Nákladní auta při modernizaci D1 nepustíme z dálnice, tvrdí policie

6. květen 2013

Nejkratší cesta z jedné strany republiky na druhou vede po dálnici D1. Platí to pochopitelně i pro nákladní auta, která právě naši nejstarší dálnici využívají ze všech dálnic nejvíc. Co se stane, když se tento týden začne D1 modernizovat? Budou kamióny sjíždět z dálnice?

To zřejmě ukáže až samotný průběh rozsáhlých oprav. Obyvatelé okolních vesnic mají své letité zkušenosti a tak se právem bojí, že nejen osobní auta, ale i nákladní doprava se z ucpané dálnice přesune na jejich silnice: „Když je dálnice ucpaná, auta sjíždějí, zastaví se to tady a potom není možné se odsud dostat například do Havlíčkova Brodu. A ve Větrném Jeníkově nejsou hotové chodníky – při takovém provozu, bude problém s chodci,“ projevují obavy místní obyvatelé.

Kamiónům se sjíždět z dálnice však nevyplatí: „Kamióny na dálnici, na které je popojíždějící kolona, chtějí zůstat. Objízdné trasy se tam prakticky nenacházejí nebo se vůbec nehodí pro rozměrné náklady,“ oponuje Martin Felix ze Sdružení dopravců ČESMAD Bohemia.

Čtěte také

Koneckonců budou to mít i zakázané. Už dva sjezdy před začátkem příslušné uzavírky budou značky nedovolující kamiónům sjet z dálnice. „Zejména v případě mimořádné události budou na sjezdech a nájezdech fyzicky přítomní policisté, aby udrželi kamióny na dálničním tělese,“ říká šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

Jenže jak to chtějí udělat? To je otázka, kterou si kupodivu shodně dávají zástupci kraje Vysočina i dopravců. „Jsem k tomu skeptický. Doposud nám policie tvrdila, že to uhlídat nelze – v případech, kdy některé obce tvrdily, že se jedná o objíždění mýta. My jsme argumentovali tím, že není problém dát na místo zákazové značky s dodatkovou tabulkou pro ty, kteří tam sídlí, nebo je to jejich cíl cesty.“

Ani náměstek hejtmana kraje Vysočina Libor Joukl moc nevěří, že kamióny nebudou sjíždět z dálnice: „Jakým způsobem se to bude dělat? Jestliže si řidič kamiónu do svého cestovního průkazu napíše, že místo skládání má, mimo jiné, v Jihlavě, může v tu chvíli z dálnice sjet a Vysočina je plná.“

Čtěte také

Nakonec by to pro řidiče nákladních aut mohlo znamenat větší zdržení, než kdyby zůstali v koloně na dálnici. Ke čtyřicetileté dálnici odpovídající objízdná trasa prakticky neexistuje a tak je možné, že nakonec se všechno bude řídit podle hesla, že čas jsou peníze.

„Ti, kteří dálnici D1 znají, vědí, jak to vypadá okolo, se tam pouštět nebudou a budou muset potvrdit svou trpělivost. Nepochybně to bude velká zkouška pro všechny,“ říká Martin Felix ze Sdružení dopravců ČESMAD Bohemia.

autor: evk
Spustit audio