Neúspěšní uchazeči o modernizaci D1 se odvolali

28. únor 2013

Modernizace dálnice D1 by v první etapě měla stát necelé tři miliardy korun, tedy zhruba dvě třetiny předpokládané ceny. Otázkou však stále je, kdy se s opravami začne. Odvolání neúspěšných stavebních firem ve výběrovém řízení zatím odsouvá začátek stavebních prací na neurčito.

V ideálním případě by se u Větrného Jeníkova a Velké Bíteše mohlo začít stavět zhruba za měsíc, v nejhorší možné variantě by se letos D1 vůbec neopravovala.

„Existuje určité rozhodné datum, po kterém by bylo velmi problematické zahájit modernizaci v tomto roce z důvodu uspořádání provozu v zimním období,“ říká generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák.

Oficiálně jsou podána zatím dvě odvolání. V prvním případě společnost Eurovia namítá, že vítězné sdružení Colas a Porr mělo špatný formulář na bankovní záruku, v druhém se firma Habau odvolává proti svému vyloučení z tendru, jehož důvodem byl však prokazatelný střet zájmů.

Hrozí další odklady

ŘSD v nejbližších dnech na námitky odpoví a nejpozději do konce měsíce by mělo být jasné, jestli se některá z firem dál odvolá k Úřadu pro hospodářskou soutěž. V tom případě není možné prakticky až do konce dubna podepsat smlouvy s vítěznými firmami.

„Po těch 45 dnech smlouvu uzavřít můžeme, ale potom hrozí riziko ztráty platnosti předchozích úkonů v případě rozhodnutí Úřadu pro hospodářskou soutěž ve prospěch odvolání,“ vysvětluje Čermák.

Sdružení OHL ŽS Alpine Bau vyhrálo tendr na oba úseky u Velké Bíteše a právě kvůli tomu avizovala odvolání společnost Eurovia. Čeká se i odvolání Dálničních staveb Praha, které byly ze dvou zbývajících tendrů vyloučeny, přestože podaly nejnižší nabídku, jenže rozšíření dálnice řešily do středu a ne na krajnici a to je v rozporu se zadáním. Šanci tak mají firmy s druhou nejnižší cenou, tedy Eurovia a konsorcium Colas a Porr.

Díky velkému množství uchazečů je celkový výsledek tendru až o 40 procent levnější oproti předpokladům. Ušetří se tak až 1,7 miliardy korun. „Podstatné také je, aby byla odpovídající kvalita stavby. Na základě posouzení projektantů víme, že cena je reálná a lze to za ni postavit,“ ujišťuje Čermák.

O kvalitu výstavby se neobáváme, vzkazuje ŘSD

Z vítězných stavebních firem je bezesporu nejznámější Eurovia. Dřívější Stavby silnic a železnic jsou pod francouzským vlastníkem naší jedničkou v oblasti dopravních staveb a kromě vlnící se dálnice D47 staví například i D8 nebo spojnici mezi Ostravou a Opavou.

Podobně rakouská společnosti Alpine Bau má zkušenosti s dálničními stavbami na D11 nebo Pražském okruhu. Dříve brněnská společnost OHL ŽS, teď pod španělskými křídly, realizovala například Dobrovského tunely v Brně. Rakouské vlastníky má i firma Porr, která se podílela na Vysočanské radiále, zatímco francouzská společnost Colas dělala třeba obchvat Jihlavy.

„Absolutní většina subjektů, které se do soutěže přihlásily, a hlavně ty, které skončily na prvních místech, jsou zaběhnuté firmy, které se v oboru dopravního stavitelství pohybují dlouhou dobu. V tomto ohledu ze strany ŘSD není žádná obava,“ uzavírá David Čermák.

autor: evk
Spustit audio