Stromy v blízkosti silnic stále zabíjejí

22. leden 2013

Náraz do stromu často dopadá fatálně. Navíc když k němu dojde bokem, stačí i malá rychlost a posádka to nemusí přežít. Jasně to dokládá statistika dopravní nehodovosti – loni kvůli nárazu do stromu vyhaslo 177 životů a letos už dalších sedm. Proč jsou v okolí českých silnic stromy stále v takové blízkosti?

Bylo by řešením, všechny stromy vykácet? Už před pár lety se o tom živě diskutovalo, dokonce to i někde přes odpor místních obyvatel zkusili, ale nakonec od toho sami odstoupili, protože krajina začala být jednotvárná a fádní. Navíc se ukázalo, že na silnicích bez stromů dělá problémy boční vítr, v zimě sněhové jazyky a za nepříznivých podmínek řidiči nedokážou předvídat směr silnice.

Stromy u cest tedy mají smysl, ovšem zároveň nesmějí řidiče ohrožovat. „V právním řádu bohužel není zavedena takzvaná bezpečná zóna kolem komunikace, kterou má spousta zemí. U nás norma pouze říká, že pevné překážky v blízkosti komunikace by měly být ochráněny svodidlem,“ přibližuje současnou situaci dopravní inženýr Jiří Landa ze společnosti City plan.

Stromy za všechno nemůžou

Stromů by u silnic mělo být daleko méně. Zůstat by měly jen cenné stromy - ovšem za svodidlem, a nové by se měly vysazovat v dostatečné vzdálenosti. „Platí zlaté pravidlo, jaká je povolená rychlost, tolik metrů od okraje jízdního pruhu by neměla být pevná překážka. Pokud je tedy povolená padesátka, v ideálním případě by neměla stát žádná pevná překážka k okraji vozovky blíž než pět metrů,“ vysvětluje Landa.

Nehoda nárazem do stromu

Stromy však z našich silnic mizí. Během šesti let bylo pokáceno přes 82 tisíc stromů a vysázeno, většinou však na jiných místech, zhruba 50 tisíc stromů.

Náraz do stromu je ovšem až následek. Nejprve řidič udělá na silnici nějakou chybu. A tak je podle Jindřicha Friče z Centra dopravního výzkumu potřeba nejprve řešit příčiny těchto nehod. „Může to být špatné vedení komunikace, horší drsnost, špatná viditelnost nebo údržba. Tyto příčiny se dají odstranit řadou stavebních nebo organizačních opatření,“ vyjmenovává.

Vysočina je královstvím stromových špalírů v okolí silnic

Nejvíc stromů kolem silnic má kraj Vysočina, kde se rozhodli místo kácení stromy zvýraznit bílým pruhem a spoléhají i na to, že na silnici se stromořadím řidič podvědomě zpomalí. To však neznamená, že nemůže dojít k nárazu.

Nehoda nárazem do stromu

Doufejme, že i u nás se budeme stále častěji řídit heslem, které razí Světová silniční společnost: silnice by měla být odpouštějící. „Při chybování řidiče nebudou následky nehody tak fatální. Například ve Švédsku jsou podle třídy komunikace vymýcena pásma i do vzdálenosti několika desítek metrů – v Německu sedm metrů, v Rakousku pět metrů."

Jen u nás může stát strom prakticky hned u krajnice. Bohužel rozhodují o tom jednotliví správci komunikací, a i když mají jasná doporučení dopravní policie o nebezpečnosti daného místa, je jen na nich, jak to budou řešit. A častokrát jsou tím hlavním hlediskem peníze.

autor: evk
Spustit audio