Dokonce tři dětské kočárky neprošly testy mechanické bezpečnosti

9. květen 2013

Výsledky testů dětských kočárků nám objasnil Vladimír Beneš z časopisu dTEST. Více se dozvíme v neautorizovaném a needitovaném přepisu zvukového záznamu vysílání.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači Dvojky Českého rozhlasu, otevíráme Spotřebitelskou poradnu, zatím bez hosta Václava Beneše, který doufejme, že je na trati, bohužel se mu nemůžeme dovolat, ale já bych vás chtěla poprosit, abyste zatím, než pan Beneš dorazí, napsali svoje zkušenosti a svoje dotazy na dětské kočárky. Jinak myslím, že svým potomkům chce dopřát každý to nejlepší vozítko. Je to nezbytná a velmi drahá nebo mnohdy drahá součást dětského vybavení a právě ke kočárkům a jejich bezpečnosti se upíná pozornost i dozorových orgánů. Měli bychom o tom za chviličku mluvit tady na Dvojce Českého rozhlasu. Čili poprosím vás zatím o mailové dotazy na jejakaje@rozhlas.cz, případně můžete také poslat SMSky na R2 JEJAKAJE a text na 9077704. Měli bychom už za chviličku mluvit s panem Václavem Benešem na téma test dětských kočárků.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A 11 minut po 10 hodině jsme s vámi na Dvojce Českého rozhlasu ve Spotřebitelské poradně už s panem Václavem Benešem. Pane Beneši, dobrý den.
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Dobré dopoledne.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobré dopoledne. My budeme testovat dětské kočárky, je to velmi citlivá záležitost, protože každý chce pro svoje miminko jenom to nejlepší. Jak jste testovali? Testovali jste třeba i takové ty oblíbené trojkombinace?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
V podstatě jsme testovali jenom kombinované kočárky, kterým se tedy říká trojkombinace, my jim také někdy říkáme cestovní systémy. Ten trik je v tom, že ten kočárek se dá použít vlastně zpravidla od narození až po nějakých těch 15 kilogramů, což je hmotnost dítěte, které ještě používá kočárek, to znamená, dá se tam použít ta korbička pro novorozence, zároveň pak může vlastně to dítě ležet v té sedačce, která se postupně dá zvedat tak, že to dítě v tom kočárku bude sedět a lze ji tedy použít jako sportovní kočárek. Takže je to takový řekněme kočárek na celý život, ovšem ne každý kočárek je samozřejmě vhodný pro všechny tyto situace. To, co většina rodičů dnes navíc ocení u těch kočárků, je to, že se buď rovnou nebo s použitím nějakých adaptérů dají použít v kombinaci s dětskou autosedačkou. Takže je to skutečně ten kočárek, který je jak na ježdění doma, tak na cesty.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Každý rodič určitě preferuje bezpečí pro své dítě, bylo to také vaše hlavní kritérium?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Je třeba říci, že bezpečnostní normy jsou poměrně přísné, řekl bych až velmi přísné, co se týče právě bezpečnosti kočárků. Je to především z hlediska mechanické bezpečnosti a my jsme samozřejmě všechny ty kočárky kromě praktických zkoušek zkoušeli i z hlediska bezpečnosti, a to jak té mechanické, tak chemické a dobrou zprávou určitě je, že z hlediska přítomnosti nežádoucích chemických látek, tedy ftalátů, jsme neobjevili žádný problém. Takže všechny kočárky byly v pořádku. Z hlediska té mechanické bezpečnosti, to už bylo horší a bohužel 3 kočárky jsme z tohoto hlediska vyhodnotili jako nedostatečné, to znamená, že těch prohřešků vůči normě tam bylo poměrně dost a byly to často prohřešky, které i v praxi by mohly vést k tomu, že to dítě by se nějakým způsobem zranilo.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, můžete se přidat k našemu povídání, můžete se zeptat pana Václava Beneše na cokoli, co vás zajímá kolem dětských kočárků. Nabízím jak mailovou adresu jejakaje@rozhlas.cz, tak také telefonní čísla 221552525 nebo 2424 na konci. Pane Beneši, já si myslím, že každý rodič by rád ten kočárek použil k nejrůznějším příležitostem, to znamená, když jde s dítětem po lesní cestě, tak by chtěl, aby ten kočárek vyhovoval tam, ale i když s ním jede třeba po městě, tak zase by chtěl, aby ten kočárek dobře vypadal. Byla i tohle kritéria, na které jste brali zřetel?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Ano. S každým kočárkem jsme jezdili po různých terénech, takže jsme je zkoušeli od toho městského použití až po to použití v terénu a je samozřejmě poměrně jasné, že ne každý kočárek je vhodný do všech terénů, respektive těch, které skutečně vyhovovaly ve všech ohledech, bylo velmi málo. Takže samozřejmě kočárky, které mají robustní konstrukci a větší kola budou vhodnější do terénu. Tady je třeba mít na paměti, že ve chvíli, kdy by, ten kočárek má otočná přední kola, což v dnešní době má drtivá většina kočárků, tak tahle kola by měla být aretovací, tedy měla by umožnit to, aby to otáčení se dalo vypnout, to je právě výhodné do terénu. Naopak ty kočárky, které mají malá kolečka, jsou vhodnější spíše na jízdu po chodníku. Takže tam ty rozdíly byly a my u každého kočárku máme napsané vlastně k čemu je vhodnější a zda je nebo není vhodný právě do terénu nebo do městského provozu.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Beneši, 3 kola nebo 4 kola, co jste zjistili, co je lepší?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Nedá se to říct takto jednoduše. Možná to bude souviset s tím, co jsem říkal před chvíli, tedy s tím provozem v terénu, ale spíše záleží na konkrétním provedení konkrétního kočárku. Hodně se to může projevit při jízdě v městských hromadných prostředcích, takže v autobusu nebo v tramvaji, kdy, ale zase se nepočítá počet kol, to je celkově ten kočárek je manévrovatelný a jak tady do toho prostoru, který je určen pro přepravu kočárků, jak snadno do něj zapadnete.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Máme telefonát, dobrý den, vítáme ve vysílání, zdravíme. Můžete se ptát, dobrý den.
osoba
--------------------
Dobrý den. Já volám z Ústí nad Labem a chtěl bych se zeptat, takový kočárek, kolik uveze brambor nebo barevných kovů?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, my testujeme dětské kočárky, ale dobře. Tak kolik toho uveze.
osoba
--------------------
My používáme na tady ty účely.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobře, děkuju, tak nevím, jestli pan Beneš bude umět odpovědět. Dobrý den. Můžete, pane Beneši.
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Umím odpovědět v souvislosti s dětmi, což je tedy nejvyšší doporučená hmotnost dítěte, ta je zpravidla 15 kilogramů, ale lze nalézt i kočárky, které jsou do 30 kilogramů. Pokud v tom vozíte něco jiného, pak samozřejmě je to víceméně na vás, kolik ten kočárek uveze.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já jsem měla pocit, že to byl spíš žert, ale berme to i trochu vážně.
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Je třeba míti na paměti, že do tramvaje vás s kočárkem, v kterém budete mít tříděné kovy, nepustí zdarma.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
To je taky pravda. 221552525 a 2424 na konci, to jsou čísla, která vám jsou k dispozici a jejakaje@rozhlas.cz. Pane Beneši, znamená vysoká cena také vysokou kvalitu? A možná bychom si tu otázku nechali na za chvíli, protože máme telefonát. Dobrý den.
osoba
--------------------
Olga Velíková, dobrý den.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den. Můžete se ptát.
osoba
--------------------
Já bych měla dotaz k těm kočárkům, jestli jste testovali i kočárky pro dvojčata?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, děkujeme za dotaz, díky. Pane Beneši, ano, pro dvojčata jste také testovali kočárky?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Kočárky pro dvojčata jsme netestovali, bohužel, nicméně pokud posluchačka bude mít zájem, tak ji můžeme ty výsledky od našich kolegů z Velké Británie, kteří kočárky pro dvojčata dělali, tak ji můžeme ty výsledky zprostředkovat, případně něco doporučit. Stačí, když na našich webových stránkách www.dtest.cz se nám ozve prostřednictvím kontaktního formuláře a nějak to vyřešíme.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Máme další telefonát, dobrý den.
osoba
--------------------
Dobrý den. Já volám z Prahy a já bych se chtěl zeptat nebo kvůli bezpečnosti těch kočárků, jo.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano.
osoba
--------------------
Já jsem taky jako dědeček, občas s tím kočárem jedu a napadlo mě, že když jdu z kopce a zakopnu a pustím ten kočárek, tak se rozjede z kopce a nemá žádný zařízení, který by ho zastavilo. Já bych si představoval, kdybych to konstruoval, že je třeba jako na letišti, jsou vlastně ta brzda, která, dokud se nezmáčkne kočárek nejede a nebo třeba v nějakém tom kole by byla namontovaná odstřeďová brzda, která by zabránila, aby se ten kočárek sám rozjel z kopce, když někdo to pustí.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hm, tak děkujeme i za tento dotaz. A ještě jeden telefonát, dobrý den.
osoba
--------------------
Dobrý den, dobrý den, já jsem jenom chtěl poznamenat, že ten první posluchač byl rozhodně Jára Cimrman a nebo jeho následovník, protože v tom kočárku jistě jdou vozit brambory, koks určitě v mnohem větším množství, protože je lehčí, no a uhlí, musí být holt opatrný. Děkuju.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
My taky děkujeme. Tak, to bylo spíše humorné pohlédnutí. Jak, pane Beneši, se díváte na to zastavení kočárku? Já myslím, že by to bylo velmi nepohodlné pro toho, kdo ten kočárek tlačí, aby to fungovalo jako ten vozík na letišti?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Záleží samozřejmě na tom, jak by to bylo zkonstruované. Je třeba říci, že ani moderní kočárky takovýto systém nemají. Naproti tomu na nich musí být napsáno, spotřebitel nebo rodič by měl vědět, že ten kočárek nesmí nechávat bez dozoru. Ovšem připomíná mi to jeden bezpečnostní nedostatek, jeden z těch závažných, který jsme odhalili, a to byl nedostatek u kočárků Sirkon, pardon Patron Terix a tenhle kočárek má problém s tím, že u něj lze sedačku posadit proti směru jízdy, to znamená směrem k rodiči, a ve chvíli, kdy vy to dítko takto posadíte, tak to dítko si může vesele hrát s ovládáním ruční brzdy, která je tedy neobvykle na ruční neboli nožní ovládání. Ta jde velmi lehce zmáčknout, takže když postavíte takový zabrzděný kočárek s tím dítětem někam do kopce, tak se vám může stát, že hravé dítko se vám velmi snadno odbrzdí a odporoučí někam, kam vy vůbec nechcete. Takže to jakoby souvisí s tím, o čem hovořil ten posluchač. Takže je myšleno na to, aby se děti nemohly samy odbrzdit, respektive ve chvíli, kdy se mohou odbrzdit, tak je to špatně. Ale ve chvíli, kdy ten kočárek už někam jede, tak žádné automatické brzdící systémy bohužel nenabízí.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Také určitě je docela důležité kritérium, aby ta kola byla rychle odnímatelná, aby s ním šlo dobře manipulovat, aby se vešla vlastně ta korbička do auta, také tohle bylo vaše kritérium?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Ano. Mnohem důležitější než to, zda jsou kola odnímatelná, což samozřejmě je velmi důležité, je to, zda ta kola je nutná snímat kvůli tomu, aby jsme ten kočár složili a aby se vešel do kufru vozu. My to v tom testu zkoušíme pomocí makety kufru a domnívám se Volkswagenu Golf hatchback, kdy skutečně zkoušíme, jestli ten kočárek se tam bez problémů vejde a u těch kočárků, u kterých není třeba sundavat ani sedačku, ani kola a i přesto se sbalí do nějakého kompaktního tvaru, tak u těch samozřejmě jsme dávali nějaké kladné body, za tu skládatelnost a jsou tam skutečně poměrně velké rozdíly a ne každý kočárek je stejně vhodný nebo stejně nevhodný pro přepravu autem.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Beneši, na závěr bychom si měli povědět jak ten test dopadl, které kočárky dopadly nejlépe a které tím testem propadly?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Vy jste se původně ptala na tu cenu, poměr cena kvalita, musím říci, že ten úplně nejlepší kočárek byl velmi drahý, ten stojí jako ojetý vůz, to byl kočárek Bugaboo Cameleon 3, který pořídíte za necelých 30 tisíc korun, ale hned vzápětí následují kočárky Koelstra Bingue Daily, Baby Jogger City Versa za 14, respektive 13 tisíc korun, lze nalézt mezi dobře hodnocenými, protože ty první 3 získaly dokonce hodnocení velmi dobře, tak ty jsou skutečně velmi dobré. Ale mezi dobře hodnocenými, které doporučujeme k nákupu lze nalézt i kočárky s cenou pod 10 tisíc korun jako třeba Hauck Shopper Trio Set a je nutné se zmínit o těch 3 propadlících, to byly kočárky Firkon Verano, Patron Terix 4R a kočárek Liberta, který je označený 1lib0008. Tak to jsou ty před jejichž nákupem varujeme. A ještě bych rád uvedl, že test kočárků je tentokrát výjimečně zdarma a posluchači je naleznou na našich webových stránkách www.dtest.cz/kocarky.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak a tím končíme dnešní Spotřebitelskou poradnu s Václavem Benešem. Testovali jsme dětské kočárky. Mějte se hezky a děkujeme mockrát.
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Hezký den, na slyšenou.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Vám taky hezký den.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.