skóre. Například tam krásně byl, řekněme kdo poslouchá z mých kamarádů ještě tohle nebo jakou muziku poslouchají lidé, co mají rádi Mitta Romneyho. To zní krásně, je to do určitý míry zlatý grál jako sociálního hledání. Na druhou stranu, přitom jak dnes funguje Facebook search jsem já osobně hodně zvědav, jak bude fungovat tenhle.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Tolik dnešních Dvacet minut Radiožurnálu. Debatovali jsme nejenom o prezidentské kampani, ale také hlavně o sociálních sítích s Josefem Šlerkou, vedoucím Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Děkuji za rozhovor a mějte se hezky, na slyšenou.

Josef ŠLERKA, vedoucí Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze:
Na slyšenou.

Jan POKORNÝ, moderátor:
Jan Pokorný přeje dobrý poslech dalších programů Radiožurnálu. Za 4 minuty v půl šesté další zprávy.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou. Zvukové záznamy zpravodajských a publicistických pořadů Radiožurnálu si můžete poslechnout v iRadiu.

autor: jap
Spustit audio