Pavel Maurer: Zapomeňte na jídlo. Důležitější je obsluha

28. duben 2013
Glosa Pavla Maurera

Věděli jste, že o úspěchu restaurace rozhoduje nejen kvalita jídla, ale hlavně obsluha? Familiérní číšníci a servírky dostávají vyšší spropitné a jsou vizitkou podniku. Na jaké číšníky byste si měli dát pozor? To prozradí Pavel Maurer.

Vážení gastronauti, pokud budete mít někdy pocit, že spropitné je projevem toho, že nejste chudáci, pak na to rychle zapomeňte. Jestli jste nespokojení, nedávejte ani korunu. Jinak to totiž zkazíte všem, kdo přijdou po vás. A v očích nezaslouženě obdarovaného číšníka vypadáte jako rozmařilý blázen.

Čtěte také

Podle posledních amerických průzkumů prý číšníci, kteří jsou familiérnější a občas se třeba i lehce dotknou hosta, poklepou ho po rameni, pochválí skvělý výběr vína a podobně, dostávají výrazně vyšší spropitné.

Jiná britská studie dokládá, že téměř na celé naší planetě asi je 87 % dotazovaných návštěvníků restaurací ochotno vrátit se zpět, byť je jídlo průměrné, ale zato obsluha milá, vstřícná, rychlá a zábavná.

Čtěte také

V případě, že je obsluha restaurace nepříjemná a špatná, se lidé naopak nejsou ochotní vracet. Ani když je jídlo skvělé. Náš gastronomický zážitek zásadně ovlivňuje ten, kdo přináší talíř na stůl. Jen si sami vzpomeňme, jak dokáže neurvalý, pomalý, případně zapomnětlivý obsluhující personál definitivně zničit naše chutě na cokoli.

Každý host v restauraci se chce alespoň trochu cítit ve stylu „obsluhoval jsem anglického krále“. Když je mu toto privilegium poskytnuto, mají všichni zúčastnění vyhráno. Je krásné potkat číšníky, kteří jsou hrdí na svou profesi. Setkání s nimi vás vždy potěší a něčím obohatí. Takových je však bohužel velmi málo.

autor: Pavel Maurer
Spustit audio