Emisní zóny

1. březen 2013

Zelené nebo také nízkoemisní zóny - tak se říká částem města, většinou ve středu, kam se nedostanete se starým automobilem. Nejen metropole, hlavně v Evropě, se snaží odlehčit centrům a snížit podíl škodlivin v ovzduší, které mají na svědomí projíždějící automobily.

V zahraničí je to běžná praxe, například u našich sousedů v Německu, kde to vymysleli a zavedli jako první, najdete takových měst už skoro padesát. Podrobnosti jsou k dohledání třeba na internetu na adrese zelena-plaketa.cz.

U nás chyběl předváděcí předpis, to už je ale od začátku února minulostí. Na zavedení takových zón se chystají dlouhodobě v Praze, u nás na severu o tom uvažuje Ústí nad Labem, mluví o tom Ostrava, ale třeba v Brně zatím zájem není.

Praha bude zóny zavádět postupně a do centra se pak bez známky nedostanete - nejspíš od ledna roku 2015. Označení nízkoemisních zón by mělo vycházet z emisních norem, které pro automobily platí.

Emisní normu Euro 1 většinou plní auta od roku výroby 1993, Euro 2 pak zhruba od roku 1997. Euro 3 nastoupilo v roce 2001 a Euro 4 plní vozy přibližně od roku 2006. Pro jedničku vydaná známka nebude, starší automobily mají prostě smůlu. Dvojka bude červená, trojka žlutá a majitelé aut vyrobených po roce 2006 si budou moci koupit zelenou známku.

Někde se objevuje i název plaketa. To platí pro dieselové motory - u zážehových motorů dostanou rovnou zelenou známku všechna auta, vyrobená po roce 1993.

Města by měla udělovat i výjimky, například pro hasiče, sanitky nebo třeba popeláře. Výjimku dostanou i ti, co v centru bydlí.

Dobrou zprávou nakonec je, že jednotlivé nálepky nebudou drahé jako třeba dálniční známky. Cena, bez rozdílu barvy a označení, by měla být osmdesát korun. Pro srovnání, pokud pojedete třeba do Německa, musíte zaplatit tři sta korun.

autor: Milan Král
Spustit audio