Papež František usiluje o zlepšení vztahů s muslimy

7. duben 2013

Zatímco židé litovali odchodu papeže Benedikta XVI., za jehož pontifikátu probíhal mezi jejich komunitou a katolickou církví plodný a intenzivní dialog, muslimové mu měli leccos za zlé. O to víc se upínají k jeho nástupci Františkovi, který dal brzy po svém zvolení najevo, že chce vztahy s islámem zlepšit.

Papež František už krátce po nástupu do úřadu ukázal, že chce aktivně budovat mosty, jak od něj čekají kardinálové i představitelé dalších náboženství. Hned po svém zvolení slíbil, že bude upevňovat vztahy s židovskou komunitou, a krátce nato vyjádřil přání zlepšit i dialog s islámem. V téže době ho k tomu vyzvali i muslimové, kteří byli spolu se zástupci židů, buddhistů, hinduistů, sikhů a džinistů na Františkově inauguraci a po ní se s ním osobně sešli.

Za pontifikátu jeho předchůdce vztahy s islámem trochu pokulhávaly, přestože Benedikt XVI. měl upřímnou snahu o dialog. Trvale je však poznamenala jeho přednáška v Řezně v roce 2006, kde citoval nelichotivý výrok byzantského císaře Manuela II. o proroku Mohamedovi. I když se pak za užití citace omluvil, vztahy s muslimy zůstaly problematické.

František, tehdy ještě arcibiskup Jorge Bergoglio, vyjádřil s Benediktovou citací otevřený nesouhlas, a dokonce vyzval církevní hodnostáře, aby papeže kritizovali. Podle něj Benediktův výrok „zničil ve dvaceti vteřinách vztahy s islámem, které dvacet let pracně budoval papež Jan Pavel II.“

Poutnice s portrétem papeže Františka

Benedikt byl jeho kritikou rozladěn a odvolal argentinského arcibiskupa v Puerto Iguazú Joaquína Piñu, který se k Benediktově kritice připojil. Podle pozorovatelů mělo odvolání Bergogliovi naznačit, že na řadu může přijít i on, ale nakonec se tak nestalo.

Je známo, že František jako arcibiskup Buenos Aires pěstoval s tamějšími muslimy vřelé vztahy. Muslimský respekt si ostatně vysloužil i jeho vzor, svatý František z Assisi, který byl prvním křesťanem, jenž směl za křižácké války v roce 1219 přednést své názory před egyptským sultánem Kámilem, a dokonce o nich před ním diskutovat s význačnými muslimskými teology a právníky, aniž byl potrestán.

Snaha papeže Františka o zlepšení vzájemného dialogu má velký význam i kvůli zhoršujícímu se pronásledování křesťanů v muslimském světě. Islám je dnes jejich největším nepřítelem a jejich počet v muslimských zemích prudce klesá.

autor: gzb
Spustit audio