Hasiči při nehodě na železničním přejezdu: bezchybně sehraný orchestr

15. květen 2013
Logo

Řidiči jsou stále nepoučitelní a tak prakticky každý druhý den některý narazí do vlaku. Naštěstí už přes tři roky je záchrana rychlejší, stačí na železničním kříži najít číslo přejezdu, to nahlásit lince 112 a záchranáři naprosto přesně vědí, o jaký železniční přejezd se jedná. Právě čas je pro záchranu posádky rozhodující, ale jak nedávno předvedli hasiči Správy železniční dopravní cesty, dostat člověka z vraku, umí docela rychle.

„K modré felicii, která se zaklínila pod vagón, přijíždějí dva hasičské vozy. Z nich vyskakuje šest nebo sedm hasičů. Co přesně budou dělat?

„Základ je zjistit, kdo je ve voze, jestli je osoba zraněná, jestli komunikuje. Teprve potom se přejde k samotnému vyprošťování. V tomto případě byly nejmíň poškozené zadní dveře, zvolili jsme tedy cestu do vozu tudy. Zdravotník poskytne první pomoc zraněnému, nasadí mu páteřový límec, překryje ho dekou. Dál zraněný dostane brýle, aby mu nic nevlétlo do očí, a začne samotné vystřihování. Každý má určené, co má dělat,“ popisuje akci velitel jednotky Praha Václav Mlejnský.

Čtěte také

Bylo to vidět, protože než kolega vevnitř zjistil, jak je to s řidičem, tak ostatní už připravili střihací nůžky. Teď vidíme, jak se snaží ustřihnout druhé dveře. Proč je to tak složité?

„Občas se to deformuje. Kov je natvarován a proto se nejdříve nastřihne a potom teprve úplně dostřihne. Nůžky samotné na to sílu mají, ale bezpečnostní prvky vozu jsou takto stavěné,“ vysvětluje Václav Mlejnský.

Je jedno, jaké auto se stříhá? „Je to rozdíl model od modelu. Dneska se to bere také podle typu paliv. Záleží na konstrukci vozu – co kus, to originál,“ říká.

Právě teď se vaši kolegové snaží odstranit střechu auta. „Přesně tak, protože je řidič zaklíněný pod volantem a přední část vozu je deformovaná. Kolegové odstřihnou a přetáhnou střechu a budou se snažit figuranta dostat ven,“ podotýká Václav Mlejnský.

Záleží na deformaci

O kolik složitější je zásah v případě, že je v autě více lidí? „Je to individuální. Záleží na deformaci automobilu. Pokud je deformovaná přední část a lidé v zadu mají pásy, tak je pouze vyndáte ven. Vždycky je to nejhorší na deformované straně.“

„V tuto chvíli kolegové odstraňují střechu, aby se hasičům nepletla pod nohama. Přicházejí s nosítky. Drží řidiče, aby byl ve stabilizované poloze, položí ho do fixačních nosítek, zafixují a předají záchranné službě,“ popisuje Václav Mlejnský.

Čtěte také

Teď musíme trochu poodstoupit, protože nesou raněného. Je vidět, že má ochranné brýle. „Ty jsou proti úlomkům a deka proti prochladnutí.“

Sledovala jsem to na svých hodinkách a trvalo to zhruba 15-20 minut. „To je čistý průměr stříhání,“ říká Václav Mlejnský. Ovšem v tomto případě jste museli odstrojit úplně celé auto. Hasiči dokážou vyprostit osoby z auta, které narazilo do vlaku, velmi rychle. Bylo by ovšem lepší, kdyby to dělat vůbec nemuseli.

autor: evk
Spustit audio