Glastonbury, Colours of Ostrava i café V lese

25. březen 2013

Letošní jaro je bohaté na návraty umělců po delší době mlčení, a v Čajovně 25. března se tak sejde hned několik žhavých novinek. Talentovaná autorka křehkých písní Rokia Traoré z Mali vydala své předchozí album před čtyřmi lety a v současné době plánuje comebackové turné, na jehož trase jsou velké evropské festivaly: Glastonbury, Womad, Roskilde i Colours of Ostrava. Její nové album Beautiful Africa vyjde oficiálně až v dubnu, ale jeho titulní píseň můžete s předstihem vychutnat jak na Českém rozhlase Vltava, tak na videu.

Mezi západoafrickými umělci představuje Rokia Traoré zcela ojedinělou postavu: jako dcera diplomata vyrůstala v USA, Evropě i na středním Východě, studovala sociologii v Bruselu, ale její hudba je přesto ryzí esencí stylů z rodného Mali. Před několika lety si vyzkoušela práci pro divadlo, spolu s nositelkou Nobelovy ceny, americkou spisovatelkou Toni Morrisonovou a režisérem Peterem Sellarsem připravila inscenaci Desdemona, která měla premiéru ve Vídni, později se hrála v Lincoln Centru v New Yorku i v londýnském Barbicanu.

Rovněž z Mali pochází album, které sice není novinkou, ale spíše dva roky dobře střeženým tajemstvím: Music From Saharan Cellphones, Hudba ze saharských mobilních telefonů. Paměťové karty mobilů suplují v těchto odlehlých končinách funkci harddisků či MP3 přehrávačů a pro cizince jsou unikátní sondou do místní hudební tvorby, která představuje to nejsyrovější křídlo fenoménu označovaného jako DIY, tedy do-it-yourself. Příprava alba nebyla zrovna jednoduchá - poté, když autoři kompilace dokončili výběr skladeb, bylo nutné ještě vypátrat autory, a to není na řídce obydlené poušti zrovna snadný úkol.

Dlouho očekávanou novinkou je album alžírsko-francouzského zpěváka Rachida Tahy, které vyšlo před několika dny po čtyřleté odmlce. Taha řadu svých dřívějších alb natáčel se svým dlouholetým hudebním guru a producentem Stevem Hillagem, bývalým kytaristou Yes. Jeho novinka Zoom ale přináší zásadní změnu, producentem je Justin Adams, prvotřídní znalec stylů ze severní i subsaharské Afriky, dlouholetý kytarista Roberta Planta, který se jako producent podílel na prvních albech průkopníků pouštního blues, saharské skupiny Tinariwen. Pilotním singlem nového alba Zoom je překvapivá coververze slavného hitu Elvise Presleyho zpívaná částečně v arabštině, It's Now Or Never. Presley ji natočil roku 1960, melodie byla inspirována neméně slavnou italskou písní O Sole Mio.

K objevům letošního jara patří i multiinstrumentalista, ale především hráč na akordeon Koby Israelite. Ten se narodil v Tel Avivu, kde se učil na klavír, později se přestěhoval do Londýna, natočil řadu alb pro newyorskou avantgardní značku Tzadik. Název jednoho z nich - Dance of the Idiots, Tanec idiotů, velmi přesně vystihuje Kobyho zálibu v bizarnostech. Na jeho novince Blues From Elsewhere najdeme řadu šokujících kontrastů - například coververze Led Zeppelin i Boba Dylana natočené s akordeonem.

Mistrem coververzí je i americko-belgická dvojice Snakefarm, na jejíž pražský koncert vás Petr Dorůžka pozve v závěru pondělní Čajovny. Snakefarm hrají tuto středu 27. března v Praze v Krymské ulici v café V lese, přičemž právě pražský koncert se od zbývajících vystoupení turné liší tím, že sestava na něm vystoupí s třetím členem, hostujícím bubeníkem Hearnem Gadboisem z New Yorku, který momentálně žije v Praze a doprovázel dvojici na jejím posledním albu.

Zpěvačka Snakefarm Anna Domino patří k legendám, které byly vždy ve správnou dobu na správném místě. Kariéru začala v době punkrockové revolty v newyorském Mudd Clubu ve společnosti Talking Heads a Andy Warhola, jejím stylem se inspirovala Suzanne Vega. Její debut natočený v Evropě se členy Tuxedomoon se stal senzací časopisu NME i pořadů Johna Peela na BBC. Společně s belgickým kytaristou Michelem Delorym vytvořila duo Snakefarm s repertoárem překvapivých verzí temných amerických balad, příběhů o vraždách, pití či vězení, včetně House of the Rising Son.

Pamětníci tvrdí, že to byla původně Anna Domino, kdo přišel s písničkářským stylem, jímž se později proslavila o tři roky mladší Suzanne Vega. Anebo že její chytře napsané skladby mohly získat stejný potenciál jako hity dua Eurythmics. Mimo veškerou diskusi je fakt, že její mix pomalých, zvukově vybroušených rytmů se zdrženlivým hypnotickým zpěvem předznamenal styl později známý jako trip-hop a umělce jako Björk či Portishead. Její kariéra je stejně přehledná jako roční období. V každém z nich zpěvačka oslnila hrstku labužníků novým albem, její kultovní status zazářil a poté nečekaně a záhadně zmizela. Na jaro naplánovali Anna Domino a Michel Delory unplugged miniturné s koncerty v Londýně, Kalifornii, Německu i Praze.

Český rozhlas Vltava, 25. března od 19 hodin

Spustit audio