Polští filmaři zaznamenali úspěch na filmovém festivalu Sundance

8. únor 2013

Polští filmaři na festivalu Sundance získali cenu za nejlepší krátký film a také za nejlepší kameru snímku natočeného za hranicemi Spojených států.

Prvním z oceněných je kameraman Michał Englert. Jeho práce na snímku „Nieulotne" – volně přeloženo jako „Trvalé"– uspěla mezi filmy z více než 32 zemí. Kameraman, kterého může český divák znát díky snímku „Ony" představeném na loňském festivalu Febiofest, měl přitom na svém kontě zatím jen Zlatého lva z festivalu v polské Gdyni.

Sedmatřicetiletý Michał Englert, jenž vystudoval kameru na filmové akademii v Łodzi, na snímku „Nieulotne" spolupracoval s režisérem Jackem Borcuchem. Jejich film měl v Polsku premiéru teprve nyní začátkem února a vypráví příběh dvou polských studentů, kteří se do sebe zamilují během pobytu ve španělské Valencii. Letní romantiku ovšem naruší nečekané a velmi dramatické události, jež navždy změní jejich životy. S Jackem Boruchem přitom už v minulosti kameraman Michał Englert slavil úspěchy. A to, když jejich společný film „Vše, co miluji" byl před třemi lety nominován Polskem do klání o cenu americké akademie Oscar.

Druhou cenu na festivalu Sundance získalo Polsko za nejlepší krátkometrážní dokument s názvem „Gwizdek", tedy „Hvízdnutí". Tento šestnáctiminutový snímek od režiséra Grzegorze Zariczného vznikal dva roky. „Milujeme tento film," citovala agentura PAP porotce a amerického tvůrce animovaných filmů Dona Hertzfeldta. Podle něj film překvapil nejen svým vtipem, ale také hloubkou. Dokument o fotbalovém rozhodčím z Krakova, který píská místní zápasy a potýká se s tím, jak spravedlivě rozhodnout často brutální střety na hřišti, tak na festivalu porazil jedenáct tisíc dalších přihlášených filmů.

Jak k nynějšímu úspěchu poznamenal týdeník Wprost, v Polsku již vyrostla nová generace filmařů, která hovoří vlastním hlasem a nesází ve své tvorbě jen na laciná pozlátka. Její filmy jsou umělecky kvalitní a současně divácky atraktivní. Ovšem jen točit dobré filmy podle týdeníku už dnes nestačí. Zdůraznil, že je třeba pokračovat v tom, aby polské snímky měly v zahraničí co nejlepší propagaci a agenty.

autor: Dagmar Langová
Spustit audio