Má africká hudba šanci v české kotlině?

15. duben 2013

Africká hudba české provenience – Marimba Mama.

Africká hudba zní v pondělních Čajovnách často, i když ne všechna pochází z Afriky. Africkou hudbu dnes úspěšně produkují nahrávací studia v Paříži, Londýně či Bruselu. Málo jsme si ale zatím všímali skupin hrajících africkou hudbu, které působí v Česku. Jednou z nich je Marimba Mama. Na sklonku loňského roku vydala skupina velmi zdařilé druhé album Horizons. To skončilo letošních cenách Anděl jen těsně pod limitem, potřebným k získání nominace.

Marimba je impozantní hudební nástroj, patřící do rodiny xylofonů. Existuje v rozdílných velikostech i laděních, a hudebníkovi nabízí unikátní kombinaci: lze na něj hrát jak rytmy tak i melodie. V Africe se používá především na jihu kontinentu, v Zimbabwe, Jihoafrické republice i v Mosambiku. Marimba pronikla i do vážné hudby 20. století, dokladem jsou například skladby newyorského minimalisty Steve Reicha Six Marimbas či Drumming.

Když před léty přivezl do Čech svoji sbírku marimb hudebník Juan BB Mortimer z Arizony, natrvalo tak ovlivnil naši hudební scénu: byl to on, kdo založil sestavu Marimba Mama, jejíž členové hrají na jeho nástroje i poté, kdy se vrátil do Spojených států. Bubeníkem Marimba Mama je Tomáš Kerle, který na Fakultě humanitních studií UK studoval etnomuzikologii a má za sebou úctyhodnou řádku studijních pobytů, stáží a workshopů s těmi nejlepšími africkými bubeníky. Získané dovednosti nyní předává jako pedagog českým studentům, jako šéfredaktor řídí portál zaměřený na africkou hudbu i nástroje afro.cz . O svých cestách i hudbě bude vyprávět jako host pondělní Čajovny Petra Dorůžky 15. dubna. V pořadu vedle hudby Marimba Mama zazní i hudba z Afriky a Kolumbie (Zani Diabate, Basseku Kouyate & N'Goni Ba, Wganda Kenya, Joe Driscoll & Sekou Kouyate).

Rozhovor s Tomášem Kerle:

Co vás vlastně přivedlo k africké hudbě?

Začínal jsem u bigbeatu, od Alanis Morissette jsem se dostal až ke King Crimson, okouzlil mě zvuk klasické bicí soupravy. Při studiu na FHS mě začala stále víc přitahovat etnomuzikologie, především pak hudební tradice subsaharské Afriky a také Indie. Hodně mě tou dobou také ovlivnila knížka Vlasty Marka Tajné dějiny hudby, ale nechtěl jsem skončit jako nějaký naivní hippie, a tak jsem začal zabývat západoafrickou hudbou do hloubky, nejprve v Česku a nakonec i v Africe.

Jak je to s africkou hudbu u nás, přibývá zájemců?

Ono to jde ve vlnách, už počátkem 90. let se u nás konaly první workshopy, které dělal perkusista Tomáš Ondrůšek, ten má v současné době za ženu tanečnici z Ugandy a bydlí na Moravě. Pak přišla další generace, vznikly skupiny jako TiDiTaDe, Mugee nebo Tubabu a přidala se spousta lidí, ale pak asi před 4 lety začal zájem o africkou perkusivní hudbu upadat, nepřicházela žádná mladá krev. Teď mladých lidí přibývá, ale bohužel nám chybí muzikanti přímo od zdroje, tedy Afričané. Na rozdíl od Německa či Francie tu není žádný autentický učitel na djembe, který by byl podle západoafrické tradice od útlého věku vychováván k povolání tzv. djembefoly (mistra hry na djembe). Všichni zdejší učitelé jsou Češi, kromě Ephraima Goldina (zakladatel skupiny TiDiTaDe), který je Kanaďan, má sice tmavou barvu pleti, ale není přímo z Afriky. Určitě by se zde našli Afričané ze Senegalu nebo Gambie, kteří hrají dobře na djembe, vtip je ale v tom, že se začali bubnování věnovat pořádně až poté, co odcestovali z Afriky pryč na Západ.

V naší veřejností dlouho převládal názor, že africká hudba je jen jakousi podmnožinou meditační hudby či new age, lidé házeli do jednoho pytle asijské šamany s africkými bubeníky - už se to zlepšilo?

Já se s tím setkávám neustále. Například když pořádáme s mojí ženou Terezou bubenické jamy, přicházejí různí lidé s djembe vyrobeným v Indonésii a mylně se domnívají, když na ten buben budou hrát v monotóním tempu bez jakékoli variace, že to je přesně to čemu oni říkají "transovní bubnování". Jenže takhle žádný Afričan nehraje. Šamanské bubnování, které používá opakující se údery bez časových posuvů, to je úplně jiná tradice. Když tedy někdo chce hrát na djembe, měl by znát kulturní kontext svého nástroje.

Další odkazy:

http://afro.cz http://www.indiesmg.cz/umelci/248/marimba-mama http://www.ancientgroove.cz https://soundcloud.com/marimba-mama

Spustit audio